نگاهی به مهم ترین شاخصه‌های چهره هنر انقلاب اسلامی؛

بازنمایی معنای انقلاب در متن هنر و در سلوک هنرمند

۱۳۹۶/۰۱/۲۵ - ۱۵:۲۸:۱۹
کد خبر: ۵۴۴۴۰۵
بازنمایی معنای انقلاب در متن هنر و در سلوک هنرمند
معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی ایران بیش از آن که یک انتخاب قاطعانه و کم مصداق باشد، سیاستی تشویقی برای ترغیب هنرمندان از شاخه های مختلف است تا آثار هنری خود را سمت و سویی انقلابی داده و باورها، ارزش ها و اصولی فراموش شده را که سی و هشت سال گذشته احیا کردند، جان تازه ای ببخشند. از این رو این انتخاب می تواند مصداق های متعددی داشته باشد. با این وجود تاکید بر عملکرد یکساله هنرمندان از گرایش های سینما، گرافیک و تجسمی، شعر و ادبیات، موسیقی و سرود، نمایش و... در مسیر خلق آثاری دارای مضامین انقلابی شاخصی برای انتخاب درست تر، دقیق تر و عادلانه تر به دست می دهد. معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی توسط حوزه هنری همزمان با هفته هنر انقلاب و سالروز شهادت سید مرتضی آوینی فیلمساز متعهد و ارزشی سینمای ایران که هنر انقلاب وامدار نظریات و آرای او درباره شقوق مختلف است، به نوعی کارنامه فعالیت های هنری متاثر و تاثیرگذار بر مفاهیم انقلاب اسلامی ایران در بازه زمانی یکساله را مرور می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، چهره هنر انقلاب اسلامی صرفا آیینه دار مضامین انقلابی در هنر خود نیست، بلکه او در روش و شیوه عمل نیز متعهدانه، صادق و مبتنی بر ارزش ها رفتار می کند. او نه تنها در سلوک هنری که در سبک و سیاق زندگی خود نیز به معنای واقعی هنرمند انقلابی است.

در جهان سرمایه داری امروز، که هنر بیش از پیش کالایی می شود، اخبار، تصاویر، فیلم ها و... در دقایقی کوتاه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند، در شرایطی که نظام اقتصادی کاپیتالیستی هنر را به ابزار قدرت تبدیل کرده و سینمای هالیوود نسخه های سبک زندگی را به مردمان سراسر جهان تجویز می کند، نصب پوستر فیلم هایی بر سر در سینماها که فارغ از این هیاهو بر اندیشه ای خالص، بومی و وطنی که همانا رشادت در هشت سال جنگ تحمیلی و نبرد علیه ظلم حکومت مستبد پادشاهی در دوران انقلاب است، دست کم آرام مان می کند.

همچنین جستارهایی درباره وضعیت کشورهای همسایه، حمله سخت افزاری و نرم افزاری دشمن، براندازی حکومت های این مناطق طی یک یا چند روز و بعضا چند ساعت در دهه اخیر، برآمدن و قوت گرفتن گروهک های تروریستی، نسبت دادن دروغین این جریان ها به دین اسلام و مذهب تشیع، آزار ددمنشانه کودکان و زنان بی گناه و دفاع جانانه شهدای حرم از حرم وظیفه ما را در قبال ایستادگی فرهنگی در برابر نبرد ظاهرا سیاسی و در ماهیتا فرهنگی بیشتر می کند. این ایستادگی یا حتی ابتکار عمل برای توزیع و ترویج اندیشه های انقلاب اسلامی ایران و بنیانگذارش امام خمینی(ره) به واسطه هنر میسر است و چه بسا دایره نفوذ و تاثیر گسترده تری دارد. از این منظر هرگونه اقدام جهت ارتقای جایگاه هنر انقلاب در بعد ملی و بین المللی راهکاری برای این هدف است.

با مرور فعالیت های هنری حوزه های مختلف هنر و عنایت به برگزاری هفته هنر انقلاب در شقوق متعدد هنر اعم از سینما و تئاتر تا کاریکاتور و تجسمی، ابراهیم حاتمی کیا، محمدحسین مهدویان، بهناز ضرابی زاده، سید مسعود شجاعی طباطبایی و حمید حسام به عنوان نامزدهای کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۵ توسط حوزه هنری معرفی شدند.

هنرمندان جوان و پیشکسوت؛همسو با جریان انقلاب

در این گزارش نظر هنرمندان پیشکسوت و صاحب نامی که در مسیر حرفه ای خود دغدغه مندی شان را نسبت به این گونه هنری نشان داده اند، درباره شایسته ترین کاندید جویا شده ایم:

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون معتقد است علیرغم این که همه نامزدها شایسته کسب این عنوان هستند، اما باید از جوانان حمایت ویژه تری کرد. وی در پاسخ به این که از میان نامزدهای معرفی چهره انقلاب اسلامی توسط حوزه هنری کدامیک را برمی گزیند، توضیح می دهد: من سعی می کنم جوان ترین فرد را انتخاب کنم. زیرا او با شهامت موضوع انقلاب را برای کار هنری خود انتخاب کرده است. ضمن این که باید جوانان را به حرکت در مسیر هنر انقلاب تشویق کرد.

اصغر نقی زاده بازیگر سینما و تلویزیون که در فیلم «آژانس شیشه ای» ابراهیم حاتمی کیا با این کارگردان سابقه همکاری داشته، عمو ابراهیم سینمای انقلاب را انتخاب بهتری می داند و معتقد است صبغه فعالیت های او در حوزه انقلاب شاخص تر است.

امیر دژاکام نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز از میان نام های ابراهیم حاتمی کیا، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده، محمد حسین مهدویان و حمید حسام به هر ۵ نفر رای می دهد و می گوید: به نظرم معرفی چهره هنر انقلاب توسط حوزه هنری اقدام موثری است. به شرط آن که هنرمندان و آثار شهرستان را هم در نظر بگیریم.

وی همچنین پیشنهاد می کند: می توان در سال های آینده در هر حوزه یک هنرمند به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی کرد. زیرا کارکرد و فعالیت هریک از این هنرها با یکدیگر متفاوت است و مقایسه شان کار درستی نیست.

محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما نظری نزدیک به علی اکبری دارد. او موافق با تشویق جوان ترها برای ادامه مسیرشان در پرداختن به هنر انقلاب اسلامی ایران است. مجری و تهیه کننده سابق برنامه «هفت» عنوان می کند: به نظرم محمد حسین مهدویان به عنوان جوان کاربلدی که می تواند تفکر نسل جوان امروز را به خوبی شناسایی کرده و به عنوان یک هنرمند انقلابی موفق باشد، را انتخاب می کنم. البته همه این نامزدها شایسته بهترین عناوین هستند. برای مثال ابراهیم حاتمی کیا سال هاست در حوزه هنر انقلاب فعالیت سینمایی دارد. اما معتقدم اگر فضا برای جوانانی مثل مهدویان فراهم شود، در مسیر انقلاب موفق تر عمل خواهیم کرد.

رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر نیز دو انتخاب دارد. وی در پاسخ به این که از میان نامزدهای معرفی چهره هنر انقلاب به کدامیک برای دریافت این عنوان رای می دهد، می گوید: من به آقای ابراهیم حاتمی کیا و محمدحسین مهدویان رای می دهم. این دو فیلمساز از دو نسل مختلف اند. حاتمی کیا به معنای درست کلمه بر اصول خود پایبند بود و در مسیر انقلاب خود نیز پیشرفت کرد. افراد کمی شبیه او در مسیر هنری شان انعطاف پذیر بوده اند. او فیلمسازی کلاسیک به معنای اخص کلمه است. محمدحسین مهدویان نیز جوانی تیزهوش و شاید یک پدیده در سینما است.

رضا میرکریمی نویسنده و کارگردان سینما و دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر هم اگرچه نظر مستقیمی درباره یکی از نامزدها ندارد، اما درباره ماهیت چنین انتخابی که با بررسی کارنامه فعالیت های هنری یکساله هنرمندان در حوزه هنر انقلاب همراه است، عنوان می کند: به نظرم این انتخاب ها مطلوب است. اما همه شان همراه با امور زیر بنایی می تواند کارکرد داشته باشد.

وی درباره امور زیرساختی برای تحقق جایگاه هنر انقلاب می افزاید: علیرغم این که امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب، آن را انقلاب مستضعفین نامیدند، اما ما هنوز نتوانسته ایم صدای مستضعفین باشیم. همچنین جذب مخاطبان مسلمان برای هنر انقلاب که شاید حداقل دستاوردی است که باید تاکنون به دست می آمد، نیز  تحقق نیافته است.

گفتنی است هفته هنر انقلاب اسلامی ایران با معرفی برگزیدگان فردا-جمعه ۲۵ فروردین ماه- از ساعت ۱۷.۳۰ در تالار سوره حوزه هنری به کار خود پایان می دهد.

نظر شما