دیدار سفیر ترکیه با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۱۵:۲۱:۵۰
کد خبر: ۶۱۱۲۴۶
رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در ایران با حضور در کتابخانه ملی با دکتر اشرف بروجردی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دکتر اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این نشست ضمن خوش آمد گویی به سفیر ترکیه به مشترکات فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و گفت:ما منابع خطی مشترک و غنی داریم که به سرنوشت فرهنگی دو کشور بستگی دارد. پس از اقدامات اولیه که برای ثبت اثر "مثنوی" داشتیم، متوجه شدیم که می توانیم این اثر را با کشور های ترکیه و افغانستان ثبت مشترک کنیم. که در پی این اتفاق، می توان اعتبار بیشتری برای این اثر قائل شد.

او در ادامه گفت: در گذشته زمینه هایی برای همکاری های بیشتر با امضا تفاهم نامه ایجاد شده بود. امروز می توانیم با به روز کردن این تفاهم نامه زمینه عملیاتی کردن آن را فراهم کنیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: یکی از راه های به روز کردن این تفاهم نامه، ایجاد یک اتاق مشترک بین دوکتابخانه ملی ایران و ترکیه است.

بروجردی در ادامه با بیان اینکه آمادگی هر نوع همکاری در چارچوب مباحث کارشناسی مدون برای عملیاتی شدن بندهای تفاهم نامه بین کتابخانه ملی ایران و ترکیه در این مجموعه وجود دارد گفت: با این صحبت ها و برنامه ها راه خوبی پیش روی دو کشور پیش بینی می کنم و امیدوارم در حوزه علم و معرفت چشم انداز آینده برای دو کشور ثمر بخش باشد.

 

در ادامه این نشست رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در ایران با اشاره به ارتباطات بسیار قوی و موثر بین دو کشور ایران و ترکیه در حوزه های مختلف گفت: به جرات می توان گفت ارتباط فرهنگی نزدیکی که بین ایران و ترکیه وجود دارد بین هیچ دو کشوری در دنیا وجود ندارد.

هاکان تکین ادامه داد: حتی می توان گفت اتحاد زبانی هم بین این دو کشور وجود دارد. به این دلیل که مدتی زبان فارسی، زبان قصر در ترکیه و مدتی هم زبان ترکی، زبان قصر در ایران بوده است. همچنین می توان دیوان هایی از پادشاهان و مفاخر ترکیه دید که به زبان فارسی بوده است.

سفیر کشور ترکیه با بیان اینکه اگر ارتباطات فرهنگی موثر باشد می تواند بر روی سیاست و اقتصاد موفق بین دو کشور نیز تاثیر گذار باشد افزود: کتابخانه های ملی حافظه ملت ها محسوب می شوند. امیدوار هستیم بتوانیم با امضا پروتکلی که برنامه آن در تفاهم نامه بین دو کشور امضا شده، به فعالیت های فرهنگی تحرک بخشیم.

او در ادامه با مثبت ارزیابی کردن پیشنهاد راه اندازی اتاق مشترک در کتابخانه های دو کشور گفت: اعلام آمادگی کشور خود را برای هرگونه همکاری در زمینه کتب و نسخ و همچنین فعالیت های در حوزه اسناد و کتابخانه ملی اعلام می کنم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز