یک کارگردان تئاتر گفت:

نقد صحیح بازیگر در عرصه تئاتر ایران وجود ندارد

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۹:۰۹:۲۵
کد خبر: ۵۸۳۴۸۲
نقد صحیح بازیگر در عرصه تئاتر ایران وجود ندارد
یک کارگردان تئاتر اظهار داشت: در صحنه ی حرفه ای تئاتر در جهان، یک بازیگر توسط صدها منتقد و از تمام ابعاد مورد نقد قرار می گیرد، به طوری که بازیگر کمبودها و نیازهای خود را از این طریق پیدا کرده و در راستای رفع آن تلاش می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه "پرده آخر" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی کلاسهای بازیگری خصوصی، با حضور محمود فرهنگ (کارگردان و مدیر هنری)، آرش دادگر (استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر) و مریم آهنگر (بازیگرتئاتر) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه آرش دادگر با بیان این که برخی از آموزشگاه های بازیگری بدون فکر و اهداف دقیق تاسیس می شوند، گفت: بسیاری از آموزشگاه های بازیگری فقط با دریافت یک برگ مجوز و بدون اطلاع کافی از این کار شروع به فعالیت می کنند.

وی همچنین در ادامه افزود: در اکثر مواقع مکان انتخاب شده برای یک آموزشگاه بازیگری، مناسب این حرفه نیست.

این کارگردان تئاتر در خصوص شیوه های کار بسیاری از آموزشگاه های بازیگری در کشور، اظهار داشت: بسیاری از آموزشگاه های نوپا در بازیگری با ارائه ی عناوین عجیب و جدید سعی در جذب حداکثر هنرجو دارند، در حالی که موضوع مورد تدریس در بسیاری از مواقع با عنوان کلاس تناسبی ندارد.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: تعدد و تنوع کارگاه های بازیگری با عناوین مختلف بیش از رسیدگی به امور هنرجو به دلیل روند و جریان اقتصادی کوتاه مدت در یک آموزشگاه بازیگری رونق می گیرد.

آرش دادگر با بیان این که زیرساخت های بازیگری در حال حاضر فراموش شده اند، عنوان کرد: متاسفانه امروزه زیر ساخت های بازیگری در کشور و بسیاری از آموزشگاه های خصوصی بازیگری مورد توجه قرار نمی گیرند.

در ادامه ی برنامه محمود فرهنگ با اشاره به کاهش زمان تمرین بازیگری برای اجرای تئاتر، گفت: متاسفانه امروزه حوصله ی کافی برای تمرینات طولانی مدت وجود ندارد، در حالی که اجرای تئاتر از مرحله ی شروع تا اجرا حداقل یک سال زمان تمرین می طلبد.

وی با اشاره به جایگاه مهم نقد در جامعه تئاتر، اظهار داشت: در صحنه ی حرفه ای تئاتر در جهان، یک بازیگر توسط صدها منتقد و از تمام ابعاد مورد نقد قرار می گیرد، به طوری که بازیگر کمبودها و نیازهای خود را از این طریق پیدا کرده و در راستای رفع آن تلاش می کند.

این کارگردان تئاتر با بیان این که در کشور ایران نقد بازیگر به معنای واقعی وجود ندارد، عنوان کرد: به دلیل عدم  وجود نقد صحیح در عرصه تئاتر کشور، تفاوت میان بازیگر حرفه ای و غیر حرفه ای مشهود نیست و بر همین اساس بازیگران مختلف در کنار یکدیگر مورد مقایسه قرار نمی گیرند.

وی همچنین در ادامه افزود: بسیاری از کمپانی های آموزش بازیگری در سطح دنیا همواره در تلاشند تا برندهای مهم بازیگری در سینما و تئاتر را تعریف کرده و به جهان عرضه کنند.

در بخش دیگر برنامه مریم آهنگر با اشاره به شیوه ی آموزش بازیگری در آموزشگاه های خصوصی تئاتر، گفت: بسیاری از آموزشگاه های خصوصی تئاتر با اخذ هزینه های بسیار زیاد و ارائه ی قول های بازی در کارهای سینما و تئاتر، هنرجویان تازه کار را جذب کرده اما در مرحله ی بعد از کلاس به تعهدات خود عمل نمی کنند.

وی همچنین در ادامه افزود: در برخی از موارد مدرس های به نام بازیگری، از حضور در کلاس سرباز زده و شاگردان ارشد خود را برای تدریس می فرستند.

این بازیگر تئاتر با بیان این که اکثر آموزشگاه های خصوصی تئاتر فقط به دنبال تبلیغ و جذب مشتری هستند، عنوان کرد: عدم برخورد مناسب با هنرجویان تازه کار بازیگری در آموزشگاه های خصوصی تئاتر، هنرجو را از مسیر صحیح منحرف کرده و به بی راهه می کشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز