مستندهای «آهنگر» و « ارتفاع امید» در جشنواره تلویزیونی مستند

۱۳۹۶/۰۶/۱۸ - ۱۳:۲۹:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۷۸۸
مستندهای «آهنگر» و « ارتفاع امید» در جشنواره تلویزیونی مستند
مستندهای «آهنگر» و « ارتفاع امید» در جشنواره تلویزیونی مستند مستندهای «آهنگر» و « ارتفاع امید» امشب، 18 شهریور ساعت 20 در قالب برنامه «جشنواره تلویزیونی مستند» از شبکه مستند پخش می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «ارتفاع امید» به کارگردانی کیوان مجیدی درباره پیرمردی است که با همراهی دخترش در تلاشی طاقت فرسا، زمین کوهستانی صعب العبوری را به زمین کشاورزی تبدیل می‌کنند.

کیوان مجیدی درباره این مستند گفت: اهل منطقه فیلمبرداری هستم و هر بار در مسیر عبور، شاهد زحمات و تلاشهای این کشاورزان بودم و همیشه انگیزه ساخت فیلمی درباره  نشان دادن نوع کشاورزی منحصر به فرد آنان دغدغه من بود.

این کارگردان درباره وضعیت خاص فیلمبرداری در این منطقه گفت: به علت شرایط ناپایدار جوی و فیلمبرداری در فصل بهار و اینکه به سرعت جای خورشید و ابر در نوسان بود، در روند تصویر برداری خلل ایجاد می شد، حتی گاهی برای تصویر برداری یک پلان تا ساعتها صبر می‌کردیم تا به شرایط پایدار برسیم.

 مجیدی افزود: این فیلم در جشنواره‌های مختلف معتبر داخلی و خارجی  پذیرفته شده و به جوایزی نیز دست یافته است که  از آن ها می توان به  جایزه تصویربرداری جشن خانه سینمای ایران، نامزد بهترین فیلم  جشن خانه سینما ،بهترین فیلم جشنواره حسنات اصفهان ، جایزه بهترین فیلم در جشنواره کاتماندو نپال ،بهترین کارگردانی سیچوان چین ،بهترین فیلم جشنواره خانتی مانسیسک روسیه و .. اشاره کرد.

وی درباره جشنواره تلویزیونی مستند هم گفت: شاید نتوان تمام مردم را برای دیدن فیلمی خاص به سالن کشاند ولی این جشنواره با پخش فیلمها  در تلویزیون آثار را در سالن بزرگی به وسعت ایران قابل دیدن می کند،  علاوه بر این فیلسازان با دیدن مستندهای یکدیگر به نقاط ضعف و قوت خود و دیگران نیز پی می برند.

مستند تلویزیونی «آهنگر» به محمد مهدی خالقی نیز پرتره‌ای از یک آهنگر عراقی است که برای مبارزه با داعش در آهنگریش موشک می‌سازد.

خالقی در توضیح این مستند گفت: ساخت مستند بحران و مستندهای جنگی برای مستندسازان جذاب است، به همین علت راهی عراق شدم تا فیلمی درباره رزمنده مدافع حرمی که از روشی نامتعارف به مقابله با داعش پرداخته را به تصویر بکشم.  

وی با بیان اینکه بدون تلاش گروه و دوستان عراقی ساخت این فیلم میسر نمی‌شد، افزود: علاوه بر خطرات واضح حضور در میدان جنگ مثل تیر خوردن، تله های انفجاری،خمپاره، اسیر شدن و... مهمترین مشکلات این نوع آثار هماهنگی است،  اینکه مجموعه‌ای را پیدا کنید که از سوژه حمایت کند، پوشش اجرایی و اطلاعاتی و  امنیتی بدهد که خوشبختانه این امر با استمرار و پشتکار و هماهنگی و دانستن چند زبان خارجی برای برقراری ارتباط تا حدودی مرتفع شد.

 خالقی با اشاره به جایزه جشنواره عمار برای این فیلم افزود: مردمی بودن و گستره عام این جشنواره سبب شد آهنگر دیده شود که این امر جای تشکر دارد.

این کارگردان درباره جشنواره تلویزیونی مستند هم افزود: یکی از مواردی که برنامه‌های تلویزیونی را جذاب می‌کند بحث رقابت است، این رقابت، فیلم را نسبت به پخش عادی دارای ارزش افزوده می‌کند.

 وی رویکرد توجه به مردم و عمومیت بخشیدن به حوزه مستند در کنار پرداختن به موضوعات دینی، انقلاب اسلامی، مقاومت، مدافعین حرم و .. از نکات مثبت و روبه جلوی جشنواره دانست.

این مستندها امشب ساعت 20 از شبکه مستند پخش و فردا ساعت 24 و 11:30 نیز بازپخش خواهند شد.

 

 

 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز