«اکس-من: طلا» حاشیه‌ساز شد؛

کمپانی مارول یک طراح را به دلیل ابراز علاقه‌اش به اسلام اخراج کرد

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۱۱:۳۵:۳۳
کد خبر: ۵۴۳۹۵۶
کمپانی مارول یک طراح را به دلیل ابراز علاقه‌اش به اسلام اخراج کرد
طراح جدیدترین نسخه از کمیک «اکس-من: طلا» به دلیل اشاره‌های مخفی اسلامی از کار در این مجموعه اخراج شد و عمل او به مثابه رفتار مذهبی ضدیهودی و ضدمسیحی خوانده شد.
 
 
 

 به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از «د رپ»، مارول کمیکس می‌گوید هنرمندی را اخراج کرده که به طور مخفیانه اشاره‌های  اسلامی و ضدیهودی در یکی از نسخه‌های مجموعه کمیک‌های «اکس-من: طلا» قرار داده است.

این نسخه که توسط آردیان سیاف، هنرمند اهل اندونزی طراحی شده، مورد انتقاد کوبنده افرادی قرار گرفت که این اشاره‌ها را کشف کردند.

متمایزترین آن‌ها، صحنه‌ای است که در آن شخصیت کولاسس تی‌شرتی پوشیده که رویش نوشته QS ۵:۵۱ قرار دارد که به گفته  برخی ناظران به آیه‌ای از قرآن اشاره می‌کند. در حالیکه بحثی ادامه‌دار و شدید در مورد معنی این اشاره شکل گرفته، مخالفان این عمل می‌گویند در سایت قرآن دات کام معنایی ضدیهود برای این آیه درج شده است.

در این نسخه همچنین تصویری از شخصیت کیتی پراید که یکی از شناخته شده‌ترین شخصیت‌های یهودی مارول است نشان داده می‌شود که جلوی یک مغازه جواهرفروشی ایستاده است. عدد ۲۱۲ روی دیواری که در سمت راست کیتی پراید است به وضوح دیده می‌شود و سر او طوری جلوی نام مغازه قرار گرفته که سیلاب Jew به معنی یهودی از واژه Jewelry به معنی جواهر  دیده شود.

عدد ۲۱۲ اشاره به اعتراض‌هایی دارد که روز دوم ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ در جاکارتا واقع در اندونزی علیه باسوکی جاهاجا پورناما فرماندار جاکارتا شکل گرفت که با لقب آهوک شناخته می‌شود. آهوک که دومین فرماندار مسیحی در تاریخ این منطقه بود، در سال ۲۰۱۶ به دلیل کفرگویی به پلیس معرفی شد.

مارول بیانیه‌ای را در وبسایت کمیک بوک. کام منتشر کرد تا به این طراحی‌های بحث برانگیز پاسخ بدهد و با تایید اینکه این اشاره‌ها واقعا معنی‌دار هستند، گفت آن‌ها بدون اطلاع در نسخه قرار داده شده‌اند و در چاپ‌های آینده از آن حذف خواهند شد.

در ادامه بیانیه کامل مارول را می‌خوانید: «طراحی‌های اشاره شده در نسخه شماره یک «اکس-من: طلا» بدون اطلاع از معنای آن‌ها در کتاب قرار داده شده بودند. این اشاره‌های تضمینی نشانگر دیدگاه‌های نویسنده، تدوین‌گران یا هیچ فرد دیگری در مارول نیستند و در تضاد کامل با همه‌گرایی مارول کمیکس و ارزش‌های اکس-من از ابتدا تا به حال قرار دارند. این طراحی‌ها از تمام چاپ‌های آینده، نسخه‌های دیجیتال و نسخه‌های فیزیکی حذف خواهند شد و با هنرمند مربوط، برخورد می‌شود.»

در چند پست در رسانه‌های اجتماعی، سیاف طراح مجموعه تایید کرد که این اشاره‌ها را در این نسخه قرار داده و نیت سیاسی هم داشته است، اما از خود دفاع کرد و گفت هیچ منظور بدی از آن‌ها نداشته و این آیه قران کریم نیز معنایی منفی ندارد. او نوشت: «من از یهودی‌ها و مسیحی‌ها متنفر نیستم. من هم دوستان خوب بسیاری در میان آن‌ها دارم.»

وی در یک بیانیه دیگر که در صفحه فیس بوکش منتشر شد، نوشت: «سلام دنیاها... حالا مسیر حرفه‌ای کاری من به پایان رسیده است. این نتیجه کاری است که من کردم و آن را قبول می‌کنم. لطفا دیگر مسخره‌بازی نکنید، بحث نکنید و نفرت هم نباشد. امیدوارم همه در صلح باشند. در این آخرین شانس، می‌خواهم معانی حقیقی ۲۱۲ و QS ۵:۵۱ را به شما بگویم. این شماره  عدالت است. شماره عشق است. عشق من نسبت به قرآن مقدس... عشق من نسبت به آخرین پیامبر، محمد... عشق من به الله، تنها خدا. به خاطر تمام سر و صداها معذرت خواهی می‌کنم، خدا همراه همه‌تان باشد. همه‌تان را دوست دارم.»

مجموعه رمان‌های «اکس-من» توسط استن لی و جک کربی خلق شدند که هردوی شان یهودی هستند و مارک گوگنهایم که این نسخه را نوشته است هم یهودی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز