معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

برخی ناشران تذکر گرفتند/هیچ غرفه‌ای تعطیل نشده است

۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۳:۵۵:۱۴
کد خبر: ۵۵۳۹۰۳
برخی ناشران تذکر گرفتند/هیچ غرفه‌ای تعطیل نشده است
معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ارائه گزارشی از روز نخست برپایی نمایشگاه کتاب، گفت: هنوز هیچ غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران تعطیل نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، مهدی اسماعیلی‌راد - معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - در نشستی که در نمایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما که در روزهای اول نمایشگاه در برخی سالن‌ها و غرفه‌ها ایجاد شد، به‌خاطر دیر تحویل دادن سالن‌ها بود. این موضوع به‌خاطر مشکلات مربوط به آبگیری سالن‌ها بود که کمی به مشکل برخورده بودیم.

او ادامه داد: امسال ۴۰ تا ۵۰ غرفه‌ در بخش ناشران عمومی به نمایشگاه نیامده بودند که در دو روز اول، ما ناشران دیگری به جای آن‌ها جایگزین کردیم.

او گفت: در بخش بین‌المللی نمایشگاه، مشکلی نداریم و ۱۴۰ ناشر خارجی از ۴۲ کشور جهان در نمایشگاه حاضر هستند. همچنین ۲۶۶۰ ناشر و نماینده در نمایشگاه شرکت کرده و در ۱۸۵۰ غرفه مستقر شده‌اند. همچنین از دیروز، دیگر مشکلات مربوط به کارتخوان‌ها را نداشته‌ایم.

اسماعیلی‌راد به کوتاهی کردن برخی غرفه‌داران در نصب کپسول آتش‌نشانی در غرفه‌های‌شان اشاره و اظهار کرد: ما به این غرفه‌داران تذکر داده‌ایم، چون در ضوابط و قوانین نمایشگاه قید شده است که ناشران باید کپسول آتش‌نشانی داشته باشند.

او همچنین درباره خدمات‌رسانی مترو تهران به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران، گفت: مترو سعی کرده با توجه به بضاعتش، ساعت حرکت قطارها را کاهش دهد. طبق آماری که مسئولان مترو به ما داده‌اند، دیروز ۹۵ هزار نفر از طریق مترو به نمایشگاه در «شهر آفتاب» آمده‌اند.

مدیر اجرای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپس درباره مشکلاتی که مسافران در مترو به‌خاطر تأخیر در ساعت حرکت‌شان داشتند، گفت: سعی می‌کنیم مشکلات را با مسئولان مترو در میان بگذاریم تا هرچه زودتر رفع شود.

او همچنین درباره ارائه تسهیلات و خدمات به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: در جلسه‌ای که دیروز با مسئولان مربوط داشتیم، بحث معدوم شدن مواد غذایی فاسد را مطرح کردیم.

او همچنین درباره جلسه کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران نیز گفت: دیروز چند اخطار کتبی به غرفه‌داران متخلف دادیم، ولی تا به حال در این نمایشگاه هیچ غرفه‌ای تعطیل نشده است. اخطارها هم به‌خاطر اقدام چند ناشر دانشگاهی برای فروش پک‌های آموزشی و ثبت نام در کلاس‌های کنکور بود. این اخطارها شامل تذکر کتبی بود، ولی در هیچ بخشی، غرفه‌ای تعطیل نشده است.

او در حوزه ناشران عمومی نیز بیان کرد: گزارش‌هایی از فروش آثار ناشران در غرفه‌های غیر داشته‌ایم که تذکر داده‌ایم. ما در این زمینه به‌عنوان صنف وظیفه داریم ابتدا تذکر کتبی دهیم و اگر مشکل رفع نشد، پس از ۲۴ ساعت اقدام به تعطیلی غرفه ناشر متخلف می‌کنیم.

او همچنین درباره قاچاق کتاب، تاکید کرد: با این مسئله به‌شدت برخورد می‌کنیم. این مسئله فقط به بستن غرفه محدود نمی‌شود و از طریق مراجع قضایی نیز پیگیری خواهد شد. البته تا این لحظه، گزارشی از قاچاق کتاب در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران به ما ارائه نشده است.

اسماعیلی‌راد درباره تخلف برخی ناشران در حوزه فروش کتاب‌های غیر، گفت:‌ بخشی از این مشکل، ایرادی است که در ضوابط نمایشگاه وجود دارد. طبق این ضوابط هر ناشر باید تعدادی کتاب چاپ اول داشته باشد تا بتواند در نمایشگاه شرکت کند. به همین خاطر، برخی ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب، کتاب‌سازی می‌کنند. مثلا شاهنامه را به ۳۰ کتاب تبدیل می‌کنند.

اسماعیلی‌راد درباره تبلیغات انتخاباتی از سوی غرفه‌داران، تصریح کرد: انجام تبلیغات انتخاباتی توسط غرفه‌داران در نمایشگاه کتاب ممنوع است. فضای نمایشگاه، فرهنگی است نه سیاسی و قرار نیست غرفه‌داران فضا را سیاسی و تبلیغاتی کنند. هر غرفه‌داری در این زمینه اقدامی انجام دهد، با آن برخورد می‌شود.

او یادآوری کرد:‌ طبق ضوابط نمایشگاه، ناشران ملزم هستند حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۳۰ درصد به خریداران کتاب‌ها تخفیف بدهند. تخفیف بیش از ۳۰ درصد نیز تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

وی درباره نصب دوربین‌های مداربسته در سالن‌های نمایشگاه کتاب، گفت:‌ این اقدام برای امنیت بیشتر ناشران و غرفه‌داران انجام شده است.

اسماعیلی راد درباره اعتراض برخی ناشران به کم بودن فضای پارکینگ، توضیح داد: ۲۴۰۰ پارکینگ به ناشران اختصاص داده شده است، اما برخی غرفه‌داران هر کدام چند اتومبیل به نمایشگاه می‌آورند که باعث شده، مشکلاتی در این زمینه داشته باشیم. در این‌باره تقاضا می‌کنیم غرفه‌داران از وسایل نقلیه عمومی هم استفاده کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز