یک تئاتری باسابقه درگذشت

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۱۰:۴۸:۳۶
کد خبر: ۵۴۶۷۲۹
یک تئاتری باسابقه درگذشت
«مایکل بوگدانف» کارگردان باسابقه تئاتر و یکی از بنیانگذاران کمپانی انگلیسی «شکسپیر» درگذشت.

به گزارش خبرگزاری برنا، «گاردین» نوشت: «مایکل بوگدانف» کارگردان تئاتر سرشناس متولد ولز که «رومی‌ها در بریتانیا» را ساخته بود و یکی از بنیانگذاران کمپانی انگلیسی «شکسپیر» به حساب می‌آمد، در سن 78 سالگی درگذشت.

«رومی‌ها در بریتانیا» یکی از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین کارهای «بوگدانف» بود که در سال 1980 در تئاتر ملی لندن به نمایش درآمد.

«بوگدانف» کمپانی شکسپیر را در سال 1986 با «مایکل پنینگتون» بازیگر راه‌اندازی کرد و تورهای زیادی را با «جنگ رزها» و «هنری» در سرتاسر انگلستان و اروپا برگزار کرد.

او با دیدن بازی «ریچارد برتون» در صحنه تئاتر، به سمت این هنر کشیده شد و بعدها با کارگردانانی چون «پیتر بروک» (رویای نیمه شب تابستان، سال 1970) همکار شد.

این فعال عرصه تئاتر سال 1938 از پدری اوکراینی و مادری ولزی متولد شد. او کار جدی خود را به عنوان کارگردان هنری در کمپانی تئاتر «تاینساید» آغاز کرد و بعدها در تئاتر «فینکس»  و «ویکتوریای جوان» لندن مشغول به کار شد.

«بوگدانوف» در سال 1977 اقتباس‌های نمایشی از رمانس‌های شوالیه‌ای و آثار کلاسیکی چون «گوژپشت نوتردام» ویکتور هوگو را به روی صحنه تئاتر ملی لندن برد.

از سال 1980 تا 1988 او به عنوان دستیار کارگردان در همین سالن تئاتر، نمایش‌هایی از «مولیر» و «چخوف» را اقتباس کرد.

«بوگدانوف» موفق شد جایزه تئاتر «اولیور» را که مهم‌ترین جایزه تئاتر انگلستان به حساب می‌آید، برای طراحی لباس «رام کردن زن سرکش» در سال 1978 از آن خود کند.

نسخه روایی او از نمایشنامه «مکبث» شکسپیر در سال 1998 از تلویزیون انگلستان پخش شد. «شین پرت‌وی» و «گرتا اسکاچی» در این اقتباس تلویزیونی ایفای نقش کردند. او همچنین کارگردانی «طوفان» را که از دیگر نمایشنامه‌های مشهور «شکسپیر» به حساب می‌آید، بر عهده داشت.

این کارگردان تئاتر در سال 2003 کمپانی تئاتر «ولز» را تاسیس کرد. «بوگدانف» در طول دوران حرفه‌ای خود آثاری را در خانه اپرای سلطنتی، خانه اپرای سیدنی و «لا اسکالا» را اجرا کرد.

او را بیشتر برای اقتباس‌های مدرن از آثار «ویلیام شکسپیر»، نمایش‌هایی برای کودکان و نوجوانان و آثار موزیکال به یاد می‌آورند.

نظر شما