تشکر خانواده احمد عزیزی از رهبر انقلاب/ اشک های اسماعیل امینی در پاسداشت «احمد عزیز»

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۹:۰۲:۵۴
کد خبر: ۵۳۴۱۱۱
تشکر خانواده احمد عزیزی از رهبر انقلاب/ اشک های اسماعیل امینی در پاسداشت «احمد عزیز»
مراسم پاسداشت از شاعر فقید احمد عزیزی روزگذشته در ساختمان سازمان فرهنگی هنری اوج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، پاسداشت شاعر فقید استاد احمد عزیزی عصر دیروز در سی‌و‌‌پنجمین شب شاعر و با حضور اهالی نام‌آشنای فرهنگ و ادب برگزار شد.

احمد عزیزی: روزگاری شاعر شدن بسیار سخت بود

در ابتدای این مراسم علی داوودی ضمن پاسداشت یاد و خاطره مرحوم عزیزی گفت: احمد عزیزی فصلی از شعر را در ادبیات معاصر گشود و بسیاری را سراغ داریم که در این سال‌ها از ادبیات عزیزی الگو گرفته باشند. روزگاری نه‌چندان دور بود که شعر گفتن و شاعر شدن بسیار سخت بود، اما این‌که امروز شعر گفتن راحت شده مرهون تلاش‌هایی است که احمد عزیزی و امثال او انجام داده‌اند. او برای ما برکت و الگویی است که نوعی مراجعه آزاد با شعر را پیشنهاد می‌کند جسارت زبانی منحصربه‌فردی دارد و باعث می‌شود دورنمایی نسبت به شعر خود بیابیم.

سنگری: از ارزش‌های نثر احمد عزیزی غفلت شده/ نثر او ترازمند و فرازمند بود

در ادامه این مراسم و پس از شعرخوانی میلاد عرفان پور، دکتر سنگری پیرامون احمد عزیزی و تأثیرات او بر ادبیات ایران گفت: هرچند پیرامون شعر عزیزی گفتگوهایی درگرفته است ولی متأسفانه نثر او اصلاً شناخته‌نشده است. در میان شعرا کم هستند کسانی که به نویسندگی نیز شناخته‌شده باشند. اما در این میان صاحب سبک‌ترین ایشان احمد عزیزی است. که نترس ترازمند و ترازمند بود و هم به لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی قابل‌توجه بود.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از عناصری که برخی وجود آن را موجب کاهش زیبایی می‌شمرند تکرار است ولی برخلاف این نظر، عنصر تکرار یکی از عناصر زیبایی است و این عنصر به زیبایی هرچه‌تمام‌تر در ادبیات احمد عزیزی مشاهده می‌شود.

دکتر سنگری خاطرنشان کرد: افق نگاه احمد عزیزی، نگاه‌های عالی و متعالی او و قدرت شگفت انگیزش در کشف مضمون را نباید از یاد برد. شعر و نثر او باغ هزار پنجره از مضمون و علوم مختلف است و اگر بخواهیم به دنبال شباهت میان او و سایر ادبا بگردیم، بی‌درنگ باید او را شبیه به جبران خلیل جبران بدانیم.

نویسنده و شاعر ادبیات ایران در پایان گفت: تلفیق واژه‌های دم‌دستی با واژه‌های مناسب از دیگر نکاتی بود که در ادبیات عزیزی وجود داشت و حیف آن‌که آموزش‌وپرورش و آموزش عالی در حق او جفا کرده و نسبت به او غفلت ورزیده است.

اسرافیلی: شعر عزیزی عکس‌برگردان روح و جانش بود

هم‌چنین حسین اسرافیلی در این مراسم گفت: شعرهای عزیزی عکس‌برگردان روح و جانش بود. شعر او مملو از صمیمیت بود و تأثیرات گسترده مطالعات عمیق او در عرفان و فلسفه در شعر او متجلی شده است. عزیزی اهل مطالعه و تعمیق بود، تنوع موضوعات در شعر او به همراه فراوانی ترکیبات تازه و تعابیر نو جای بررسی بسیار دارد. باید از احمد عزیزی به‌عنوان یکی از کسانی یاد کنیم که به عمق بخشیدن به شعر معاصر نقش درخور توجهی داشت.

قزوه: عزیزی بعد از بیماری، شبیه به دریایی بود که پشت سد مانده

علیرضا قزوه نیز در ادامه این مراسم گفت: ما بعد از اتفاقات شعری که توسط فروغ و سهراب سپهری در ادبیات معاصر به وجود آمد، تکانه اساسی سراغ نداریم تا احمد عزیزی و علی معلم. این دو هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم اتفاقات بزرگی را رقم زدند. علی معلم در حیطه محتوا کار جدی و فوق‌العاده‌ای انجام داد و احمد عزیزی هم در زبان شعری خود، کاری کرد که در تاریخ ادبیات ما نظیر آن وجود نداشت.

قزوه ادامه داد: به نظر من احمد عزیزی در فرم، نسبت به علی معلم کار یگانه‌تری انجام داد و علی معلم نیز در مضمون بالاتر و والاتر بود.

شاعر کشورمان خاطرنشان کرد: بعد از این‌که احمد عزیزی درگیر بیماری شد و کم‌کم زبان او از کار افتاد، شبیه به دریایی شده بود که پشت سد مانده و این حال ناخوش روزهای آخر او به خاطر این بود که نمی‌توانست مضامینی که در ذهنش بود را به زبان آورد.

مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی در پایان گفت: نگرانی من از نسلی است که می‌بایست عزیزی را بشناسد ولی تابه‌حال او را نشناخته و این وظیفه ماست که به معرفی و شناخته شدن او به نسل جوان کمک کنیم. و حیف و عجیب است که ما بسیاری از بزرگان ادبیات این نسل را در سن 48 سالگی از دست دادیم. جلال آل احمد، سید حسن حسینی، قیصر امین پور، خلیل عمرانی و احمد عزیزی در سن 48 سالگی یا از این دنیا رفتند و یا اسیر بیماری شدند که منجر به فوتشان شد. و کسانی مانند او مایه سربلندی شعر انقلاب بودند.

کیومرث قصری: شیفته اشعار کردی احمد عزیزی بودم

هم‌چنین کیومرث عباسی قصری نیز در آخرین شب شاعر سال 95 گفت: ما هرچند هم‌زبان و هم دیار بودیم ولی آشنایی ما باهم به بعد از دفاع مقدس و در حوزه هنری تهران بازمی‌گردد. و می‌بایست به طبع روان و مسلط او اشاره‌کنم و البته به اشعار او به زبان کردی که خود، شیفته آن‌ها بودم.

در پایان این مراسم ابوالفضل عزیزی، فرزند مرحوم احمد عزیزی در نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب، ریاست‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و کلیه مسئولانی که به طرق مختلف یاد و خاطره مرحوم عزیزی را زنده نگاه داشتند تشکر کرد. هم‌چنین لوح و هدیه‌ای به خانواده مرحوم عزیزی تقدیم شد.

در این مراسم علاوه بر خانواده مرحوم احمد عزیزی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، دکتر اسماعیل امینی، دکتر محمد اکرامی، علیرضا قزوه، میلاد عرفان پور، کیومرث قصری، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، دکتر منوری و... حضور داشتند.

نظر شما