کوروش زارعی مطرح کرد:

درباره‌ی شخصیت امام خمینی (ره) در عرصه نمایش کاری نکردیم

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۴:۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۶۶۰۹۱
درباره‌ی شخصیت امام خمینی (ره) در عرصه نمایش کاری نکردیم
کوروش زارعی با اشاره به همایش تئاتر مردمی خرداد گفت: به دنبال این هستیم که در بلندمدت، این همایش تبدیل به همایش بزرگ تئاتر انقلاب اسلامی شود و تئاتر صحنه‌ای و همچنین موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی نیز به این همایش اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست رسانه‌ای همایش تئاتر مردمی خرداد که سه شنبه 9 خردادماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما درباره شخصیت رهبر کبیر انقلاب در عرصه نمایش کاری نکرده‌ایم، اظهار کرد: سال گذشته که به سمت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شدم، تصمیم گرفتم تا همایش تئاتر مردمی خرداد را بار دیگر احیا کنم. چرا که حس کردم جای چنین همایشی در فعالیت‌های تئاتر کشور خالی است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) شخصیت برجسته و بزرگی در تاریخ کشورمان بوده و با مبارزات خود انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند. از انصاف به دور است که در عرصه هنر به ویژه تئاتر کاری برای ایشان نداشته باشیم. متاسفانه نگاه و رویکرد امام (ره) در جامعه و در بین نسل جدید کم‌رنگ شده است و نسل جوان چیز زیادی از این شخصیت نمی‌داند و همایش تئاتر مردمی خرداد قدم کوچکی در راه معرفی دوباره رهبر کبیر انقلاب اسلامی به مردم است.

زارعی با تاکید بر اینکه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اهداف بلندمدتی در برگزاری همایش تئاتر مردمی خرداد دارد، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که در بلندمدت، این همایش تبدیل به همایش بزرگ تئاتر انقلاب اسلامی شود و تئاتر صحنه‌ای و همچنین موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی نیز به این همایش اضافه شود. البته این برنامه‌ای بلندمدت است و ان‌شاءالله طی 5 سال آینده تحقق پیدا می‌کند. هر ساله بسیاری از اصحاب رسانه از من سوال می‌پرسند که چرا در جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر، رنگ و بویی از مضامین انقلابی دیده نمی‌شود و معتقدم که متولیان فرهنگی و هنری کشور باید شرایطی را برای هنرمندان مهیا کنند تا این گونه مضامین بهتر دیده شوند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر همچنین گفت: هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی وجود ندارد، باید دست به دست هم بدهیم تا اتفاقات بزرگ در تئاتر کشور رخ دهد. در ارگان‌های فرهنگی و هنری مسابقه آرم‌ها و نشانه‌ها شکل گرفته است و در همکاری‌های بین ارگان‌ها متاسفانه بحث بر سر این است که آرم چه ارگانی بیشتر دیده شود. در حالی که این مسئله مهمی نیست و باید به شکل‌گیری رخدادهای بزرگ در عرصه هنر بیندیشیم.

زارعی با تاکید بر اینکه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به دنبال تولید محوری است، عنوان کرد: برخی از دوستان هنرمند، با یک اثر در جشنواره‌های مختلف شرکت می‌کنند و به طور مثال اثری با موضوع دفاع مقدس را به جشنواره‌ای با موضوع انقلاب اسلامی ارسال می‌کنند و ما نسبت به این گونه آثار حساس بودیم. آثار راه یافته به همایش تئاتر مردمی خرداد برای این همایش تولید شده‌اند. البته به دلیل اینکه برخی از آثار، از قوام و استانداردهای لازم برخوردار نبود، فضای رقابتی را حذف کردیم و بر روی تولید و اجرای عموم آثار تمرکز کردیم.

امیرحسین شفیعی، دبیر چهارمین همایش بین المللی تئاتر خرداد، نیز با اشاره به فعالیت‌های دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی، گفت: در سال گذشته بخش نمایش‌های خیابانی به جشنواره تئاتر سوره ماه اضافه شد، همچنین برای نخستین بار جشنواره نقالان علوی در حوزه هنری برگزار شد. همایش نمایش ترافیک نیز از دیگر فعالیت‌های تئاتر خیابانی حوزه هنری بود.

وی درباره برگزاری چهارمین همایش بین المللی تئاتر خرداد نیز گفت: این همایش از 13 تا 17 خردادماه در تهران و هم‌زمان با آن در یازده استان کشور برگزار می‌شود. نمایش‌های خیابانی تهران نیز در محوطه مجموعه تئاتر شهر، گلزار شهدای بهشت زهرا و مرقد امام خمینی (ره) اجرا می‌شود.

شفیعی افزود: پس از بررسی آثار همایش، 20 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است. تاکید داشتیم که آثار انتخابی با موضوعات مرتبط با همایش همخوانی داشته باشند. تلاش کردیم تا مبنا را بر اساس اجرای عموم آثار قرار دهیم و از رقابتی کردن همایش پرهیز کردیم و همچنین تمرکززدایی داشتیم و استان های کشور را نیز در این همایش دخیل کردیم.

دبیر چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر خرداد با بیان اینکه هر گروه تئاتری حاضر در این همایش بین 3 تا 6 اجرا خواهد داشت، تصریح کرد: در مجموع 8 اثر در شهر تهران اجرا خواهد شد. اختتامیه این همایش نیز ساعت 20 ، چهارشنبه 17 خردادماه در کنار مزار شهدای غواص حوزه هنری اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه جشنواره‌ها تبدیل به آفتی برای تئاتر خیابانی شده‌اند و اگر جشنواره‌ها نباشند، تئاتر خیابانی هم وجود ندارد. در حوزه هنری تلاش داریم به تولید نمایش خیابانی بپردازیم و اجرای عموم داشته باشیم. اما در فضای کلی تئاتر خیابانی کشور، بزرگ‌ترین آسیب، همین جشنواره‌ها هستند.

این هنرمند عرصه نمایش گفت: 25 سال است که در فضای تئاتر خیابانی کار می‌کنم، اما در این مدت، 10 اثر شاخص که اجرای عموم داشته اند را نمی‌توانم نام ببرم. 2 سال قبل نمایش خیابانی را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کردم و مورد استقبال قرار گرفت. اما تا به امروز موفق به اجرای عموم آن نشده‌ام.

نظر شما