رقابت یک مستند ایرانی در سوئیس

۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۱۲:۳۱:۴۱
کد خبر: ۵۴۶۲۶۳
رقابت یک مستند ایرانی در سوئیس
فیلم مستند «معبر» با نام انگیسی «Safe Passage» در جشنواره "Visions du Reel" شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، طبق گزارش رسیده، این مستند کوتاه به کارگردانی  پیام پارسافر (دانشجوی کارشناسی ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران و عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران) با نویسندگی مشترک حسین فرخزاده و پیام پارسافر ساخته شده است.

«معبر» در چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های مستند ویزیون دوریل ( visions du reel ) در دو بخش فیلم‌های مستند کوتاه و فیلم‌های مستند خلاق انتخاب شده و به رقابت می‌پردازد.

گفته می‌شود؛ این فیلم تنها اثر ایرانی این جشنواره است.

عوامل ساخت این مستند 16 دقیقه‌ای عبارتند از؛ تدوین: سلمه اربابون، تصویر برداری: پیام پارسافر، صدابرداری: علی حیدری، طراحی صدا و صداگذاری: حسن مهدوی، جلوه‌های ویژه: سلمان اربابون، مدیر تولید: عماد سلمانیان و تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ( دفتر آبادان- مجید عیدان).

"جیونا نازارو " عضو هیئت انتخاب جشنواره ویزیون دو ریل در سایت جشنواره در مورد فیلم " معبر " نوشته است: «شلمچه شهری کوچک است که در استان خوزستان واقع شده است. در منطقه مرزی عراق، شمال غربی شهر آبادان، که تنها 35 کیلومتر با خلیج فارس و نزدیکی مرز عراق فاصله دارد. شلمچه یکی از اصلی‌ترین مناطق نظامی در زمان جنگ ایران و عراق بود. حدود 50000 ایرانی در اطراف شهر در حال مبارزه کشته شدند.

امروز شلمچه دروازه‌ای است برای زائرینی که به سمت کربلا می‌روند، شهری که در مرکز عراق واقع شده، در جنوب غربی بغداد و به عنوان شهری مقدس توسط مسلمانان شیعه شناخته می شود، خانه‌ای برای زیارتگاه امام حسین (ع)، دهها میلیون زائر دو بار در سال به زیارت کربلا می‌روند. دوربین پیام پارسافر جریان مردمی را فیلمبرداری می‌کند که با هیجانی از احساسات از مرز عبور می کنند. ارواحی که در جنگ سقوط کرده‌اند با اجساد کسانی که به سمت حرم مقدس می‌روند با هم همپوشانی می‌کنند. یک سمفونی فوق‌العاده از تصاویر فراموش نشدنی، جایی‌ که مرزها یادآوری مرثیه وار از جنون غیرقابل قبول تمامی جنگ‌هاست، در حالی که سرزمین خود، زمانی سبز و پربار بود، به نظر می‌رسد می‌گرید و صدمه دیده است.»

 این جشنواره از تاریخ 1 اردیبهشت ( 21 آوریل ) آغاز می‌شود و فیلم «معبر» در روزهای 27 و 28 آوریل در این جشنواره اکران خواهد شد. محل برپایی جشنواره Vision du Reel در شهر نیون در کشور سوئیس و در مرکز اروپا واقع شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز