در اختتامیه دومین همایش کتاب و نشر مطرح شد

باغ کتاب تهران جهشی بزرگ در امر کتاب و نشر است

۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۱:۳۲:۱۹
کد خبر: ۵۲۰۲۲۹
باغ کتاب تهران جهشی بزرگ در امر کتاب و نشر است
محمود صلاحی با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای کتاب و کتاب‌خوانی گشایش رسمی باغ کتاب را جهشی بزرگ در امر کتاب و نشر و مطالعه و فرهیختگی دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود صلاحی در اختتامیه دومین همایش ملی کتاب و نشر که عصر دیروز ۲۴ بهمن ماه در محل باغ کتاب تهران برگزار شد، گفت: از اینکه امروز در جمع تعدادی از فرهیختگان کتاب و نشر و نویسندگان و به خصوص کسانی که مقالاتشان را اینجا خواندند حضور دارم، خوشحالم. موضوعاتی باعث فرهیختگی یک کشور و یک ملت و یک تمدن می‌شود و حتما اولین آن دانستن و تعلیم و تعلم است. همه پیامبران بزرگ الهی (آنان که اولوالعزم بودند) یک معجزه داشتند، یقینا باید خاتم پیامبران که نگین انگشتری بود، معجزه‌اش از همه بزرگتر باشد، اختتامیه نبوت به وسیله پیامبر ما انجام شد. البته که پیامبر ما معجزات خارق العاده‌ای غیر از کتاب داشت ولی خودش هم گفته معجزه اصلی‌اش کتاب بود. 

کاروان بشری با هم در زمینه علم حرکت می‌کند

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به تمدن کشور ایران گفت: ایرانیان از هزاران سال پیش به این طرف در موضوع علم به عنوان یک ملت تمدن‌ساز بوده‌اند و تمدن از ایران به اروپا رفت. بشریت همه باید رشد کنند. ما از رشد دیگران ناراحت نمی‌شویم و بسیار خوشحال می‌شویم که هر کسی در هر گوشه زمین به رشدی در زمینه علمی و تکنولوژی برسد. بشریت و کاروان بشری همه با هم حرکت می‌کنند و از  اختراع کشورهای دیگر هم به سرعت استفاده می‌کنند. مثلا اگر کسی هواپیما اختراع کرد دیگران هم استفاده می‌کنند. ناراحتی از این است که چرا کشور ایران آن طور که باید پرچم دار نیست. حالا که در کشور ایران زمینه آزادی برای نوشتن و نشر دادن و خواندن است چرا  اینقدر سرعتمان کم است؟!

مشاور شهردار تهران با اشاره در دسترس نبودن کتاب در زمان قبل از انقلاب و مشکلاتی که کتاب‌خوانی به همراه داشت، بیان کرد: در حال حاضر کتابخانه‌های بسیاری در سطح شهر تهران وجود دارد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بازه‌های زمانی مختلف حق عضویت در کتابخانه‌ها را رایگان اعلام کرده است. کتابخانه‌ها زمانی ۸۵ تا بود و امسال به ۳۸۰ تا رسیده است. تعداد کتابخانه‌های تهران که مربوط به اداره کل کتابخانه شهر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ۳۴ یا ۳۸ تاست که سازمان فرهنگی هنری ده برابرش را ایجاد کرده است و قصد دارد باز هم ایجاد کند. برای آنکه کتابخوانان دچار مشکل نباشند حتی میزان ساعت کاری را افزایش دادیم و برای برخی از کتابخانه‌ها مانند بهمن و خاوران گرمخانه ایجاد کردیم. مخصوصا برای کنکوری ها که احتیاج به فرصت بیشتری برای مطالعه داشتند. 

کتاب گران نیست

وی ادامه داد: اما چرا وقتی بحث کنکور است روزی ۱۴ ساعت مطالعه می‌کنند ولی بعد از آن دیگر روزی نیم ساعت هم نمی‌خوانند؟! مشکل ما اینجاست. چرا برای هر چیزی پول می‌دهیم و نمی‌گوییم گران است برای کتاب می‌گوییم گران است؟! قبول ندارم که کتاب گران است. واقعا  برای گرانی کتاب است که کتاب نمی‌خوانیم؟ پس آنهایی که پول دارند چرا کتاب نمی‌خوانند؟! عامل کم خواندن یک دلیل فرهنگی دارد. اینکه هنوز به یقین نرسیدیم که تمدن ساز  و فرهنگ ساز کتاب است. هرم فرهیختگی وقتی مطالعه بالا برود، بالا می‌رود. این موضوع را باید هر روز تکرار کرد تا این موضوع تبیین شود که هرکسی که می‌خواهد فرهیخته و فرزانه و دانشمند باشد باید کتاب بخواند. یا اینکه مثلا چرا وقتی کسی می‌خواهد نماینده شورای شهر یا مجلس و ...  بشود تعداد کتاب بیشتر خواندن عامل معرفی فرد نمی‌شود؟ چرا اطلاعات عمومی فقط مربوط به مسابقات تلویزیونی است؟! و چرا استادان دانشگاه با هم رقابت علمی ندارند؟ 

صلاحی با اشاره به مبادله کتاب در کتابخانه‌ها گفت: هر کسی که توان خرید کتاب ندارد، باید برایش کتاب خرید. درست است که تعداد عناوین کتاب نسبت به اوایل انقلاب افزایش یافته اما تیراژ کتاب کم است. نویسندگان باید تشویق شوند که کتاب خوب بنویسند تا به چاپ‌های ۴ و ۵ در همان سال اول برسد و تیراژش هم بالای ۱۰ هزار باشد.

در شان کتاب تبلیغ و تبیین نکردیم

وی به دو برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یعنی جشنواره سر رسیدهای سپید و جشنواره یاد یار مهربان اشاره کرد و افزود: در شهریور ماه بسیاری از سر رسیدهایی که بی‌استفاده مانده بودند تحویل کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شدند و آنها را به روستاهای سیستان و بلوچستان فرستادیم. بعضی از سر رسیدها خیلی گران قیمت بودند که خوب بود به جای هزینه این سر رسیدها کتاب هدیه می‌شد. همچنین جشنواره یاد یار مهربان نیز امسال متفاوت از سال‌های پیش برگزار شد و به پایه‌های تحصیلی هفتم و هشتم که ۱۸۰ هزار نفر هستند، به اندازه ۲۰ هزار تومان کتاب مجانی دادیم. ۱۳۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردند و کتاب‌هایشان را خلاصه کردند. در اختتامیه جشنواره ۳۱۵ نفر انتخاب شدند که ۲۹۵ نفر از آنها دختر بودند. این طرح در این جمعیت هدف،۱۷دقیقه سرانه مطالعه افزایش داد که نشان می‌دهد هنوز در شان کتاب تبلیغ و تبیین نکردیم.

صلاحی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش در باغ کتاب تهران گفت: تشکر می‌کنم که اولین جلسه رسمی باغ کتاب تهران را در این فضایی که هنوز آماده نشده، برگزار کردید و افتتاح غیر رسمی باغ کتاب تهران با این موضوع بود. برابر اطلاع آقای دکتر حسینی بزرگترین فروشگاه کتاب مسقف دنیا در نیویورک است  و فضایش۱۴هزار متر مربع است. این باغ کتاب تهران که با تدبیر جناب آقای دکتر  قالبباف در حال ساخت است، فضای مسقفش ۶۵ هزار متر مربع است. امیدوارم با افتتاح این باغ کتاب یک حرکت جهشی بزرگ در امر کتاب و نشر ومطالعه و فرهنگ و فرهیختگی و فرزانگی به وجود بیاید. 

در پایان این همایش به برگزیدگان جوایز ارزنده ای اهدا شد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز