مدیر نشر ثالث به بهانه روز جهانی کتاب و کتابخوانی به برنا گفت:

کتابخانه ها به روز نیستند/ ارشاد از اصلی ترین وظیفه خود فاصله گرفته است/ تیراژ کتاب و سرانه کتابخوانی پایین است

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۴:۳۹:۴۴
کد خبر: ۶۳۷۳۹۲
کتابخانه ها به روز نیستند/ ارشاد از اصلی ترین وظیفه خود فاصله گرفته است/ تیراژ کتاب و سرانه کتابخوانی پایین است
به مناسبت روز جهانی کتاب و کتاب خوانی ترجیح دادیم به جای گفتگو با یک نویسنده با مدیر یکی از نشرهای معتبر در کشور مصاحبه داشته باشیم و اطلاعی از آخرین وضعیت کتاب و کتابخوانی را از او جویا شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ انتشارات ثالث فعالیت رسمی خود را از سال 1375 شمسی آغاز کرده است. این انتشارات تاکنون بیش از 1000 عنوان کتاب عمدتا در حوزه های علوم انسانی (ادبیات، دین، تاریخ، فلسفه، علوم اجتماعی، روان شناسی و هنر) منتشر کرده است، به مناسبت روز جهانی کتاب و کتاب خوانی گفتگوی خبرنگار فرهنگی برنا با مدیر نشر ثالث "محمد علی جعفریه" را در ادامه بخوانید:

 

فروش نشر ثالث نسبت به سال گذشته بیشتر شده است یا کمتر؟

تقریبا تیراژ کتاب نسبت به پارسال کمتر شده است و شاهد افت خواننده کتاب هستیم این کاهش عوامل زیادی دارد بزرگترین مشکل این است که کتاب های کتابخانه ها به روز نیستند. شهرداری ها وظیفه دارند کتابخانه های دولتی و محلی را به روز کنند ولی به وظایف خود عمل نمی کنند، نهاد کتابخانه ها هم این کار را انجام نمی دهد و به همین دلیل افرادی که توان خرید کتاب را ندارند  به کتابخانه ها مراجعه می کنند و به منابع خوب و جدیدی دسترسی ندارند. یکی از دلایل دیگر آن، عدم همکاری آموزش و پرورش و نهادهای دیگر است ولی متاسفانه همه نهادهای مرتبط، در این زمینه با یکدیگر هماهنگ نیستند همچنین با وجود کتاب های صوتی، فروش کتاب های کاغذی کمتر شده است.

 

طی یک سال گذشته مردم در چه قالبی بیشتر مطالعه داشته اند، کتاب های نشر ثالث در کدامیک از بخش های علوم اجتماعی، تاریخی، روانشناسی و... بیشترین طرفدار را دارد؟

کتاب های این نشر در قشرهای مختلف سنی خواننده دارد به طور مثال کتاب های ترجمه و علوم اجتماعی خواننده خاص خود را دارند و کتاب مورد نظر خود را تهیه می کنند.

 

گلایه ای که نویسنده های استخوان دار می کنند این است که چرا طی چند سال اخیر بعضی از ناشران با دریافت پول آثار بی کیفیت دسته چندم را منتشر می کنند؟ شما چقدر با این اعتراض موافق هستید؟

همه ناشرها شبیه به هم نیستند، این وظیفه بر عهده وزارت ارشاد است اجازه ندهد کتاب هایی که از فارسی به فارسی ترجمه یا تعدیل شده اند چاپ شود متاسفانه وزارت ارشاد از اصلی ترین مسئولیت خود فاصله گرفته است. نویسنده ها هم حق دارند مترجم برای تألیف زحمت کشیده است، مردم هم حق دارند کتاب پر محتوا را به کتاب هایی که سرهمبندی شده است ترجیح دهند.

ملاک ما برای چاپ، اثر خوب است وقتی کتاب خوب نوشته شده باشد مهم نیست نویسنده یا پیر یا جوان یا اینکه اولین اثرش باشد همه نویسنده های خوب در یک زمانی اولین اثر خود را چاپ کرده اند.

شما به عنوان مدیر یکی از معتبرترین انتشارات های کشور چقدر مراقب هستید آثار غیر حرفه ای منتشر نشود؟

سیستم انتشارات ما در حوزه های مختلف دارای تحریریه، مدیر و دبیرهای مختلف است و نوشته ها بعد از انجام بررسی های لازم و در صورتی که در چهارچوب نشر ما باشد چاپ می شوند.

سالانه در نشر ثالث چه تعداد کتاب چاپ می شود؟ پر فروش ترین کتاب یک سال اخیر شما در چه حوزه ای بوده است؟ و مخاطب کتابخوان نشر ثالث بیشتر در چه رنج سنی است؟

بیش از 250 عدد کتاب چاپ می شود، پرفروش ترین کتاب یک سال اخیر در حوزه علوم اجتماعی و در بخش رمان است،بیشترین مخاطبان این نشر را قشر دانشگاهی تشکیل می دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز