سفیر افغانستان در ایران:

ارتباطات فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز تحکیم همکاری دوجانبه بین ایران و افغانستان باشد

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۰۸:۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۴۷۸۴۲
ارتباطات فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز تحکیم همکاری دوجانبه بین ایران و افغانستان باشد
سفیر افغانستان در جمهوری اسلامی ایران، گفت: ارتباطات فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز تحکیم روابط و همکاری دوجانبه بین ایران و افغانستان باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، نصیر احمد نور تقارن با حضور در ستاد شهری مشهدالرضا(ع)، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در نمایشگاه جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه فردوسی مشهد، برگزاری این نمایشگاه با رویکرد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام را فرصتی برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام عنوان کرد و گفت: بدون شک کشورهای جهان اسلام فرهنگ مشترکی دارند که اساسش دین مشترک آنهاست و از این جهت طبیعی است که برگزاری این برنامه‌های فرهنگی بتواند بر رشد شخصیت آنها بیش از پیش اثرگذار باشد.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر دانشجویان خارجی از این نمایشگاه به عنوان یکی از رویدادهای مشهدالرضا(ع)، پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه و توجه مردم و به ویژه دانشجویان موجب آشنایی و شناخت، بین مردم کشورهای مختلف و فرهنگ رایج بین آنها می‌شود.

سفیر افغانستان در ایران خاطر نشان کرد: این شناخت و ارتباط فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز تحکیم روابط و همکاری دوجانبه و چندجانبه در سطوح و ابعاد مختلف باشد.

نصیر احمد نور درباره فرهنگ مشترک دو کشور همسایه ایران و افغانستان نیز افزود: تاریخ و تمدن و فرهنگ دو کشور مشترک است و در قالب زبان فارسی به ما رسیده است. زبان فارسی طی قرون گذشته زبان همه کشورهای منطقه و زبان تفاهم بین ملت‌ها و تحصیل علم و اداره کشور و دیپلماسی بوده است.

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به کمرنگ شدن نقش زبان فارسی با نفوذ کشورهای اروپایی در قرن‌های گذشته، بر جایگاه آن در کشورهای ایران و افغانستان تاکید کرد و گفت: این زبان همچنان در خواستگاه اصلی خود که افغانستان و ایران است زبان رسمی، زبان مردم و زبان علم و تحصیل و ترجمه است که این امر باعث حفاظت از فرهنگ دو کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: خراسان می‌تواند در نشر زبان فارسی و مفاهیم دین مبین اسلام که اساس فرهنگ مشترک کشورهای اسلامی به ویژه ایران و افغانستان است، نقش مهمی را ایفا کند.

 

نظر شما