به کارگردانی غلامحسین دولت‌آبادی:

«حریق‌ها» در خانه تئاتر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۸ - ۱۵:۵۶:۳۲
کد خبر: ۵۲۲۰۲۸
«حریق‌ها» در خانه تئاتر نمایشنامه‌خوانی می‌شود
«حریق‌ها» به نویسندگی وجدی معوض و با کارگردانی غلامحسین دولت‌آبادی نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، داستان نمایش «حریق‌ها» روایتگر زندگی زنی به نام نوال است که در جنگ اتفاقات ناگواری برای وی می‌افتد و حالا که او از دنیا رفته وصیت‌نامه‌ای از خود بر جای گذاشته که پسر و دخترش باید به آن عمل کنند. در عمل به وصایای مادر آنها با حقایق وحشتناکی مواجه می‌شوند.

غلامحسین دولت‌آبادی و پیمان موحد مترجمان «حریق‌ها» هستند که با کارگردانی غلامحسین دولت‌آبادی روز یکشنبه اول اسفند ساعت 16 در خانه تئاتر نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

دلارا نوشین، امیر عدل‌پرور، مریم اسماعیلی، علیرضا مویدی، سارا عابدی، پویان یحیی‌پور، میثم عباسی، احسان تخشید و ززندیش حمیدی نقش‌خوانان «حریق‌ها» هستند.

وجدی معوض  نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر در 16 اُکتبر 1968 در شهر بیروت، پایتختِ لبنان به دنیا آمد. او در هشت سالگی، همراه با خانواده‌اش ابتدا به فرانسه و سپس به ایالت کِبِک کانادا مهاجرت کرد. در سال 1991، موفق به دریافت دیپلم، از مدرسه‌ی بین‌المللی تآتر کانادا شد. از سال 1990 تا 1999، هم‌راه باIsabelle Leblanc  کمپانی تآتر Théâtre Ô Parleurرا به طور مشترک اداره کرد. آن‌ها در شهر مونترآل تعداد زیادی نمایش روی صحنه بردند. در سال 1998، نمایشنامه‌ای از معوض با عنوان ویلی پروتاگوراس در توالت زندانی‌شده  به عنوان بهترین اثر شهر مونترآل انتخاب شد. او از سال 2000 تا 2004، مرکز تآترThéâtre de Quat'Sous  را اداره کرد و همراه باEmmanuel Schwartz  کمپانیAbé carré cé carré را در مونترآل و کمپانیAu carré de l'hypoténuse را در فرانسه تأسیس کرد.

معوض آثار اقتباسی چندی را نیز بر صحنه آورد که از آن جمله می‌توان به دون‌کیشوت اثر سروانتس و قطاربازی  اثرIrvine Welsh اشاره کرد. در سال 2000 جایزه‌ی ادبی  Gouverneur général کانادا، در بخش تآتر از آن خود کرد. در سال 2002، به منظور قدردانی از مجموعه‌ی آثار نمایشی‌اش، از سوی دولت فرانسه، مفتخر به دریافت نشان شوالیه شد. او در ماه مِه 2005، جایزه‌ی مولیر را که مختص به بِه¬ترین نویسندگان فرانکُفُن است به خود اختصاص داد. این جایزه به نمایش‌نامه‌ی ناحیه‌ی ساحلی  تعلق گرفت که توسط Magali Leiris به روی صحنه رفت. اما معوض این جایزه را به دلیل اعتراض به تآترهای فاقد کمیته‌ی خوانش و کارگردانانی که متن‌های دست‌نویس را حذف می‌کنند، نپذیرفت. در مارس 2006، معوض نمایش‌نامه‌ی جنگل‌ها  را که بعد از ناحیه‌ی ساحلی و حریق‌ها ، سومین بخش از یک تریلوژی با مضمون ارث و میراث است، در شامبریِ فرانسه به روی صحنه برد. او در سال 2009 نمایشنامه‌ی آسمان‌ها  را که به نوعی می‌توان، آن را چهارمین بخش تریلوژی یاد شده دانست در فستیوال آوینیون به صحنه برد. از سپتامبر 2007، معوض در پست کارگردان هنری تآتر فرانسوی مرکز بین‌المللی هنرهای کانادا مشغول به کار شد. در این سال به کار برای تآتر نوجوان پرداخت. Benoît Vermeulen  متنی از معوض را با عنوان تشنگان  در Théâtre Le Clou  به صحنه برد. در طی فصل تآتر 2007-2008، او با هم¬کاری مرکز مالرو در شامبری نمایشنامه‌ی بی‌کسان  را در فستیوال آوینیون روی صحنه برد. در سال 2008، به درخواست Dominique  Pitoiset متنی بر اساس نمایشنامه‌ی تبایید  با عنوان نه خورشید و نه مرگ نمی‌توانند به یکدیگر خیره شوند  را درT.N.B.A  و تآتر شهر پاریس با بازی Nadia Fabizio در نقش کادموس، Nicolas Rossier در نقش اُدیپ وPhilippe Gouin  در نقش لایوس به صحنه برد. در سال 2009، معوض موفق به دریافت جازه‌ی بزرگ تآتر آکادمی فرانسه برای مجموع آثارش نمایشی‌اش شد. در 17 سپتامبر 2010، اقتباسی سینمایی از نمایش‌نامه‌ی حریق‌ها، به کارگردانیDenis Villeneuve بعد از نمایش در چندین فستیوال سینمایی و کسب جوایزی معتبر، در کِبِک به نمایش در آمد. در سال 2010 از سوی کشور کانادا در اسکار 2010 شرکت کرد که در زمره‌ی بهترین فیلم‌های خارجی زبان قرار گرفت. معوض در سال 2010 نمایشنامه‌ای با عنوان تراموا بر اساس تراموایی به نام هوس اثر تنسی ویلیامز نوشت که توسطkrzysztof warlikowski  به روی صحنه آمد. او در همین سال در نمایش عادل‌ها نوشته‌ی آلبر کامو  به کارگردانیstanislas nordey  به عنوان بازیگر ایفای نقش کرد. او تاکنون، دو رمان نیز با عناوین چهره‌ی بازیافته و گلوله‌ای در قلب منتشر ساخته است. 

نمایشنامه‌های چاپ شده معوض به شرح زیر است :

آلفونس(1996)،دست‌های اِدویژ در لحظه‌ی تولد(1999)،ناحیه‌ی ساحلی (1999،2009)، پاکامبو (2000)، رویاها، (2000)، حریق‌ها (2003،2009)، ویلی پروتاگوراس در توالت زندانی شده(2000)، جنگل‌ها(2006)، تشنگان(2006)، نه خورشید ونه مرگ نمی‌توانند به یک‌دیگر خیره شوند(2008)،بی‌کسان(2008)، آسمان‌ها(2009).

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز