«نادیده‌ها»ی زنده‌یاد مهدی سحابی به گالری سیحون می‌رود

۱۳۹۶/۰۳/۱۵ - ۱۰:۴۳:۴۹
کد خبر: ۵۶۸۰۳۸
«نادیده‌ها»ی زنده‌یاد مهدی سحابی به گالری سیحون می‌رود
نمایشگاه «نادیده ها» با آثاری از زنده یاد مهدی سحابی از ۱۹ خرداد در گالری سیحون برپا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، نمایشگاهی از آثار مهدی سحابی هنرمندی که سال ۱۳۸۸ در پاریس درگذشت، ۱۹ خرداد در گالری سیحون و با عنوان «نادیده ها» برپا می شود. این نقاش، مجسمه ساز، نویسنده، عکاس و مترجم را در ایران بیشتر به واسطه ترجمه مجموعه «در جستجوی زمان از دست رفته» نوشته مارسل پروست می شناسند.

او از معدود هنرمندانی بود که در رشته های مختلف هنری دست داشت و از ویژگی آثار تجسمی او (نقاشی، مجسمه سازی و عکاسی) تنوع و نوآوری است. گوناگونی موضوع های بکار برده شده در تمامی آثار او نیز با پیوند و تاثیرپذیری از روندهای اجتماعی و تاریخی معاصر است. در تمام آثار او حتی آثار انتزاعی اش دید واقع گرایانه او از طبیعت و واقعیت و روابط اجتماعی، فرهنگی، ملی و جهانی مشاهده می­ شود.

تاثیری که او از نقوش گلیم و فرش ایرانی گرفته و در آثار آبستره او دیده می­ شود دلیلی بر این مدعا است. آثار تجسمی وی کمتر در ایران شناخته شده است؛ هر چند برپایی چند دوره نمایشگاه متعدد در ایران و جهان با مضمون صورتک‌های متعدد انسانی را در کارنامه خود دارد و یکی از آخرین نمایشگاه های وی در گالری گلستان برپا شد، اما در این نمایشگاه به برخی از آثار کمتر دیده شده این هنرمند پرداخته می شود.

در تمامی آثار او تاکید بر زیبایی شناسی با استفاده از تکنیک و مواد گوناگون متعارف و غیرمتعارف محدوده هنرهای آکادمیک شامل رنگ (رنگ روغن، آبرنگ، آکریلیک، گواش) آهن پاره، چوب های زمخت و نتراشیده، مقوا، کاغذ، گچ و ... مشاهده می­‌شود.

پربارترین و گزیده ترین دوره نقاشی های او از دیدگاه محتوا و شکل بیانی آن دوره «ماشین های قراضه» است. ماشین های قراضه و له شده به عنوان یک پدیده زیبایی شناسانه در آثار او ابراز می شود. خود وی این دوره را شروع دوره حرفه ای شدن کار نقاشی اش می دانست.

نمایشگاه آثار زنده یاد سحابی تا ۳۱ خرداد در گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم پلاک ۱۱ برپا خواهد بود.

نظر شما