دیدار اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم سبز با وزیر ارشاد

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۹:۴۵:۱۱
کد خبر: ۵۶۸۸۲۵
دیدار اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم سبز با وزیر ارشاد
عصر روز گذشته اعضای شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره فیلم سبز با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند و در این دیدار به تبادل نظر برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره پرداختند.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدرضا صالحی امیری در نشستی با مدیران و اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم سبز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود آمادگی هرگونه کمک به برگزاری جشنواره فیلم سبز را دارد.جریان سازی و رسیدن به گفتمان مشترک نیازمند روش علمی است که بخشی از این جریان سازی می تواند از طریق سینما به دست آید.

وی ادامه داد: اگر در برگزاری جشنواره فیلم سبز هدف گذاری برای برجسته سازی محیط زیست در ذهنیت اجتماع مطرح است، هدف والا و ارزنده ای است.امروز مساله محیط زیست از سطح رسمی عبور کرده و به مسأله و مطالبه اجتماعی تبدیل شده است.

صالحی امیری همچنین گفت: این مطالبه در حال تبدیل شدن به خواست عمومی است و از این منظر رابطه ای دوسویه بین دولت و جامعه وجود دارد. در برگزاری این جشنواره تمرکز بر موضوع اصلی آن ضروری است.

وی در ادامه یادآور شد: در جشنواره فیلم سبز باید با زبان جدید جریان سازی را آغاز کرد و از ابزار رسانه در این زمینه بهره برد. امروز با توجه به بودن فضای مجازی می توان در جریان سازی موضوعات از این حوزه بهره های بسیاری برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت فعالیت های قبل از برگزاری جشنواره ، افزود: مخاطب در فضای مجازی باید به طور مستمر پیام هایی در این حوزه دریافت کند تا بتواند در جامعه با واکنش های مثبت در زمینه محیط زیست زندگی کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: رسانه و نهادهای آموزشی در این فضاسازی نقش موثری دارند. به عنوان مثال،آموزش و پرورش باید درگیر این جشنواره شوند، هنرمندانی که تاثیرگذار هستند باید برای این امر بکار گرفته شوند ، نهادهای دولتی که کارهای خدماتی مانند بهزیستی انجام میدهند، یا دکتر ظریف با گذاشتن یک پست در فضای مجازی اش می تواندت تاثیر به سزایی داشته باشد تا فضای ذهنی جامعه را درگیر کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر توجه به ضریب نفوذ و سنجش عملکرد در جامعه، ادامه داد: در برگزاری این جشنواره باید روستاها، شهر های کوچک و استان ها را نیز در نظر گرفت و حتی بهتر بود جشنواره یفلم سبز را بیرون از شهر تهران برگزار می کردید زیرا من معتقدم تهران زدایی باید تبدیل به یک فرهنگ شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر توجه به بخش کودک و نوجوان در برگزاری جشنواره فیلم سبز تاکید کرد.

معصومه ابتکارمعاون رئیس جمهور در ادامه، گفت: پنجمین جشنواره فیلم سبز در سال گذشته با تلاش اعضای شورای سیاستگذاری و هنرمندان به صورت فداکارانه برگزار شد .

وی  با بیان اینکه جشنواره فیلم سبز رو به فراموشی بود، افزود: این جشنواره اقدامی ارزنده است که از سوی سینماگران نیز مورد استقبال قرار گرفت و سال گذشته هزار و ٢٠٠ فیلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و فیلم ها از کیفیت خوبی برخوردار بود.

ابتکار با اشاره به ویژگی های پنجمین دوره برگزاری این جشنواره در سال گذشته ادامه داد: از اقدامات ارزنده ای که صورت گرفت برگزاری این جشنواره به طور همزمان در ٦٠ نقطه کشور بود که کاملا به صورت مردمی نیز برگزار شد.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه سینما نقش بسزایی در تغییر نگرش، سبک زندگی و رفتار افراد دارد، افزود: امیدوارم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم ششمین دوره این جشنواره را قوی تر و با ابعاد گسترده تری نسبت به گذشته برگزار کنیم.

ابتکار افزود: این جشنواره در زمره یکی از جشنواره های قابل توجه بین المللی قرار گرفته و با برگزاری ششمین دوره کاستی های آن تکمیل خواهد شد.

در ادامه فرهاد توحیدی دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز گفت: ششمین جشنواره فیلم سبز در بخش های فیلم بلند داستانی، فیلم کوتاه داستانی، فیلم کوتاه و بلند مستند ، انیمیشن و تجربی از ٣١ تیر ماه تا ٦ مرداد ماه سال جاری به صورت بین المللی برگزار میشود

دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز یادآور شد: پنجمین دوره این جشنواره همزمان شد با عضویت ایران در شبکه جهانی جشنواره های فیلم سبز و سال گذشته ایران تنها عضو این شبکه در خاور میانه بود. شبکه جهانی جشنواره سبز طرحی را آغاز کرد که در آن فیلم های محیط زعیستی از سراسر دنیا معرفی و مسابقه می دهند که در حد و اندازه اسکار هستند. سال گذشته فیلم «مادرکشی» که در جشنواره فیلم سبز برگزیده شد در این مسابقه رتبه دوم را بدست آورد.

توحیدی ادامه داد: مخاطب اصلی جشنواره مردم هستند به همین دلیل جشنواره فیلم سبز باید برای مردم پیام محیط زیستی داشته باشد.

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی نیز که در این جلسه حضور داشت گفت: مردم باید بیش از گذشته در جریان اتفاقات محیط زیستی قرار گیرند به اندازه ای که بتوانیم آنرا در بین اهالی سینما تبدیل به گفتمان کنیم. محیط زیست موضوع مورد علاقه همه مردم است و به راحتی میتواند جای خوبی باز کند.

در ادامه حجت الله ایوبی نیز گفت: سال گذشته جشنواره فیلم سبز به خوبی برگزار شد و فرهاد توحیدی تلاش های زیادی برای هرچه بهتر برگزاری این جشنواره کرد ضمن اینکه حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هم کمک های زیادی بگفتمان سبز این جشنواره کرد.

مرضیه برومند عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم سبز نیز در ادامه گفت: در برگزاری جشنواره ها معمولا از موضوع مهمی بنام مخاطب جدید غافل می شویم درست همانطور که از روستاها، شهرهای کوچک و حاشیه نشین ها قافل شده ایم.مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که صدای ما به آنها نمی رسد . توصیه من این است تا راهکاری پیدا کنیم و میهمانان بیشتری را به ضیافتمان دعوت کنیم.

علی مرادخانی نیز گفت: حوزه معاونت هنری در حوزه تئاتر و تجسمی فعال است و توصیه من این است که حتی می‌توان در حوزه تاتر هم در این زمینه فعالیت هایی صورت گیرد.

در ادامه مهدی توحیدپور دبیر اجرایی جشنواره توضیحاتی درباره روند برگزاری جشنواره در سال گذشته و برنامه هایشان برای دوره جدید ارائه کرد.

وی گفت جشنواره فیلم و هنرهای تجسمی سبز ایران سال گذشته در تمام مراکزاستان‌های کشور ودر ٧١ سالن به اکران عمومی در آمد با توجه به استقبال کشور و اهمیت فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست این جشنواره در دوره ششم در بیش از ١١٠ مرکز در سراسر کشور و ٥ جزیره کشور همزمان برگزار می‌گردد .

 توحیدپورافزود: با تجربه سال گذشته تصمیم برآن شدیم تا جشنواره را در هراستانی بومی سازی کنیم تا مخاطبین بیشتری از عموم مردم جذب این جشنواره شوند .

وی با بیان اینکه برنامه ویژه زنده استدیو اینترنتی  جشنواره امسال نیز اجرا خواهد شد ،گفت: تلاش بر این است تا ستادهای استانی نیز به شبکه تصویری زنده وصل شوند . امسال برنامه های جانبی همچون نمایش عروسکی و کارگاه های آموزشی  در جشنواره طراحی و اجرا خواهد شد تلاش جشنواره بر این است تا در میان مردم باشد .

 در این دیدار سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع، حجت الله ایوبی مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهاد توحیدی دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز، مرضیه برومند، فریبا ابتهاج ،فاطمه محمدی ،محمدعلی زم، رضا کیانیان ، مهدی توحیدپور دبیر اجرایی، امین عارف نیا مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی حضور داشتند. 

نظر شما