یک آهنگساز ایرانی گفت:

موسیقی دراماتیک الزاما یک قطعه ی شنیداری نیست

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۹:۰۹:۲۹
کد خبر: ۵۷۷۴۵۷
موسیقی دراماتیک الزاما یک قطعه ی شنیداری نیست
سعید ذهنی با اشاره به تفاوت موسیقی مستقل و دراماتیک اظهار داشت: بخش عمده ای از موسیقی های دراماتیک به تنهایی اثر کامل هنری نبوده و ارزش موسیقایی مستقل ندارند.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه پرده آخر رادیو گفت و گو با موضوع بررسی موسیقی تئاتر، با حضور سعید ذهنی (آهنگساز، مدرس تئاتر و موسیقی)، بهزاد عمرانی (آهنگساز، نوازنده و عضو گروه موسیقی بمرانی) و کاوه کاتب (آهنگساز و نوازنده) روی آنتن رفت.

در این برنامه سعید ذهنی با اشاره به تعریف موسیقی تئاتر و فیلم، گفت: موسیقی در پیوست با تئاتر یا فیلم ماهیتی دارماتیک پیدا می کند، به طوری که تعریف این نوع از موسیقی با تعریف موسیقی مستقل متفاوت می شود.

وی همچنین در ادامه افزود: موسیقی دراماتیک الزاما یک قطعه ی شنیداری نیست، بلکه این نوع از موسیقی ابتدا برای دیدار و سپس برای شنیدار ساخته می شود.

این آهنگساز ایرانی با بیان این که موسیقی تئاتر همواره در ترکیب با عناصر بصری مختلف حائز ارزش و تاثیر می شود، عنوان کرد: بخش عمده ای از موسیقی های دراماتیک به تنهایی اثری کامل هنری نبوده و ارزش موسیقایی ندارند.

وی با تاکید بر این که موسیقی دراماتیک می تواند فرای اصول و قوانین موسیقی مستقل ساخته و اجرا شود، اظهار داشت: موسیقی های دراماتیک به دلیل خدمت رسانی به اصل تئاتر یا فیلم مانند دیگر عناصر یک تئاتر همواره در خدمت اجرا بوده و در همین راستا می توانند از اصول مستقل خود فاصله بگیرند.

در بخش دیگر برنامه کاوه کاتب با اشاره به این که تلفیق هنرها امروزه یک موضوع رایج و پذیرفته شده برای مخاطب است، گفت: بسیاری از مخاطبان امروزی زمان و حوصله ی کافی برای برخورد با آثار هنری را ندارند.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: هنر تئاتر با قرار دادن رشته های مختلف هنری در کنار یکدیگر، اجرایی میان رشته ای را به صورت تک مولف و واحد نمایش داده و به مخاطب انتقال می دهد، به طوری که در تئاتر، رشته هایی چون موسیقی، ادبیات، تصویر و غیره با یکدیگر تلفیق شده و صدایی واحد می گیرند.

این نوازنده ی ایرانی با تاکید بر این که تئاتر رشته ای پویا و نوجو است، اظهار داشت: عوامل تئاتر از طریق اجرا می توانند در لحظه ی ارائه ی هنر خویش شاهد بازخوردهای مخاطبان خود باشند، به طوری که این موضوع پویایی اثر را ارتقا می دهد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: موسیقی های پیشرو در جامعه ی ایران با ورود به عرصه ی موسیقی تئاتر می توانند ایده ها و آثار جدیدی را خلق کرده و با روند بسیار آسان تری نسبت به اجراهای کنسرتی در اختیار مخاطب قرار گیرند.

کاوه کاتب با اشاره به فعالیت های آهنگسازان موسیقی تئاتر ، توضیح داد: متاسفانه امروزه بسیاری از آهنگسازان و هنرمندان ایران آثار هنری همکاران خود را مورد توجه قرار نداده و از کنار آن بی تفاوت می گذرند، در حالی که هر هنرمند برای خلق اثر نیازمند برداشت هایی است که باید از محیط پیرامون خود دریافت کند.

در ادامه ی برنامه بهزاد عمرانی با اشاره به ارتباط کارگردان های سینما و تئاتر با اهالی موسیقی، گفت: برخی از کارگردان های تئاتر و سینما هنگام مراجعه به آهنگسازان بیشتر از اثر هنری به فکر گیشه و مباحث جذب مخاطب هستند.

وی با بیان این که برخی از کارگردانان سینما و تئاتر نگاهی مصرفی به موسیقی دارند، اظهار داشت: عدم شناخت کافی کارگردانان از مدیوم های موسیقی، همکاری و کار با گروه های فیلم و تئاتر را سخت کرده و دستخوش مشکلات بسیاری می کند.

سرپرست گروه بمرانی همچنین در ادامه با اشاره به روند کاری کارگردان و گروه موسیقی افزود: در اجراهای تئاتر برخی از کارگردان های ایرانی، ماهیت گروه موسیقی را فقط در اجرای بصری و دیداری می بینند، در حالی که یک گروه موسیقی زمانی موفق عمل می کند که تمام هماهنگی های لازم بین گروه موسیقی و گروه و عوامل تئاتر شکل بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز