نمایندگان ایرانی هفتادمین جشنواره فیلم کن مشخص شد

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۳:۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۵۴۳۲۳
نمایندگان ایرانی هفتادمین جشنواره فیلم کن مشخص شد
جشنواره بین المللی فیلم کن با نمایندگانی از سینمای ایران در بخش های مختلف بزودی آغاز به کار می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، هفتادمین دوره این جشنواره در سه بخش اصلی (رقابتی) و بخش های جنبی متنوع از 28 اردیبهشت تا 8 خرداد ماه(17 تا 28 ماه مه) در شهر کن در جنوب فرانسه برگزار می شود.

سه بخش اصلی شامل بخش نخل طلا، نگاه ویژه و فیلم های کوتاه است. در بخش نخل طلا 19 فیلم، 18 فیلم در بخش نگاه ویژه و 9 فیلم در بخش فیلم های کوتاه با هم رقابت می کنند.
 

فیلم های بخش نخل طلا و نگاه ویژه کدام اند؟

بر اساس اعلام هیات داوران در نشست خبری 13 آوریل (24 فروردین)، 19 فیلم در بخش رقابتی نخل طلا شامل فیلم شگفت زده از تاید هینز (آمریکا)، موحش ساخته میشل آزاناویسوس (فرانسه)، روز بعد از هانگ سانگسو (محصول کره)، درخشندگی از نائمی کاواسی (ژاپن)، کشتن گوزن مقدس از یورگوس لانتیموس (محصول مشترک ایرلند، انگلیس و آمریکا)، یک موجود آرام ساخته سرگئی لوزنیتسا (محصول مشترک فرانسه و اوکراین)، قمر مشتری از کورنل ماندروچزو (مجارستان)، عاشق دوگانه ساخته فرانسوا اوزون (فرانسه)، تو هرگز واقعا اینجا نبودی ساخته لین رامزی (محصول مشترک فرانسه، آمریکا و انگلیس) اوقات خوش ساخته برادران سفدی (آمریکا)، بدون عشق از آندری زویاگینیتسف (روسیه)، داستان های مایروویتز از نوآ بامباک (آمریکا)، رودن از ژاک دایودن (فرانسه)، ارواح اسماعیل ساخته آرنو دپلشن (فرانسه)، محوشدگی ساخته فاتح آکین (آلمان)، اوکجا به کارگردانی بانگ جو هو (محصول مشترک آمریکا و کره جنوبی)، فریب خورده به کارگردانی سوفیا کاپولا (آمریکا)، 120 تپش در دقیقه از رادین کامپیلو (فرانسه)، پایان خوش میشائل هانکه (اتریش) به نمایش در می آیند.

همچنین بخش نگاه ویژه یا نوعی نگاه که پیش از این نیز سینمای ایران در آن درخشیده است (برای نمونه دریافت جایزه آینده نویدبخش توسط فیلم ناهید از آیدا پناهنده) بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی جشنواره مختص فیلم هایی است که موضوعات جذاب و جسورانه ای دارند و کارگردان آنها چندان شناخته شده نیست؛ هر چند ممکن است بازیگران مطرحی در این آثار بازی کرده باشند.

18 فیلم این بخش نیز از این قرارند؛ باربارا از متیو آمالریک (فرانسه)، عروس بیابان ساخته سیسیلیا آتان و والریا پیواتو (محصول مشترک آرژانتین و اسپانیا)، زن جوان ساخته لئونور سیرال (فرانسه)، لرد ساخته محمد رسول اف (ایران)، نزدیکی ساخته کانتیمیری بالاکوف (روسیه)، طبیعت زمان ساخته کریم موسایی (محصول مشترک الجزایر، فرانسه و آلمان)، پیش از آنکه محو شویم به کارگردانی کوروساوا کیوشی (ژاپن)، بیرون به کارگردانی گریگوری کریستوف (اسلواکی و آمریکا)، راه ها ساخته استفان کوماندروف (محصول مشترک بلغارستان، آلمان و مقدونیه)، غربی از والسکا گریسباش (محصول مشترک آلمان، اتریش و بلغارستان)، دختر آوریل از میشل فرانکو (مکزیک)، خوش شانس از سرگئی کاستلیتو (ایتالیا)، کارگاه آموزشی از لورن کانتت (فرانسه)، سگ ها و زیبایی (محصول مشترک فرانسه، تونس، سوئد، لبنان، سوئیس، نروژ)، نشست ساخته سانتیاگو میتر (محصول مشترک آرژانتین، فرانسه و اسپانیا) گذر از آینده ساخته لی رویی جون (چین)، بعد از جنگ ساخته آناریتا زامبرانو (فرانسه)، و رودخانه باد ساخته تیلور شیریدان (آمریکا، کانادا و انگلیس).
 

هفتادمین دوره جشنواره کن و اکران های ویژه 

همچنین برنامه های ویژه ای به مناسبت هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن درنظر گرفته شده که نمایش فیلم های کلاسیک و نمایش های ویژه از کارگردانان مطرح از جمله این بخش ها است. 

فیلم ۲۴ فریم که قبلا با نام ۲۴ فریم قبل و بعد از لومیر معرفی شده بود نیز در بخش نمایش های مختص هفتادمین سال برگزاری کن به نمایش در می آید. این مجموعه بر مبنای ۲۴ فیلم چهار و نیم دقیقه‌ای که عباس کیارستمی در چند سال آخر زندگی خود کارگردانی کرده بود، گردآوری شده است.
 

سینمای ایران در کن

غیر از فیلم های لرد در بخش نگاه ویژه و فیلم 24 فریم از عباس کیارستمی که در این جشنواره حضور دارند، فیلم وقت ناهار از علیرضا قاسمی نیز از میان چهار هزار و 843 فیلم رسیده به بخش فیلم های کوتاه در این بخش پذیرفته شده و با هشت فیلم دیگر رقابت می کند. 

همچنین فیلم های رگ خواب به کارگردانی حمید نعمت‌الله، اسرافیل ساخته آیدا پناهنده، تابستان داغ از ابراهمیم ایرج‌زاد، یک کامیون غروب ساخته ابوالفضل صفاری، ماکی از نغمه شیرخان و فیلم کوتاه پناه از احمد بهرامی به خریداران بین‌المللی عرضه می‌شود. 

حاشیه مهم تر از متن

بخش سینه فونداسیون نیز به فیلم هایی می پردازد که دانش آموزان مدارس آموزش فیلمسازی در سراسر دنیا ساخته اند، این بخش که توسط ژیل ژاکوب دبیر پیشین جشنواره کن در سال 1998 تاسیس شد، هر ساله پذیرای فیلم های زیادی از دانش آموزان فیلمسازی است و امسال از میان دو هزار 600 اثر ارسال شده، 16 اثر در این بخش به نمایش درمی آیند که بخشی رقابتی است. 

غیر از اینها بخش هفته بین المللی منتقدان هر ساله توجه های زیادی را به خود جلب کرده است؛ هفته بین المللی منتقدان که از سال 1962 توسط سندیکای منتقدان فیلم فرانسه همزمان با جشنواره کن پایه ریزی شد، فیلم های داستانی اول و دوم کارگردانان را به نمایش می گذارد و هدف آن یافتن استعدادی جدید فیلمسازی در سراسر دنیاست. این بخش نیز امسال با هفت فیلم در بخش فیلم های داستانی برگزار می شود.

این جشنواره با فیلم ارواح اسماعیل آغاز به کار می کند، پدرو آلمادوار کارگردان نام آشنای رییس هیات داوران در بخش نخل طلا و اما تورمن هنرپیشه آمریکایی رییس هیات داوران در بخش فیلم های کوتاه و سینه فونداسیون کریستین مونجیو کارگردان رومانیایی ریاست هیات داوران را برعهده گرفته است.

فضا امنیتی است

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن امسال نیز مانند سال گذشته میلیون ها دلار برای جلوگیری از حملات تروریستی همزمان با این رویداد هنری هزینه کرده اد. 
ایوس دروس رییس پلیس شهر کن به روزنامه آمریکایی ورایتی گفت: امسال تدابیر امنیتی بیشتری را در نظر داریم. مقامات شهر نیز گزارش داده اند شش میلیون دلار برای نصب تیرک‌های اتوماتیک نزدیک کاخ جشنواره هزینه شده است. 
این سازه های شبه دیوار با هدف پرهیز از وقوع حادثه تروریستی مانند آنچه در نیس فرانسه سال گذشته روی داد نصب شده اند، در آن حادثه یک تروریست با کامیون به جمعیت حمله کرد. 

سال گذشته از ۵۰۰ دوربین مداربسته و ۲۰۰ مامور پلیس برای تامین امنیت جشنواره کن استفاده شد، که امسال یقینا افزایش می یابد.

جشنواره‌ کن هر ساله میزبان هزاران نفر از اهالی سینما و گردشگران از سراسر جهان است، امسال این تدابیر افزایش می یابد و از این رو ۵۰۰ نیروی داوطلب نیز امسال به جمع نیروهای امنیتی جشنواره کن اضافه شده‌اند.

نظر شما