واکنش یک کارشناس انیمیشن نسبت به اظهارات مهران مدیری

۱۳۹۶/۰۴/۰۵ - ۱۱:۱۹:۵۵
کد خبر: ۵۷۸۴۷۷
واکنش یک کارشناس انیمیشن نسبت به اظهارات مهران مدیری
یک کارشناس انیمیشن در واکنش به اظهارات مهران مدیری و علی قربانزاده تاکید کرد جامعه هنرمندان انیمیشن کشورمان هیچ گاه دیده نمی شوند.
به گزارش خبرگزاری برنا، حمیدرضا جلالی کارشناس انیمیشن و مسایل فرهنگی طی یادداشتی نسبت به اظهارات مهران مدیری و علی قربانزاده در برنامه «دورهمی» واکنش نشان داد.

در متن این یادداشت آمده است:

«اظهارات جناب آقای مهران مدیری و آقای علی قربانزاده در برنامه «دورهمی» درباره انیمیشن باعث شد تا مطالبی را با این بزرگواران به عنوان عضوی کوچک از این جامعه هنری در میان بگذارم.

جناب آقایان مدیری و قربانزاده

تخصص و مهارت شما در عرصه هنر سینما و طنز بر همگان واضح است و امروزه همه می دانیم که سال های سال هر دو بزرگوار در این عرصه مو سپید کرده اند. اما مطالبی که نسبت به وضعیت حال حاضر انیمیشن کشورمان اظهار شد دارای اختلاف زیادی با واقعیت می باشد.

آقای قربانزاده فرمودند که آخرین بار در سال ۷۳ انیمیشن کشورمان را مشاهده کرده اند. جای تعجب است. دو سال پیش انیمیشن فاخر «شاهزاده روم» در کشورمان ساخته و اکران شد. همچنین دو سال قبل از آن انیمیشن «تهران ۱۵۰۰»  ساخته و اکران شد که در آن اثر جناب آقای مهران مدیری نیز ایفاگر صدا پیشگی شخصیت اصلی بودند. سال گذشته نیز در جشنواره فیلم فجر شاهد رقابت ۵ انیمیشن بلند سینمایی بودیم. اثر حماسی «نبرد خلیج فارس ۲» که ساخته هنرمندان انیمیشن شهر مشهد می باشد نیز به تازگی از اکران خارج شده است. انیمیشن واقع گرا «مبارک» نیز قبل از آن روی پرده سینما بود. به عنوان عضو کوچک این جامعه هنرمند و در جایگاه یک مطالعه گر در این باره عرض می کنم:

جامعه هنرمندان انیمیشن کشورمان هیچ گاه دیده نمی شوند. مثلا انیمیشن «رهایی از بهشت» که درباره قهرمان دلیر شهید چمران ساخته شده در جشنواره فیلم کن تندیس انیمیشن مضمونی را به ایران آورد. اما همین انیمیشن در جشنواره فیلم فجر با چنان برخورد سردی مواجه شد که آه از نهاد تمام هنرمندان انیمیشن کشور بالاخص سازندگان آن برآورد. گویی در این کشور انیمیشن دیده نمی شود. اکنون برایم باورپذیر است که قاطبه مخاطبان انیمیشن و حتی عموم مردم آن را با آثار خارجی چون «شرک» و «کمپانی هیولاها» بشناسند. آثاری چون ما «ایستاده ایم ۲» و «رهایی از بهشت» و «فهرست مقدس» و دیگر تلاش های انیمیشن سازان هنرمند کشورمان در عرصه انیمیشن کوتاه مانند «لایت سایت» و «پیشخدمت» را باید با زحمت زیاد به مسئولان فرهنگی کشورمان معرفی کرد.

به نقلی با صحبت آقای مدیری موافقم. زیرا اکنون نیز مانند دهه گذشته همچنان انیمشین کشورمان برای ما مهجور است. در هنر انیمیشن ساختن یا تولید یک اثر مانند آثار سینمایی نیست و از توجه و التفات رسانه ها و پوشش خبری خبرگزاری ها خبری نیست. تازه بعد از ساخت یک اثر هم بعد از مدت زمان کوتاهی از اذهان فراموش خواهد شد. در این خصوص ذکر مورد نمآهنگ «ما ایستاده ایم ۲» مناسب موضوع است. اثری که زحمت ها برای ساخت آن کشیده شد اما تنها به واسطه ارقام سازی ها دچار شهرت شد نه به خاطر زحمت سازندگان آن و به  اصطلاح پروداکشن عظیم و منحصر به فرد آن. اما تا یک نویسنده قلم به دست می شود تا یک سناریو سینمایی را بنویسد خبر آن در همه جا پر می شود.

انیمیشن هنوز گمنام است. هنری که اولین بار در جهان در آثار باستانی کشورمان کشف شد هنوز در کشورمان به اسم کارتون شناخته می شود. مدیران فرهنگی آن را پر دردسر و هزینه می دانند اما به ساختن فیلم راغب تر هستند. در صورتی که سینمای جهان به سمتی دیگر در حال حرکت است.

آقای مدیری شاید منظور شما برخاسته از کنایه یا استعاره بوده تا پای صحبت بدین جا باز شود اما شایسته است بدانید هنرمندان انیمیشن کشورمان هنوز از شرایط شغلی مناسبی برخوردار نیستند. بسیاری از استودیوهای سازنده انیمیشن به دلیل مشکلات اقتصادی فعالیت نمی کنند. در حالی که برای ساختن یک اثر انیمیشن به یک تیم کاری پر تعداد در مقایسه با یک اثر سینمایی نیاز است اما باز هم هنرمندان کشورمان در حال تولید اثر انیمیشن هستند.

اما از سوی دیگر نیز نمی توان زیاد به شما خرده گرفت زیرا این هنر به اندازه ای مهجور مانده که اینگونه تصور می شود که نیست. شاید اگر هنرمندان سینمایی چون شما بزرگواران التفات بیشتری داشتند و سری هم به برخی استودیوها یا مراکز تولید انیمیشن می زدند یا دست کم جستجویی ساده در میان سایت ها می کردند می توانستند خبری در این بی خبری داشته باشند. در روزگاری که در هالیوود برای رساندن پیام به همه جامعه آمریکا در خصوص سبک زندگی و اصلاح آن از انیمیشن «بچه رییس» استفاده می شود در دیار ما انیمیشن ناشناخته است.!»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز