وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران سازمان حج و زیارت عنوان کرد:

حج نماد تولید و بازتولید فرهنگ دینی است/ پرهیز از اختلافات، ضرورت عقلی است

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۱۵:۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۴۶۹۶۴
حج نماد تولید و بازتولید فرهنگ دینی است/ پرهیز از اختلافات، ضرورت عقلی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با مدیران سازمان حج و زیارت تاکید کرد: حج نماد تولید و بازتولید فرهنگ دینی است/ پرهیز از اختلافات، ضرورت عقلی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه جهت گیری و توجه دولت تدبیر و امید پرهیز از اختلافات است، گفت: حج، نماد تولید و بازتولید فرهنگ دینی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست مشترک مسوولین دفاتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری و مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت با تاکید بر این مطلب افزود: دولت تدبیر و امید برای خدمت به مردم تلاش های بسیاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر با سه مساله به طور همزمان مواجه هستیم و دولت و نظام در این ٣ حوزه باید تدابیر لازم را داشته باشند؛ گفت: موضوعات داخلی کشور به عنوان اولین مساله محسوب می شود. مطالبات اقتصادی، معیشتی و رشد و توسعه اقتصاد و معیشت به عنوان اولین مطالبات مردم است.

وی ادامه داد: انسجام، همگرایی و همنوایی میان اجزای نظام از دیگر مسایل داخلی است که باید به آن توجه داشت. امروز بیش از هر زمان دیگری به سازگاری، همگرایی و وفاق و وحدت نیازمندیم. شکاف در میان اجزای حاکمیت و مردم بزرگترین تهدید برای کشور است.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازمند تحول در الگوهای فرهنگی جامعه و تحولات بنیادی در این زمینه هستیم؛ تصریح کرد: توجه و حساسیت مقام معظم رهبری بر آسیب های اجتماعی بسیار است. آسیب های اجتماعی مساله بسیار مهمی است و باید به حل آن ها توجه داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امنیت اخلاقی و اجتماعی و ابعاد متفاوت امنیت نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در مسایل داخلی کشور است.

وی افزود: دومین مساله کشور مسایل منطقه ای است. در شرایط حساس امروز منطقه در عراق، سوریه، لیبی، بحرین، لبنان و یمن و کل منطقه خاورمیانه مسایل بنیادی وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تصریح کرد: با توجه به این موضوع رویداد بزرگ حج امسال را باید با تدبیر، عقلانیت و هوشمندی مدیریت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سومین مساله کشور توجه به مسایل بین المللی است. امروز با موضوع ترامپیسم و حضور ترامپ در راس دولت آمریکا مواجه هستیم. این شخص نشان داده که قابل اعتماد نیست و هرلحظه ممکن است تصمیمات ناصوابی از وی سر زند و می تواند هزینه بزرگی برای ما و جهان داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اداره کشور نیازمند تدابیر بسیاری است. باید از همه ظرفیت های نظام برای اداره کشور استفاده کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: دولت یازدهم در شرایطی اداره کشور را در دست گرفت که قیمت نفت ١٤٠ دلار بود. درآمد نفتی در سال ٩١، ١٤٣ میلیارد دلار بود و در سال ٩٤ و ٩٥ به ترتیب به ٢٣ و ٣٣ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

وی افزود: دولت تدبیر و امید با همکاری مجموعه نهادهای نظام توانست از این وضعیت عبور کند. برخی مدعی هستند که رشد کشور در این دوره متعلق به درآمد نفت است. اما رشد بدون نفت ما نیز بیش از ٥ درصد بوده و این نشان می دهد که رشد منفی به رشد مثبت رسیده است.

صالحی امیری ادامه داد: دولت تدبیر و امید تلاش می کند فشارهای معیشتی مردم کاهش یابد. این کاهش در بلند مدت اتفاق می افتد و با شعار و سخنان فریب کارانه محقق نمی شود.

وی اظهار کرد: در این دولت برای اولین بار در حوزه گاز خودکفا شده ایم. در دولت تدبیر و امید ٩ هزار روستا دارای گاز شدند.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید کشور در حوزه گندم نیز به خودکفایی رسید، ادامه داد: در سال ٩٥ دولت ١٤ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان از روستاییان گندم خریداری کرد. این در حالی است که در سال ٩١، میزان خرید گندم ٨٦٠ میلیارد تومان بوده است. خرید گندم از کشاورزان  به اشتغال و تولید داخلی کمک فراوانی می کند.

وی گفت: جهت گیری دولت تدبیر و امید توجه به زیرساخت های اقتصادی است نه روبناهای اقتصادی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید افزود: اگر بنا بر شکل گیری اشتغال در کشور است، باید کارگاه های کوچک در کشور تقویت شوند. دولت در سال ٩٥ بیش از ٢٤ هزار کارگاه کوچک را فعال کرد.

وی در ادامه با اشاره به مطالبات مردم از دولت ها، گفت: با توجه به تحقیقات میدانی صورت گرفته، اولین مطالبه مردم از دولت فعلی و آتی حل مساله بیکاری و اشتغال است و رونق اقتصادی و پرهیز از جنگ نیز به ترتیب دیگر مطالبات مردم عنوان شده است.

صالحی امیری امنیت کشور را مهم دانست و افزود: ما تنها کشور منطقه هستیم که در ٤ سال گذشته بهترین وضعیت امنیتی را داشته ایم. طبق آمار مراکز بین المللی، ایران جزء ١٠ کشور امن برای سفر اعلام شده است و این موضوع ارزشمندی است.

وی گفت: بنا بر ادعای دشمنان، امن ترین پایتخت خاورمیانه، تهران است. و این حاصل تلاش جمعی است که در راس آن تدابیر و نگاه استراتژیک مقام معظم رهبری قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تلاش دولت بر این است که جامعه را امن نگه دارد. حضور فعال و میزان کمک دولت به نیروهای دفاعی نسبت به دولت های گذشته چند برابر شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای هسته ای کشور، گفت: بیش از ٧٠ اقدام در این عرصه در سال گذشته صورت گرفته است که در دنیا و منطقه کم نظیر است. ولی ما امکان تبلیغ نداریم و یا ظرفیت های تبلیغاتی برای آگاهی افکار عمومی را در اختیار دولت قرار نمی دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت وحدت میان اجزای حاکمیت و مردم، افزود: مهمترین تهدید نظام، شکاف میان اجزای حاکمیت و مردم است و هر کسی بر تنور نفاق بدمد با دشمن همراهی می کند. امروز برای صف کشی درمقابل دشمن به وفاق نیاز داریم. و شرط بقای نظام وحدت است.

وی ادامه داد: پرهیز از اختلافات یک ضرورت عقلی است. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ثبات و آرامش به عنوان یکی از سیاست های اصلی تاکید داشته ایم و به همه مدیران در سراسر کشور و حوزه ستادی نیز بر پرهیز از مناقشه تاکید شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: فرهنگ باید در محیط آرام و با ثبات پیش برود. ما یک نظام، یک رهبر، یک دولت، یک مجلس و یک دستگاه قضایی داریم. بنابراین نباید با یکدیگر اختلاف داشته باشیم و همه بایداز مقام معظم رهبری تبعیت کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه فرهنگی نیز گفتمان حاکم، گفتمان رهبری است و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار تشتت نخواهیم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کشور در منطقه دارای شرایط حساسی است، گفت: ایران امروز به عنوان بازیگر اصلی منطقه است. سیاست خارجی ما در امتداد سیاست داخلی ماست. امروز سوریه و عراق و فلسطین دارای شرایط سختی در منطقه هستند و ایران تنها کشور در منطقه است که توانسته در برابر این مشکلات و سختی ها ایستادگی کند و برای ادامه آن نیازمند تدابیر جدی در داخل کشور هستیم.

صالحی امیری با اشاره به قدرت های نظامی، افزود: ابزار قدرت، فقط نظامی نیست. بلکه امروز کانون های قدرت شامل رسانه، دیپلماسی، انسان، مغز و تکنولوژی است.

وی افزود: مذاکرات هسته ای باعث شد برای اولین بار شکاف بین اروپا و آمریکا و اسرائیل ایجاد شود.

وی در ادامه خطاب به مدیران سازمان حج و زیارت تاکید کرد: شما در حج امسال رسالت مهمی بر عهده دارید و باید اسراییل را به عنوان دشمن اصلی اسلام  به جامعه اسلامی معرفی کنید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مزایای حج، ادامه داد: حج حوزه معرفتی و فرهنگی است. سازمان حج و زیارت به عنوان نهاد دینی و حج، بخشی از تامین کننده مصرف فرهنگی در جامعه است.

وی ادامه داد: حج و اربعین همیشه در جامعه جاری و ساری است. حج فقط در اعمال خلاصه نمی شود بلکه در فرهنگی دینی جامعه نیز تاثیر مستقیم دارد.

صالحی امیری گفت: حج نماد تولید و بازتولید فرهنگ دینی در کشور است. فرهنگ دینی پادزهر فرهنگ الحادی و غیر اخلاقی و پادزهر آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به حضور نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، ادامه داد: حضور آقای قاضی عسکر فرصت مغتنمی است و باید قدر ایشان رابدانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر نوع اختلاف افکنی در حج و بعثه خلاف وحدت است. به آقای محمدی رییس سازمان حج و زیارت نیز تاکید کرده ام در انجام امور از مدیران داخلی استفاده کنند، زیرا این سازمان ظرفیت های خوبی دارد.

در پایان، حکم حمید محمدی به عنوان رییس سازمان حج و زیارت از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی اعطا شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز