یارمحمدی:

رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب دفاع مقدس

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۱۳:۴۲:۲۸
کد خبر: ۵۸۲۹۷۰
رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب دفاع مقدس
مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: به حادثه عظیم دفاع مقدس در حد و اندازه‌ای که بایسته است پرداخته نشده و به اصطلاح این الگوها گم شده‌اند، بر همین اساس می‌توان گفت که ما در این زمینه گم‌بود الگو داریم تا کمبود الگو.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، احمد یارمحمدی در آیین  رونمایی از 40 کتاب دفاع مقدس در استان مرکزی با بیان اینکه خاطرات دفاع مقدس ثروت ملی محسوب می‌شوند و باید ساماندهی شده و به مخاطبان منتقل شوند، گفت: در اواخر سال 86 در شورای اسلامی دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک ماده واحده مبنی بر ورود آموزه‌ها و فرهنگ دفاع مقدس به متون درسی مصوب شد، بر همین اساس از مهرماه سال 87 درس "آشنایی با دفاع مقدس " در قالب دو واحد اختیاری در دانشگاه آزاد ارائه شد .

وی افزود: در این حوزه هر ساله در سطح کشور بین 3500 تا 4000 کلاس دایر می‌شود و در هر ترم بین 1300 تا 1500 استاد این درس را آموزش می‌دهند و سالانه در هر ترم بالای 350 هزار دانشجو از مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس بهره‌مند می‌شوند .

یار محمدی عنوان کرد: بازخورد درس دفاع مقدس در بین دانش‌آموختگان غوغا می‌کند و قرار است این بازخوردها در قالب کتابی منتشر شود. خروجی این درس تغییر یک تفکر بسته 20 سال است، اکثر افراد بر این عقیده بودند که بازنده جنگ تحمیلی ایران است، اما این درس در حداکثر 10 جلسه نظر دانش‌آموختگان را تغییر می‌دهد و به حقایق جنگ پی می‌برند و در همین راستا اثرات مثبت و برکات آن هویداست .

وی با اشاره به فروش بالای فیلم اخراجی‌ها بیان کرد: این فیلم در حالی موفق شد که نازلترین موضوع را در حوزه دفاع مقدس در خود دارد، در حالی که این حوزه انسان‌ها و اتفاقات قوی و ارزشمندی وجود دارد که هر کدام از آنها با موضوعی جذاب قابلیت تبدیل به فیلم، سریال یا کتاب را دارد .

یارمحمدی تصریح کرد: در سال 93 در همایش مدیران عالی بنیاد حفظ آثار و مدیران کل استان دستوری صادر شد که هر استان حداقل 30 عنوان کتاب را باید در سال منتشر کند، بر همین اساس رقابت بین استان‌ها اتفاق افتاد و از سال 93 شاهد افزایش آمار و ارقام در این حوزه بودیم .

وی در خصوص پرورش نیروی متعهد خاطرنشان کرد: از سال 93 در حدود 15 یا 16 کارگاه راه‌اندازی شد و حدود 1500 نفر در زمینه مصاحبه، تدوین و نویسندگی تربیت شدند.

یارمحمدی با بیان اینکه شرایط خوبی برای ارتقا و توسعه ادبیات مهیا شده است، اظهار کرد: استان‌های زیادی موفق به اخذ مجوز در حوزه نشر کتاب شدند، امسال در نمایشگاه کتاب با وجود چهار غرفه، استان‌ها به نوبت آثارشان را عرضه می‌کردند .

وی هفدهمین دوسالانه جایزه کتاب دفاع مقدس، هفتمین جایزه ادبی داستان کوتاه، وبگاه تخصصی تاریخ ادبیات مقدس به نام شط، اطلاع رسانی و تالار گفت‌و گو، نهضت ترجمه، بهره برداری از فضای مجازی را از جمله اقدامات بنیاد حفظ آثار در این زمینه عنوان کرد .

یار محمدی خاطرنشان کرد: در بسیاری کشورها روایت بسیار نازلتر از رشادت‌ها را در حد وسیع انتشار می‌دهند، اتفاقاتی که از نظر ما شاید سخیف یا کوچک محسوب می‌شود، اما این کشورها به صورت جدی به آن می‌پردازند. ولی به حادثه عظیم دفاع مقدس در حد و اندازه ای که بایسته است پرداخته نشده، به میزان زیادی در این زمینه به الگوها توجه نشده و به اصطلاح این الگوها گم شده‌اند، بر همین اساس می‌توان گفت که ما در این زمینه گم‌بود الگو داریم تا کمبود، در همین راستا محققین، نویسندگان و اساتید باید هنرمندانه این الگوها را در جامعه برجسته کنند.

 معاون فرهنگی کانون و پرورش فکری کشور نیز در این جلسه گفت: حضور در این مراسم کسب فیض از شهدا و نویسندگانی است که در این عرصه قلم فرسایی کرده‌اند، همچنین ارج نهادن به این نویسندگان یکی دیگر از اهداف حضور در این مراسم است .

رضا قنبرزاده افزود: وقتی برای زنده نگه داشتن یاد شهدا چنین جایگاهی در نظر گرفته می‌شود، نتیجه مطلوبی به دنبال خواهد داشت و محشری به پا می‌شود .

وی بیان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با همکاری کانون پرورش فکری استان مرکزی و دیگر ارگان‌ها 40 عنوان کتاب را در حوزه دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد شهدا منتشر کردند که انتشار این تعداد آثار فعالیت بزرگ و ارزشمندی در این زمینه محسوب می‌شود .

قنبرزاده عنوان کرد: امسال کانون پرورش فکری در سطح کشور برای دومین بار در نمایشگاه کتاب به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شد، بخشی از انتشارات در حوزه دفاع مقدس، کودکان و نوجوانان است، اما در این مراسم 18 اثر محصول کانون پروش فکری استان مرکزی است .

وی با بیان اینکه هدف ما از نشر کتاب تنها پر کردن کتابخانه‌ها نیست، تصریح کرد: آشنایی نویسندگان با دانش روز و ذائقه مخاطبان باعث می‌شود که در این عرصه موفق‌تر عمل کنند و با استقبال هر چه بیشتر مخاطبان مواجه شوند، استقبال مخاطب به معنای آنست که علاوه بر تشویق نویسندگان، مفاهیمی که قرار بود به وسیله این کتاب‌ها منتشر شود انتقال پیدا کرده است .

قنبرزاده خاطر نشان کرد: لازم است که نویسندگان به موضوعاتی که جای آنها در دنیای فعلی خالیست توجه کنند، موضوع دفاع مقدس و شهدا اقیانوسی است که تمام ناشدنی است و می‌توان در این مقوله کار زیادی انجام داد. نباید اسطوره‌های این عرصه را فراموش کرد، هنرنمایی نویسندگان در عرصه دفاع مقدس موجب اثرات تربیتی بر مخاطبان می‌شود .

معاون ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نیز در این مراسم، گفت: بنیاد حفظ آثار قرار نیست تصدی گری تولید آثار را بر عهده داشته باشد، اگر هم در حال حاضر در عرصه تولید وارد شده، تنها بدلیل ایجاد زمینه برای انجام کار ستادی است .

محمدحسین کریم پور با بیان اینکه توجه به فراهم شدن تولید و عرضه آثار دفاع مقدس یکی از راهبردهای اصلی بنیاد حفظ آثار است، افزود: توانمند سازی استان و استان‌های مشابه در سطح ملی از جمله مجموعه برنامه‌های بنیاد در این زمینه است .

وی تصریح کرد: در سال 86 و 87 شاهد تحول خاصی در حوزه فضای مجازی بودیم، تنوع تولیدات، بسترسازی برای تولید، در اختیار قرار دادن منابع برای تولید و غیره از جمله اقدامات بنیاد در جهت نشر آثار دفاع مقدس است .

کریم پور عنوان کرد: فرایند نشر در حوزه ادبیات حرفه‌ای به هم‌پیوسته و پیچیده است، لذا از ایده تا تولید و بازخورد این آثار باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. بنیاد حفظ  آثار باید به این فرایند توجه کند و نقش خود را در ارتقا سطح کیفی و کمی آثار بالا ببرد .

وی ادامه داد: برای فراهم کردن و در دسترس قرار دادن فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس نمی‌توان به صورت انتزاعی به مباحث پرداخت، برای اینکه  آثار بتوانندبه شبکه توزیع در سطح داخلی  و بین‌المللی وارد شوند، لازم است که این آثار را به صورت ملموس به جامعه عرضه کرد، در همین راستا باید برنامه‌هایی را طراحی کنیم تا این رویکرد را دنبال کند از جمله این برنامه‌ها می‌توان به هفتمین دوره جایزه یوسف اشاره کرد که  بسترساز رویکرد نویسندگان و مدیران فرهنگی است .

کریم پور خاطر نشان کرد: استان مرکزی یکی از استان های فعال در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس است . رونمایی از 40 اثر شروع این فعالیت است، اما جایگاه مطلوبی نیست. این راه همچنان ادامه دارد و واضح است که ما مسیر دشواری را در پیش داریم و از وظیفه ذاتی خود که اشاعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی است همچنان عقب هستیم.

 مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نیز با اشاره به اینکه استان مرکزی در حدود هفت هزار شهید تقدیم کرده است، گفت: این شهیدان الگوی جامعه محسوب می‌شوند، وظیفه ماست که هزاران الگو را برجسته کرده و به جوانان این مرز بوم بشناسانیم، بر همین اساس وظیفه سنگینی بر عهده ماست.

مصطفی مشایخی با بیان اینکه جلب مخاطب در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، افزود: در حال حاضر مهم‌تر از نگارش کتاب جذب مخاطب و انتقال مفاهیم و ارزش‌ها به مخاطب است. موضوع نذورات فرهنگی مقوله مهمی است و با فرهنگ‌سازی می‌توان خیرین را تشویق به ورود به حوزه فرهنگی کرد .

وی با اشاره به اینکه روز 14 تیرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور "روز قلم" نام گرفته است، بیان کرد: در این مراسم شاهد رونمایی از 40 عنوان کتاب هستیم که در سال 1395 و سه ماه اول سال 96 منتشر شده اند. 20 عنوان از این کتاب‌ها در حوزه کودک و در قالب شعر و داستان است، 20 کتاب دیگر شامل خاطره و زندگی‌نامه شهدا و شهدای حرم است .

در پایان این مراسم از نویسندگان 40 کتاب دفاع مقدس تقدیر شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز