بهزاد فراهانی:

پیشکسوتان تئاتر نباید دغدغه سلامت داشته باشند

۱۳۹۶/۰۲/۱۲ - ۱۴:۴۳:۱۶
کد خبر: ۵۵۲۶۷۹
پیشکسوتان تئاتر نباید دغدغه سلامت داشته باشند
نشست خبری جشن شب بازیگر چهاردهمین دوره جشن خانه تئاتر با حضور بهزاد فراهانى رئیس هیئت‌مدیره انجمن بازیگران و دبیر جشن بازیگر، مهدى میامى نایب‌رییس انجمن بازیگران و مدیر روابط عمومی انجمن، پرستو کرمى عضو هیئت‌مدیره انجمن بازیگران و بیژن افشار عضو هیئت‌مدیره انجمن بازیگران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری برنا، در ابتدای این نشست بهزاد فراهانی با اشاره به وقت اندک و شرایط سخت برگزاری جشن شب بازیگر گفت: کار اصلی ما رصد بهترین بازیگران تئاتر است از بین تمام نمایش‌هایی که در تهران اجرا می‌شوند.
 
وی افزود: در ابتدا داوران ما همه نمایش‌ها را می‌بینند و بازیگران منتخب را به مسئول داوری معرفی می‌کنند. در نهایت از بین بازیگرانی که به مرحله نهایی می‌رسند 3 زن بازیگر و 3 بازیگر مرد و یک برگزیده شاخص خواهیم داشت.
 
فراهانی ادامه داد: از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که از بین نسل جوانی که به جامعه تئاتر می‌پیوندند یک زن و یک مرد را به عنوان بهترین انتخاب کنیم. همچنین برخی از کارگردانان کاری را به اجرا می‌برند که یک کار جمعی است که ما به این نوع کارها نیز توجه کرده‌ایم و یک گزینه خوب از بین آنها را انتخاب می‌کنیم.
 
دبیر جشن بازیگر توضیح داد: در بین شهرستان‌های کشور هم یک بانو و یک مرد را از پیشکسوتان صاحب سبک که سال‌ها حرفه خود را ادامه داده‌اند، انتخاب می‌شوند. سعی ما آن است که این انتخاب از استان‌های مهجور باشد و همچنین استان‌ها تکرار نشوند.
 
وی به تقدیر از چهره‌های برتر استانی در حوزه تئاتر اشاره کرد و افزود: در هر شهرستانی افرادی که در راستای اعتلای تئاتر خدمتی انجام داده‌اند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. در سالی که گذشت در کاشان کار بزرگی اتفاق افتاد. کاشان نخستین شهرستانی است که خانه تئاتر در آن ایجاد شده است و آنقدر فعال بوده‌اند که مکان دیگری را هم برای اجراها تعبیه کرده‌اند.
 
وی افزود: با هماهنگی خانه تئاتر قرار شد به دلیل حمایت‌های بی‌دریغی که شهرداری کرمانشاه از گروه‌های تئاتری داشته‌اند از آرش رضایی، شهردار کرمانشاه؛ حجت‌الله موسوی‌اجاق از اعضای شورای شهر و پوریا جلالی معاون فرهنگی شهرداری کرمانشاه تقدیر شود.
 
فراهانی در توضیح تقدیر ویژه جشن امسال بیان کرد: امسال توجه داریم به یکی از زنان بازیگر که در تاریخ تئاتر ایران سابقه دارد. سرکار خانم آذر فخر که از بازیگران باسابقه تئاتر ایران است و در جشن امسال از ایشان تقدیر می‌شود.
 
وی با تشکر از همکاری معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی گفت: از مسئولین تماشاخانه‌های تئاتر تشکر می‌کنم که برای حضور داوران همکاری کردند و همچنین از داوران که با سختی‌های فراوان به ما کمک می‌کنند تشکر می‌کنم و آرزو دارم که این روند سیر صعودی خود را طی کند.
 
دبیر جشن بازیگر در توضیح شرایط مالی این جش بیان کرد: در سال گذشته اسپانسر جشن متعهد شده بود به برگزیدگان و شورای داوری زمینی اهدا شود که این تعهد انجام شده است. اما انجمن‌ها و موسسات دیگر تئاتری هم تقاضای زمین داشتند که ایشان تعهدی در این زمینه نداشتند.
 
وی ادامه داد: در انجمن بازیگران کوشش می‎‌کنیم که مشکلات را به گوش مسئولان برسانیم. مسکن هنرمندان به عهده مسئولین دولتی است و این حق هنرمندان است. هر رییس‌جمهوری که بیاید مساله مسکن و مساله بهداشت هنرمندان مهم است. نباید پیشکسوتان ما دغدغه سلامت داشته باشند.
 
در ادامه این نشست مهدى میامى گفت: در خصوص انتخاب بازیگر مرد تهران یکی از پیشکسوتان تئاتر ایران آقای فردوس کاویانی تقدیر خواهند شد. همچنین آقایان یحیی دیوانی از گرگان و علی باسره از ایلام مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
 
وی به بیان جزییات داوری جشن شب بازیگر اشاره کرد و ادامه داد: 410 نمایش در طول یک سال مورد بازبینی قرار گرفتند و 90 اثر به داوران نهایی ارجاع شده است.
 
میامی گفت: از ابتدا قرار بوده است که داوران مخفی باشند چون اعلام اسامی آنها در روند اجرای نمایش‌‍‌ها تاثیرگذار خواهد بود. می‌دانیم که داوری امری سلیقه‌ای است و اگر داوران دیگری باشند نتیجه تفاوت خواهد کرد که در تئاتر با توجه به تنوع ژانرها کار سخت‌تر هم هست.
 
وی ادامه داد: روند داوری هنوز ادامه دارد و نامزدها در روز جشن اعلام خواهند شد.
 
در ادامه پرستو کرمى با تشکر از داورانی که بدون چشمداشت به کمک جشن آمده‌اند، گفت: سال گذشته سال تلخی را گذراندیم از جهت اینکه تعداد زیادی از همکارانمان را از دست دادیم که امیدواریم با برگزاری جشن بازیگر درِ شادکامی به روی هنرمندان باز شود.
 
بیژن افشار در انتهای این جلسه خاطرنشان کرد: تمام دغدغه ما این بود که جشن روحیه‌بخشی برای جامعه تئاتر داشته باشیم و از بهترین بازیگران تئاتر تقدیر کنیم.
 
در ادامه بهزاد فراهانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بودجه و جوایز جشن خانه بازیگر توضیح داد: بودجه تئاتر امسال افزایش داشته است اما برای جشن با دیگر نتوانستیم بودجه خوبی داشته باشیم. جوایز امسال جشن خانه تئاتر زمین نیست و انجمن بازیگران هیچگونه تعهدی به هیچکس ندارد. تنها کسانی که برگزیده می‌شوند، تقدیر خواهند شد.
 
وی ادامه داد: دستور معاون وزیر بود که تالار حافظ برای یک شب به جشن خانه تئاتر تعلق بگیرد اما نشد و اجازه ندادند! تعداد اعضای انجمن بازیگران نزدیک به هزار نفر است که میهمان جشن هستند و طبیعتا این جشن باید در تالار وحدت برگزار می‌شد نه اینکه میهمانان ما مجبور شوند در سالن کوچکتر روی پله بنشینند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز