در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر فرهنگ اسلواکی؛

صالحی امیری: اسلواکی اولین کشور امضاکننده تفاهم نامه پس از برجام بود/ مارک مدریک: روابط سیاسی و فرهنگی ایران و اسلواکی در حال توسعه است

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۰:۱۸:۰۲
کد خبر: ۵۴۱۳۴۹
صالحی امیری: اسلواکی اولین کشور امضاکننده تفاهم نامه پس از برجام بود/ مارک مدریک: روابط سیاسی و فرهنگی ایران و اسلواکی در حال توسعه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی بر همکاری های فرهنگی و هنری مشترک تاکید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری امضای تفاهم نامه های فرهنگی با مارک مدریک وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی در خصوص تفاهم نامه های ارایه شده جهت گسترش روابط فرهنگی میان 2 کشور اظهار کرد: در نخستین توافقاتی که برای پیشرفت فرهنگی میان دو کشور صورت گرفت با معاون فرهنگی، سینمایی، هنری، بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات و همچنین حوزه های دیگر این کشور مذاکراتی داشته ایم.

وی افزود: برنامه عملیاتی را برای سال های 2017 و 2018 را در نظر گرفته ایم و توافقات بسیاری را در حوزه برگزاری هفته‌های فرهنگی شامل نمایشگاه کتاب همچنین همکاری هایی در حوزه سینما انجام گرفت. آن چیزی که بیشتر ما در این روابط بر آن تاکید داشتیم بیان تاریخ تمدن و فرهنگ ایران بود و بر این مورد که سرزمین ما دارای ریشه عمیق تمدنی، تاریخی، اساطیری و اسطوره های بسیاری چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین الملل است که توانسته هم برای ایران و هم برای جهان افتخار کسب کند.

صالحی امیری در ادامه گفت: اسلواکی دارای زمینه های بسیار خوبی برای همکاری در زمینه های سیاسی و فرهنگی می باشد. این کشور اولین کشوری بود که بعد از برجام تفاهم نامه را اجرا کرد که حضور وزیر فرهنگ این کشور هم آغازی برای یک برنامه عملیاتی در حوزه فرهنگی می باشد.

وزیر اسلواکی در خصوص زمینه سازی گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور بیان کرد: ابتدا از وزیر فرهنگ و ارشاد ایران تشکر می‌کنم و می‌خواهم با زبان مادری خود حرف بزنم چرا که آن جزو مهمی از فرهنگ هر کشور است. خوشبختانه روابط سیاسی و فرهنگی بین دو کشور در حال توسعه است، برای ما مهم است که روابط خوب نه فقط با کشورهای غربی بلکه با کشورهای شرقی هم داشته باشیم فاصله جغرافیایی بین دو کشور زیاد است اما فرهنگ عاملی است که می تواند این فاصله را کم کند، این تفاهم نامه زمینه خوبی برای آینده کشورها است. در اسلواکی 5 حوزه فرهنگی وجود دارد که کشور ایران توانسته در این حوزه ها معروف شود یکی از آن ها سینما است که ما به گسترش روابط در زمینه های دیگر به خصوص هنرهای معاصر علاقه مندیم. خیلی خوشحال می شویم یک هفته فرهنگی ایرانی در اسلواکی برگزار شود همچنین هفته فرهنگی اسلواکی نیز در تهران برگزار شود. ما امروز با امضای تفاهم نامه یک زمینه اساسی برای گسترش روابط ایجاد کردیم من شخصا از وزیر برای این مهم و مهمان نوازی که ارایه دادند تشکر می کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری مبنی بر مفاد تفاهم نامه امضا شده بین دو کشور عنوان کرد: حوزه فرهنگ علاوه بر همکاری های میان دولت ها، منجر بهتعمیق روابط میان فرهنگ ملت ها هم می شود. دیپلماسی فرهنگی می تواند از عمق بیشتری نسبت به سایر زمینه ها برخوردار باشد که در دولت یازدهم قدم های بسیاری برای گسترش این روابط برداشته شده از جمله امضای تفاهم نامه هایی در سال جدید میان کشورهای تونس، الجزایر و اکنون هم اسلواکی.

عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص جایگاه سینمای ایران در منطقه بیان کرد: رییس سازمان سینمایی و ایوبی مشاور عالی توضیحاتی را درباره ظرفیت های سینمایی به مهمان  ها داده اند، کشور ما در حوزه سینمایی در منطقه دارای جایگاه قابل قبولی است. سینمای ایران در حوزه کشورهای اسلامی و عربی دارای پیام های مثبت و خوبی است و در سینمای بین الملل توانسته حضور خوبی داشته باشد و بعد از انقلاب هم سینمای ایران توانست از مرزها عبور کند و به قله های جهانی دست یابد.

سیدرضا صالحی امیری در ادامه افزود: پیشنهاد ما به وزیر فرهنگ و هیأت همراه آنان حضور در جشنواره فیلم فجر و همکاری های مشترک برای تبادل آموزش و تجربیات سینمایی است و همچنین ترجمه و دوبله هایی برای نمایش آثار سینمایی آنها و بالعکس می باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با میزان توجه پرداخت شده به صنایع دستی و مفادی که در این تفاهم نامه به میراث فرهنگی اهمیت داده شده یادآور شد: باید تلاش کنیم میراث فرهنگی و گردشگری بازارهای جهانی را تصرف کند، امسال به فرموده رهبر انقلاب که سال تولید و اشتغال است باید روی تولید صنایع ملی و صنایع دستی تأکید کرد، وزارت فرهنگ هم برای توسعه صنایع دستی و میراث فرهنگی طرح هایی را ارایه داده است و میراث فرهنگی هم طرحی را به شورای عالی انقلاب با هدف گسترش فرهنگ با اشتغال زایی ارایه داده است.

عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه هنرهای معاصر بین ایران و اسلواکی تا چه اندازه دارای قرابت هستند گفت: موزه هنرهای معاصر ایران در دنیا نهم است، ارزش اقتصادی تابلو نقاشی های مادر مخازن موزه هنرهای معاصر قریب به سه میلیارد دلار است که ما در این موزه و موزه های مطرح کشور آثار ارزشمند داخلی و خارجی داریم که اشتان مایر و همچنین دیگر مقامات آلمان و فرانسه و دیگر کشورها علاقمندی خود را به برگزاری نمایش هایی در کشور ما ابراز کردند.باید تاکید کنم که ما در حوزه هنرهای معاصر سرآمد کشورهای منطقه هستیم.

نظر شما