گزارش برنا از مراسم پاسداشت نواهای خاطره انگیز عاشورایی

آیت الله مومنی: اهل بیت به نوکری و غلامی ما نیازی ندارند/ مداحان باید بیشتر دقت کنند

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۳:۰۲:۳۲
کد خبر: ۶۲۵۳۹۳
آیت الله مومنی: اهل بیت به نوکری و غلامی ما نیازی ندارند/ مداحان باید بیشتر دقت کنند
آیین رونمایی از نواهای عاشورایی مرکز انقلاب اسلامی (مأوا) و تجدید خاطره و تقدیر از پیرغلامان سیدالشهداء در نخلستان سازمان هنری اوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ پاسداشت نواهای خاطره انگیز عاشورایی و تجدید خاطره پیرغلامان آستان سیدالشهدا همراه با رونمایی از قطعات عاشورایی مرکز انقلاب اسلامی (مأوا)  روز گذشته 23 مهر ماه با حضور تعدادی از پیرغلامان، مداحان اهل بیت (ع)، هنرمندان و علاقمندان در نخلستان سازمان رسانه ای هنری اوج برگزار شد.

استاد حوزه و دانشگاه آیت اله سید حسین مومنی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: حرکت نورانی سیدالشهدا به نسل و عصر خاصی مربوط نیست بلکه همه مخاطب جریان کربلا و عاشورا هستند به همین جهت امام حسین (ع) هیچ گاه محدود نمی شود و در ظرف حقیر افراد نمی گنجد، باید ظرف عقل توسعه پیدا کند و به این معنای عمیق برسند که امام حسین (ع) ابا عبداله شد و علیه السلام ثاراله! لذا این یک جریان، فرهنگ و سیر است که باید به آن توجه شود. اهل بیت انتظار نوکری و غلامی را ندارند ما نیازمند ائمه هستیم.

مومنی با بیان اینکه جامعه به روضه خوانی نیاز دارد بر دامن زدن به روضه خوانی تاکید کرد و افزود: روضه خوان ها باید توجه و دقت بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه افزود: روضه ها جنوات را برای ما رو می کند و بازگشای اموری است . هیچ چیزی مانند روضه زنگار را از جامعه نمی زداید، امام حسین(ع) باعث تنزیه تاریخ، جامعه و فرد است.

مومنی راه نجات عقل را اتصال به سیدالشهداء خواند و تصریح کرد: زیارت بکاء برای ابی عبدال، محفل نشینی و اتصال به واسطه ذکر و ذاکری و مرثیه خوانی از راه های این اتصال است.

شاعران آیینی

فرزند مرحوم رحیم منزوی از شاعران آیینی آستان امام حسین (ع) در ادامه این مراسم  از خاطرات عاشورایی خود با مرحوم پدرش یاد کردو درباره نحوه پوشیدن و آشفتگی خاص سربند مشکی که در منطقه آذربایجان میان مردم مرسوم است توضیحاتی را بیان کرد و گفت:خادمان در زمان برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) و واقعه کربلا این سربندها را به سر دارند.

حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی در این مراسم حضور داشت که در سخنانی کوتاه گفت: مجالس مرتبط با امام حسین همیشه عزیز است و دل ها را شستشو می دهد و امیدوارم چنین برنامه هایی تداوم داشته باشد تا  از فضای معنوی آن استفاده کنیم.

تجلیل از مداح اهل بیت و جانباز شیمیایی                

 

   در بخش دیگری از این برنامه از حاج «یونس حبیبی» ذاکر اهل بیت و جانباز شیمیایی دوران هشت سال دفاع مقدس با اهدای لوح از سوی احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج با حضور مصطفی ناظم، مهدی امین فروغی و حسین هوشیار تجلیل و قدردانی شد.یونس حبیبی در این مراسم قطعه شناخته شده «یا ابا عبدالله الحسین» را روضه خوانی کرد. درپایان این برنامه «مهدی امین فروغی» پژوهشگر و مدرس موسیقی هم در این مراسم در مورد تقسیم بندی کلی تاریخ مرثیه خوانی در دهه های مختلف توضیحاتی را ارایه کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز