فرهاد نظری:

ثبت ملی"ربنای" محمدرضا شجریان حرکت تبلیغاتی برای دولت یازدهم نبوده است/ ثبت ۴۰۰ اثر در ۴ سال اخیر

۱۳۹۶/۰۲/۲۲ - ۱۱:۲۶:۵۶
کد خبر: ۵۵۷۱۶۱
ثبت ملیربنای محمدرضا شجریان حرکت تبلیغاتی برای دولت یازدهم نبوده است/ ثبت ۴۰۰ اثر در ۴ سال اخیر
فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی از چگونگی ثبت ملی "ربنای" محمدرضا شجریان سخن گفت.

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در  گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که آیا پروسه ملی شدن "ربنای" استاد محمدرضا شجریان به دلیل نزدیک شدن به انتخابات صورت گرفته،‌‌ بیانکرد:خیر، ثبت ملی دعای "ربنا" ارتباطی به سال پایانیدولت ندارد و به چشم حرکت تبلیغاتی و انتخاباتی نباید به آن نگاه کرد، این قضیه کاملا  فنی است، در این چهار سال حدود 400 اثر ثبت کردیم که به سرود خمینی امام، ربنای شجریان، ثبت نوروز و ... می‌توانم اشاره کنم، این اتفاق از نظر ما عملی کاملا فنی و حرفه‌ای به حساب می‌آید.

وی در ادامه افزود: در آستانه ماه مبارک رمضان توانستیم "ربنای" شجریان را که همه مردم به آن علاقه دارند را به ثبت ملی برسانیم که اتفاق مثبت و مبارکی است زیرا این اثر جزو میراث مردم به شمار می رود.

نظری در رابطه با اینکه مخالفان دولت سوالی مبنی بر چگونگی ثبت ملی"ربنای" مطرح می کنند، توضیح داد: آمادگی کامل داریم تا اگر در این زمینه ابهامی وجود دارد آن را از بین ببریم، زیرا این اثر هم مانند سایر آثار دیگر به ثبت رسیده و پرونده‌ای برای آن تشکیل شد تا ویژگی‌های ملی آن بررسی شود و در آخر مسوولانی که باید در این ارتباط تصمیم بگیرند "دعای "ربنای" شجریان را جزو آثار شاخص فرهنگی محسوب کردند که ارزش ثبت ملی شدن را دارد که طی فرآیندی معاون میراث فرهنگی پرونده "ربنای" شجریان را بریا ثبت ملی امضا کرد و سپس رسانه ها و جراید را در جریان ثبت آن قرار گذاشتیم. ثبت مابقی آثار هم چنین مسیری را برای ثبت طی کند.

نظری در خصوص غیبت محمدرضا شجریان در مراسم ثبت ملی "ربنای" شجریان، بیان کرد: وی به خاطر وضعیت جسمانی قادر به حضور در این مراسم نبود، البته اگر  همایون شجریان فرزند محمدرضا شجریان هم حضور نداشت، اختلالی در روند ثبت "ربنا" پیش نمی‌آمد و سازمان میراث فرهنگی  این اثر را ثبت می‌کرد.

او با اعلام اینکه رضایت مولف در به ثبت رسیدن اثر نقشی اساسی دارد خاطر نشان کرد: رضایت رکن اساسی در این اتفاق به شمار می آید اگر محمدرضا شجریان موافق نبود، هیچ وقت این مهم انجام نمیگرفت. سازمان میراث فرهنگی سال‌های گذشته موفق به ثبت ملی "اذان" مرحوم موذن زاده اردبیلی شد، در واقع همه این آثار در دل و جان ما ایرانیان جای دارد و ما هم موظف هستیم چنین آثاری را ثبت ملی کنیم.

نظری در رابطه با چگونگی ثبت ملی "ربنای"، گفت: این پرونده هم مانند پرونده‌های دیگر روند ثبت ملی شدن را مانند پیاده‌روی اربعین طی کرده است که ثبت ملی هر 2 در دولت یازدهم اتفاق افتاده است. هر شخصی هم که  در این ارتباط اعتراض دارد، به سایت میراث فرهنگی مراجعه کند و دستاورد و عملکرد ما را در این زمینه تماشا کند.

وی در خاتمه عنوان کرد: ترکمن ها یک صائب به نام "مختو مقلیفراغی" دارند که حدود 500 سال گذشته زندگی کرده و برای ترکمن ها مانند اشخاصی چون حافظ و فردوسی محترم است، مجموعه معارف قرآنی و مضامین دینی ترکمن‌ها در اشعار وی متجلی است و هرساله ترکمن ها در 22 اردیبهشت مراسم یادبودی به نام این شاعر برگزار می‌کنند که امسال اشعار وی را به عنوان میراث شخصی ترکمن ثبت کردیم و اقدامات زیادی در این ارتباطانجام داده‌ایم ولی شاید کمتر به اندازه ثبت "ربنای" شجریان به آن توجه شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز