محمود کلاری عضو هیات داوران بخش فیلم سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج:

آموزشگاه‌های سینمای ما با آکادمی‌های معتبر در عرصه جهانی قابل مقایسه هستند

۱۳۹۵/۱۲/۰۵ - ۱۳:۳۱:۱۷
کد خبر: ۵۲۵۵۱۰
آموزشگاه‌های سینمای ما با آکادمی‌های معتبر در عرصه جهانی قابل مقایسه هستند
محمود کلاری رئیس هیات داوران بخش فیلم سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج آموزش های سینمایی کشور را با بسیاری از آکادمی‌های شناخته شده در دنیا مقایسه‌ کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود کلاری که به عنوان رئیس هیات داوران بخش فیلم سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج همراه این جشنواره است در گفتگویی کوتاه نظر خود در خصوص فعالیت آموزشگاه‌های سینمایی در کشور و به خصوص آموزشگاه سینمایی هیلاج و فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه این جشنواره را با ما در میان گذاشته است.

وی در خصوص ارزیابی خود از فعالیت آموزشگاه‌های سینمایی کشور گفت: به گمانم اتفاقاتی که در آموزش های سینمایی کشور در حال رخ دادن است روز به روز دارد به آن نقطه استاندارد خودش نزدیک‌تر می‌شود. برای همین هم می‌شود با بسیاری از آکادمی‌های شناخته شده در دنیا مقایسه‌شان کرد. سال گذشته که یکی دو مورد از این آکادمی‌های خارجی را از نزدیک در آمریکا و فرانسه می‌دیدم. وقتی مقایسه می کردم با این محدودیت‌هایی که در بحث امکانات و بودجه و غیره وجود دارد و کارهایی که در آموزشگاه‌های سینمایی کشور در حال صورت گرفتن است، به نظرم آموزشگاه‌های سینمایی ما در حال تبدیل شدن به یک بازوی قدرتمند و فعال در شکل دهی به جریان آینده سینمای کشور هستند.

وی در خصوص نحوه داوری آثار و کیفیت فیلم‌های این جشنواره گفت: ما به اتفاق دوستانمان در بخش داوری فیلم‌های سومین جشنواره هیلاج فیلم‌های متعددی دیدیم. فیلم‌های کوتاهی در قالب‌های داستانی، تجربی و مستند که باید بگویم در این ده سالی که به شکل مستقیم با جوان‌ها مانوس هستم و کارهایشان را می‌بینم هر آنچه می‌گذرد احساس می‌کنم که جریان نو و جوان سینمای ایران دارد با یک سرعت واقعا چشم گیری رشد می‌کند. و این رشد در همه عرصه‌ها چه در بخش فن و تکنیک و چه در بخش پرداخت و محتوا قابل مشاهده است.

وی افزود: فیلم‌هایی هم که در جشنواره هیلاج دیدیم به واقع نمونه‌های بسیار قابل توجهی هستند. در بخش‌های داستانی به نظر قوی‌تر هستند و در بخش تجربی یکی دو نمونه خاص را دیدیم که به نظرم بسیار امیدوار کننده هستند. راستش ما توجهی به این مطلب نداشتیم که این فیلم‌ها از هنرجویان آموزشگاه هیلاج هستند یا از جایی دیگر، حتی ما فیلم‌ها را در شرایطی دیدم که نام کارگردان و عوامل فیلم روی فیلم‌ها نبود. ما فقط فیلم‌ها را دیدیم. نکته قابل توجه در فیلم‌ها در یک شرایط مقایسه‌ای مثلا با فیلم‌های کوتاه پنج سال اخیر به نظرم در کل با گذر زمان مفهوم فیلم تجربی و فیلم کوتاه برای فیلم‌سازان جوان ما شناخته‌تر می‌شود. اینکه قرار نیست فیلم کوتاه ما بریده‌ای از یک فیلم بلند باشد. در واقع ایده و کانسپت‌ها در فیلم‌ها در همان محدوده زمانی خودشان بررسی و پرداخت می‌شدند. فیلم‌ها تلاشی بودند برای پیدا کردن شیوه بیانی تازه. عرصه تجربه‌گرای فیلم کوتاه عرصه خطر کردن و ریسک کردن و حرکت در خارج از قواعد شناخته شده سینما است. در پاره‌ای از این فیلم‌ها این رفتار مشهود بود که جای امیدواری دارد. البته نکات منفی‌ای هم در فیلم‌ها وجود داشت. همچنان فکر می‌کنم که پاره‌ای از فیلم‌ها می‌توانند در مرحله تدوین کوتاه‌تر باشند. باید به عنصر ایجاز در ساختار فیلم کوتاه توجه کنیم. یکی دیگر از نقاط قوت فیلم‌ها توجه به زیبایی شناسی ساختاری و بصری بود که بسیار قابل توجه هستند. همچنین روند پرداخت مستمر به مفهوم تداوم در فیلم‌ها بسیار قابل اشاره و بسیار جا افتاده بود که جای خوشحالی دارد.

محمود کلاری در پایان گفت: من شاید بیشتر از باب تصویرپردازی به آثار نگاه می‌کنم اما در جنبه‌های مختلف آثار دارای ویژگی‌های فراوانی بودند. برای مثال در ایده پردازی ما با ایده‌های بسیار خوب و درستی مواجه بودیم. به نظرم تفاوت بین ایده فیلم کوتاه و بلند به خوبی توسط جوان‌های سینماگر ما درک شده است. از همین رو هم فیلم‌ها با بهترین‌های جهان قابل مقایسه هستند و فاصله موجود با سرعت زیادی در حال طی شدن است.

سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج با حمایت شرکت پدیده شیمی قرن و دفتر مطالعات سازمان ملل امروز و فردا، 5 و 6 اسفندماه در پردیس سینمایی کوروش در حال برگزاری است.

نظر شما