همایش «تئاتر مردمی خرداد» به پایان رسید

۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۱۴:۵۸:۲۸
کد خبر: ۵۶۹۶۲۶
همایش «تئاتر مردمی خرداد» به پایان رسید
مراسم اختتامیه چهارمین همایش تئاتر مردمی خرداد، چهارشنبه ۱۷ خردادماه با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان عرصه نمایش کشور در جوار مزار شهدای گمنام حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم اختتامیه چهارمین همایش «تئاتر مردمی خرداد» روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه با حضور مدیران و هنرمندانی چون هادی قمیشی، مجید قناد، عبدالرضا اکبری، حدیث فولادوند، حمید شاه آبادی، فروغ افخم، کاوه مهدوی، سامان خلیلیان، حبیب احمدزاده، محمد دشت گلی، صادق عاشورپور، آتش تقی‌پور، مجید امرایی، علیرضا قزوه، ناصر فیض، علیرضا استادی، علی سلیمانی، سیروس همتی، فرهاد بشارتی، منوچهر اکبرلو و جمعی دیگر از اهالی تئاتر و هنر در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هم وطنانمان در حادثه تروریستی رخ داده در تهران، اظهار کرد: از سوی دیگر باید به مردمی که همیشه پشت انقلاب و نظام ایستاده‌اند تبریک بگویم. هر چه این اتفاقات رخ می‌دهد، مردم متحدتر می‌شوند و از آرمان‌های امام راحل (ره) پشتیبانی می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری چهارمین همایش «تئاتر مردمی خرداد»، گفت: جای چنین همایشی در تئاتر کشور خالی بود، حضرت امام خمینی (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی این حرکت را بنا گذاشتند و حیف است که در هنر نمایش درباره ایشان سخن نگوییم و اندیشه‌های نوینی را که با انقلاب اسلامی بنا گذاشتند به مردم و جهانیان ارائه نکنیم.

 

زارعی افزود: اندیشه‌های امام (ره) مختص به ایرانیان و یا مسلمانان نبوده است و انقلابی که ایشان بنا گذاشتند، متعلق به تمام مردم آزاده جهان است. انقلاب هایی که طی این سال ها در کشورهای مختلف رخ داده نیز تحت تاثیر همین اندیشه ها و نهضت امام خمینی (ره) بوده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین با تاکید بر تمرکز زدایی در همایش تئاتر مردمی خرداد، عنوان کرد: امسال در شورای سیاستگذاری این همایش، تصمیم بر آن شد که آثار گروه های تئاتر شهرستانی، در همان شهرستان و برای مردم آن منطقه اجرا شود. چرا که هدف ما اجرای عمومی و مردمی کردن تئاتر است.

سید حسین نقوی حسینی عضو و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز که در این مراسم حضور داشت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی به سراغ مردم آمدند و تئاتر نیز هدفش این است که مردم را به عرصه بیاورد.

وی افزود: امیدوارم با حرکت هایی همچون همایش تئاتر مردمی خرداد بتوانیم جلوه‌هایی از مردمی بودن انقلاب اسلامی ایران را به نمایش در آوریم.

 

استاد چایانی در بخش دیگری از این مراسم به نقالی پرداخت. نقالی متفاوت وی درباره رهبری امام خمینی (ره) در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث آن دوران بود.

گروه حرکت قبیله نیز اجرای پرفورمنس با مضمون انقلاب داشت. اجرای زنده قطعه موسیقایی «روح اله» توسط محسن توسلی از دیگر بخش‌های اختتامیه همایش تئاتر مردمی خرداد بود.

در خلال این مراسم کلیپ‌های خاطره‌انگیزی در رابطه با امام خمینی (ره) برای حضار پخش شد.

در پایان از ۲۰ نمایش راه یافته به چهارمین همایش تئاتر خرداد با اهداء لوح و هدیه نقدی تقدیر و تجلیل به عمل آمد. عناوین نمایش های تجلیل شده به شرح زیر است:

۱.    نمایش «زائران»/ نویسنده و کارگردان: علی محمد رادمنش/ استان تهران
۲.    نمایش «آبادی، قیام، کفن»/ نویسنده و کارگردان: پژمان شاهوردی/ استان لرستان
۳.    نمایش «تولدی دیگر»/ نویسنده و کارگردان: محسن اردشیر/ استان مازندران
۴.    نمایش «وصیت»/ نویسنده و کارگردان: مصطفی کولیوندی/ استان ایلام
۵.    نمایش «ترسون»/ نویسنده و کارگردان: علی مهدی فرجامی/ استان تهران
۶.    نمایش «عباس دو چوب»/ نویسنده: محمدعلی میناوی/ کارگردان: حسین کارگر/ استان خوزستان
۷.    نمایش «روز خونین خدا»/ نویسنده و کارگردان: هومن میرمعنوی/ استان گیلان
۸.    نمایش «رستم و  سهراب»/ نویسنده: حیدر رضایی/ کارگردان: مجتبی خلیلی/ استان اصفهان
۹.    نمایش «آن دور دست»/ نویسنده و کارگردان: محمد قاسمی/ استان تهران
۱۰.    نمایش «روایت خرداد»/ نویسنده و کارگردان: علی براتی/ استان تهران
۱۱.    نمایش «خوابیدن»/ نویسنده و کارگردان: بهداد بلیغ‌فر/ استان تهران
۱۲.    نمایش «باقر آباد»/ نویسنده و کارگردان: مسعود براهیمی/ استان اصفهان
۱۳.    نمایش «یک روز به خصوص»/ نویسنده و کارگردان: مهدی حبیبی‌فر/ استان همدان
۱۴.    نمایش «نبرد گچستان»/ نویسنده و کارگردان: اکبر آیین/ استان کهگیلویه و بویراحمد
۱۵.    نمایش «روح الله»/ نویسنده و کارگردان: ابوالفضل همراه/ استان تهران
۱۶.    نمایش «تسخیر»/ نویسنده و کارگردان: سید فریدون احمدی/ استان کردستان
۱۷.    نمایش «خانه دوست کجاست»/ نویسنده و کارگردان: سعید خیرالهی/ استان ایلام
۱۸.    نمایش «حرفهای گفتنی»/ نویسنده: مرتضی اسدی مرام، کارگردان: بهاره سعیدی پناه/ استان کرمانشاه
۱۹.    نمایش «از خلیج فارس تا جماران»/ نویسنده و کارگردان: حبیب ناصری/ استان هرمزگان
۲۰.    نمایش «محاکمه در خیابان»/ نویسنده و کارگردان: رسول حق شناس/ استان تهران

چهارمین همایش سراسری «تئاتر مردمی خرداد» (ویژه‌ نمایش‌های خیابانی و محیطی) به منظور ارج نهادن به شخصیت شامخ و تاثیرگذار بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین پرداختن به قیام ۱۵ خرداد و نقش و جایگاه آن در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با همکاری ستاد بزرگداشت ارتحال امام (ره) از ۱۳ تا ۱۶ خردادماه به دبیری امیرحسین شفیعی در تهران و ۱۱ استان برگزار شد.

نظر شما