پخش گفتگوی انتخاباتی شهید رجایی در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۱۰:۱۰:۱۲
کد خبر: ۵۵۹۱۷۲
پخش گفتگوی انتخاباتی شهید رجایی در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری
«تاریخ شفاهی ایران» در ادامه پخش گفتگوهای انتخاباتی دوره های ابتدایی ریاست جمهوری، گفتگوی تلویزیونی شهید رجایی را روی آنتن می برد.
به گزارش خبرگزاری برنا، سیدمهدی مویدی تهیه کننده «تاریخ شفاهی ایران» با اشاره به پخش گفتگوی انتخاباتی شهید رجایی در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری از این برنامه اظهار کرد: با توجه به فضای ملتهب آن روزها، پس از خیانت بنی صدر و رای مجلس به عدم کفایت او و سپس مخفی کردن بنی صدر توسط گروهک تروریستی منافقین، قرار بر این شد که انتخابات دیگری انجام شود و این گفتگوی تلویزیونی دقیقا در همان روزهای پرالتهاب ضبط شده است و نشانه های آن روزهای اضطراری به خوبی در سخنان شهید رجایی هویدا است.
 
به گفته مویدی، شهید رجایی سخنانش را در آن گفتگو به این صورت آغاز کرده است: «به یاری خدا، به عنوان مقلد امام، فرزند ملت و هماهنگ کننده سه قوه آمادگی برای پذیرفتن مسئولیت جدید خود را اعلام می کنم. در این مسئولیت جدید که به علت طبیعت و فطرت بسیاری از گفته های گذشته که از ابتدای نخست وزیری با شما هم میهنان عزیز داشتم تحقق پیدا می کند باز هم به عنوان اولین کلام در اعلام آمادگی برای پذیرفتن سمت ریاست جمهوری، روی عنصر مقلد امام تکیه می کنم. مقلد امام یعنی آن پیوندی که رهبر و مردم را در این انقلاب به بهترین و عالی ترین شکل مربوط کرده و باعث حرکت نهایی مردم و طرد و نفی همیشگی حکومت طاغوت و برقراری نظام اسلامی در میهن ما شد».
 
«مقلد امام به عنوان پر کردن جای خالی مهمی که در اولین رییس جمهور به اعتقاد من وجود نداشت و از همان ابتدای پذیرفتن نخست وزیری که مستقیما با رییس جمهور سابق برخورد داشتم، احساس کردم و حتی در یکی از جلسات گفتم رییس جمهور سابق خودش را در مقابل امام (ره) یک شخصی می داند و محتوای فکری و عقیدتی این انقلاب نمی تواند چنین چیزی را بپذیرد. پس به یاری خدا به عنوان رییس جمهور مقلد مردم هستم و به چنین ویژگی افتخار می کنم و به همین رابطه است که دومین ویژگی را اعلام کردم که فرزند ملتم.»
 
شهید رجایی درباره همکاری با نهضت آزادی نیز یان کرده است: «من چه آن موقع که با نهضت آزادی ایران همکاری می کردم و چه اینک که در خط امام (ره) مستقل از هر جمعیت و گروهی که رهبری امام را به عنوان مرجع تقلید قبول ندارد فعالیت می کنم، دقیقا معتقد بودم که این مردم در رابطه با مرجعیت حرکت می کنند، باور می کنند، سرمایه گذاری می کنند و آرمانهای اصیل خودشان را دنبال می کنند. من به خاطر مذهبی بودن نهضت آزادی ایران در آن گروه فعالیت کردم. همیشه معتقد بودم که بزرگترین عنصر این مردم، عنصر رهبری مذهبی است و در مرجعیت خلاصه می شود و تبلور پیدا می کند. چون این اعتقاد را داشتم و دارم خود را فرزند ملت می دانم نه به عنوان اینکه در میان این ملت تلاشی برای تحقق انقلاب کردم بلکه صرفا به این خاطر که از عمق اعتقاد این مردم هم اطلاع دارم هم با آنها هم عقیده هستم و هم در این رابطه که آنها در راه رهبر انقلاب حرکت می کنند من هم همانندشانم.»
 
به گفته مویدی شهید رجایی در بخش دیگری از این گفتگو اشاره می کند هر چهار نفر کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند در خط امام (ره) هستند و چهار نفر همخط هستند: «ما یک رییس جمهوری انتخاب می کنیم که در سایه تبعیت از ولایت فقیه بین قوای سه گانه هماهنگی ایجاد کند آن وقت همه مردم می توانند امیدوار باشند نیروهای آنها صرف سازندگی و تحقق جمهوری و تحقق نظام اسلامی خواهد شد.»
 
این تهیه کننده ادامه داد: همچنین او به گروهکهای ضدانقلاب به ویژه منافقان که در انتخابات گذشته اقبالی در بین مردم نداشته و پایگاه مردمی نداشته اند اشاره کرده و گفته است: «عده ای وقتی دیدند پایگاه مردمی ندارند، رفتند علیه انقلاب کار کردند و تمام تلاششان را می کنند تا مردم رییس جمهور انتخاب نکنند و نماینده های شهیدشان را انتخاب نکنند.» (اشاره به واقعه 7 تیر)
مویدی یادآور شد: شهید رجایی در بخش های پایانی حرفهایش خطاب به تک تک مردم تأکید کرده است: «تو رای نمی دهی که من رییس جمهور شوم بلکه رای می دهی که ضد انقلاب یا هرکسی که مایل نیست این جمهوری نهادهای اصلی خود را پیدا کند بفهمد که تو در صحنه هستی، حضور داری و اصرار داری که این عالی ترین شکل حکومت یعنی حکومت اسلامی آخرین نهادهای خودش را هم به همان شکلی که ضرورت دارد و لازم است بنا کند و مقلد امام و فرزند مردم و هماهنگ کننده همه قوا و کسی که قانون اساسی را در حد قانون اساسی با تأویل و تفسیر شورای نگهبان قبول داشته باشد می خواهی نه اینکه شخصی باشد که بخواهد افکار و نظرات خود را از مجرای قانون اساسی به ملت شهید پرور تحمیل کند.»
 
این تهیه کننده در پایان گفت: جالب است بدانید شهید رجایی نزدیک به دو ماه پس از این گفتگوی تلویزیونی دیگر در دنیا نبود و توسط ضد انقلاب به شهادت رسید.
 
«تاریخ شفاهی ایران» این هفته به پخش گفتگوهای انتخاباتی ریاست جمهوری در سالهای اول انقلاب اختصاص دارد و شنبه گفتگوی تلویزیونی آیت الله خامنه ای و دوشنبه گفتگوی مرحوم سیداکبر پرورش روی آنتن رفت. چهارشنبه 27 اردیبهشت نیز به پخش گفتگوی شهید رجایی اختصاص دارد و این قسمت پنجشنبه 28 اردیبهشت ساعت 15:30 بازپخش خواهد شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز