گردهمایی شاعران برترین روستای دوستدار کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۴:۲۲:۲۱
کد خبر: ۵۵۳۶۴۱
گردهمایی شاعران برترین روستای دوستدار کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
شاعران استان فارس ساعت 16 روز جمعه (15 اردیبهشت)، در غرفه‌ی این روستا در نمایشگاه کتاب حضور می‌یابند و درباره‌ی قدمت و ویژگی‌های این روستا که به رتبه‌ی برتر در طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» دست یافته است، گفتگو می‌کنند.
 

به گزارش خبرگزاری برنا، نسرین صدرنیا مسئول غرفه‌ی روستای «فهلیان» از توابع شهرستان ممسنی در استان فارس و مسئول کتابخانه‌ی روستا که در طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به رتبه‌ی اول دست پیدا کردند، گفت: ما حدود یکسال است که در حوزه‌ی کتابخوانی در روستا حرکت جدی را آغاز کردیم تا اینکه در سال 95 از بین ده روستای منتخب، به رتبه برتر دست پیدا کردیم و به همین دلیل این غرفه در نمایشگاه کتاب به ما اختصاص داده شد.

صدرنیا با اشاره به عناوین کتاب‌های موجود در این نمایشگاه گفت: 100 عنوان کتاب از نویسندگان روستای فهلیان در این غرفه موجود است و علاوه بر کتاب، نمادهایی از روستا هم برای آشنایی مخاطبان با فهلیان قرار داده شده است.
 
وی با اشاره به طرح‌های ارائه شده در طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» گفت: تاسیس انجمن حامیان فرهنگ و کتاب فهلیان، انجمن مادران حامی کتاب، ایجاد غرفه و نشست کتابدوستان روستا در نمایشگاه کتاب فارس، طرح ساخت قلک خرید کتاب در خانه با استفاده از مواد بازیافتی، همکاری شورا و بسیج روستا به منظور جلب مشارکت در برنامه‌های کتابخوانی، نشست کتابخوان مدرسه‌ای، برنامه‌ی جمع‌خوانی کتاب در کتابخانه و درخت دانایی و کتاب از جمله‌ی این برنامه‌ها بودند.
 
وی با اشاره به قدمت هشت هزار ساله روستای فهلیان گفت: این روستا در دوران قدیم جزو راه شاهی بوده و در کتیبه‌های داریوش و شاهنامه‌ی فردوسی نام این روستا برده شده است. به همین دلیل روز جمعه 15 اردیبهشت ماه در ساعت 16 شاعران فهلیان در این غرفه حضور می‌یابند و درباره قدمت و ویژگی‌های این روستا گفتگو می‌کنند.

 

تشریح فعالیت روستای «رییس‌آباد» به عنوان یکی از روستاهای برتر طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»

کبری ستار مسئول کتابخانه‌ی روستای رییس‌آباد از توابع شهرستان ابرکوه در استان یزد و مسئول غرفه‌ی این روستا در نمایشگاه کتاب هم که در طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» جزو 10 روستای منتخب شده است، درباره کتاب‌هایی که در این غرفه حاضر است، گفت: در اینجا کتاب‌هایی با موضوعات تاریخی، مذهبی و علمی از نویسندگان شهرستان ابرکوه قرار دارد.

 
وی با اشاره به اینکه روستای رییس‌آباد به عنوان 10 روستای برتر در طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برگزیده شده است، گفت: آبان ماه سال گذشته فراخوان شرکت در این طرح اعلام شد و هر منطقه و روستا که فعالیت کتابخوانی دارند، برای شرکت در آن طرح‌های خود را ارائه دادند. این طرح‌ها به تهران ارسال می‌شوند و بعد از بررسی، 20 طرح از 20 روستای کشور انتخاب می‌شوند.
 
ستار اضافه کرد: از میان آن 20 طرح، 10 طرح دیگر به عنوان رتبه‌های برتر انتخاب می‌شوند که به طرح‌های 20 روستا 10 میلیون تومان بن کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می‌شود و به 10 طرح روستای برتر علاوه بر 20 میلیون تومان بن کتاب، 20 میلیون تومان پول نقد اهدا می‌شود. معمولا این طرح‌ها توسط یکی از افراد روستا مانند معلم، روحانی، دهیار و ... ارائه می‌شود.
 
وی در پایان با اشاره به برنامه‌هایی که برای طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» ارائه داده است، گفت: نشست‌های کتابخوانی، انتشار گاهنامه‌ی یاران قریب من، ایستگاه مطالعه‌ی آسان، استقرار کتابخانه سیار در روستاهای مجاور، تاسیس انجمن حامیان کتابخانه توسط زنان روستا از جمله کارهای ما بوده است. ما در سال 94 جزء 20 روستای برتر و در سال 95 جزء 10 روستای برتر در کشور قرار گرفتیم.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز