تشریح برنامه‌های هیات فرهنگی ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران

۱۳۹۶/۰۲/۰۷ - ۱۴:۰۶:۵۰
کد خبر: ۵۵۰۱۴۱
تشریح برنامه‌های هیات فرهنگی ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران
رایزن فرهنگی ایتالیا با اشاره به حضور هیاتی سی‌ودو نفره متشکل از اهالی نشر و فرهنگ ایتالیا در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این گروه برنامه های متنوع فرهنگی را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجرا خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا، پروفسور کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران گفت: در میان چهره‌های ایتالیایی حاضر در نمایشگاه تهران می‌توان به والری ماگرلی شاعر و مترجم و منتقد ادبی،‌ مارکو کارلو پاستونزی کلینا جیا مازوکو  و میشلا مورجیا، ‌مارسلو ناردیس ، اوگو اورنزو نوولی، الساندرو باربرو، میشلا مورجیا، میشل سرا ارانتی، اوگو لورنزو نوولی،بئاتریس ماریا ماسینی و جیانی بیاندیلو به عنوان نویسنده اشاره کرد.
 
چرتی ادامه داد: آلفری لورنزون رئیس اتحادیه ناشران ایتالیا و برخی از اعضای اتحادیه به همراه رسانا رومو مدیرکل کتابخانه‌ها و مؤسسات وزارت فرهنگ ایتالیا و نیز نمایندگان مؤسسات نشر موندادوری، سابینا، پونته و گوئرا از ایتالیا نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند داشت. گوئیدو لوئیجی آنتونیو اسکارابوتولو تصویرگر ایتالیایی نیز در ایام حضور در نمایشگاه کتاب میهمان ایران خواهد بود.
 
رایزن فرهنگی ایتالیا با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از کتاب‌های کتابخانه آنجلیکای رُم در موزه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: این نمایشگاه با عنوان«کتابهای جاده ابریشم: از رم به تهران» برگزار می شود. کتابخانه آنجلیکای رُم از قدیمی ترین کتابخانه های رم است که بیش از 500 سال قدمت دارد.» براساس این گزارش انتشار دو کتابشناسی از «آثار ایرانی در ایتالیا» و  «آثار ادبی ایتالیایی در ایران» توسط موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از دیگر اقدامات پژوهشی همزمان با نمایشگاه سی ام خواهد بود.
 
چرتی افزود: در ادامه برنامه های فرهنگی ایتالیا روز 4 می ماه در باغ نگارستان با همکاری دانشگاه تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دایره المعارف ایتالیا و وزارت امور خارجه ایتالیا دومین دور گفتگوی فرهنگی بین ایران و اروپا برگزار می شود.
 
گفتنی است،  غرفه‌ ایتالیا که امسال به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه حضور دارد روز چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1396 توسط مقامات ایتالیایی به همراه جمعی از اصحاب فرهنگ ایرانی افتتاح می‌شود و  در روز پنج‌شنبه، 14 اردیبهشت، هیات فرهنگی ایتالیا با موضوع «درخشش قرون‌وسطا: داستان یک‌سو تفاهم بزرگ» با سخنرانی الساندرو باربرو نشستی را در نمایشگاه کتاب برگزار می‌کند .در ادامه نیز ملانیا ماتزوکو و آیدین آغداشلو  به کارشناسی خانم فلیچتا فرارو  نشستی با موضوع «موزه‌ی ایتالیا: شاهکارهای هنری و داستان آن‌ها» را برگزار خواهند کرد.
 
غرفه ایتالیا در 16 اردیبهشت که روز ایتالیاست میزبان نشستی با عنوان «روشنایی لطیف: شعر ایتالیا در قرون 13 و 14 میلادی» با حضور والریو مارجلی و ایمان منسوب بصیری خواهد بود و در روز شنبه، 16 اردیبهشت  والریو ماسیمو مانفردی و کارلو چرتی  در نشستی با عنوان«رقص باشکوه میان اسطوره و حقیقت» با موضوع بررسی حقیقت تاریخ رم شرکت خواهند کرد و در ادامه نیز نشستی با عنوان «زیبایی ساده‌ی پینوکیو: افسانه‌ای بدون مرز» با سخنرانی گوئیدو اسکرابوتولو برگزار می‌شود.
 
لازم به ذکر است برنامه‌های میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در روز یکشنبه 17 اردیبهشت با نشست بررسی ادبیات کلاسیک قرن بیستم ایتالیا و محبوبیت آن در ایران با نگاهی ویژه به آثار ایتالو کالوینو و با سخنرانی مارکو بلپولیتی و آنتونیا شرکا ادامه خواهد یافت.
 
غرفه ایتالیا در روز دوشنبه 18 اردیبهشت میزبان نشستی با موضوع کتاب‌های علمی و تخیلی برای نوجوانان و با سخنرانی لوکا نوولی خواهد بود و در روز سه شنبه 19 اردیبهشت نیز بئاتریچه مازینی و هدا حدادی در کنار فلچیتا فرارو به بحث پیرامون حضور کودکان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب خواهند پرداخت.
 
در روز چهارشنبه، 20 اردیبهشت سخنرانی میکلا مورجا و محمد طلوعی با موضوع معضل نوآوری و پژوهش های علمی ایتالیا و ایران  ادامه دهنده ی ویژه برنامه های مهمان ویژه خواهد بود. این کارشناسان چالش‌های جوامع را در رویایی با نوآوری مورد نقد قرار خواهند داد. چرتی اذعان داشت  در روز پایانی حضور این هیات در نمایشگاه کتاب ،  مارکو پاستونزی با موضوع ورزش به‌مثابه افسانه‌ای حماسی به سخنرانی خواهد پرداخت.
نظر شما