جزئیاتی از هجدهمین جشن خانه موسیقی؛

جشنی که از سر تکلیف برگزار نمی‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۱۴:۳۱:۰۲
کد خبر: ۶۴۷۰۲۱
جشنی که از سر تکلیف برگزار نمی‌شود
حمیدرضا نوربخش درباره «جشن خانه موسیقی» گفت: این جشن به هیچ عنوان از سر تکلیف برگزار نمی‌شود ما هیچ گاه چنین احساسی نداشتیم. مسائل یک جشن آنقدر طاقت فرساست که اگر قرار باشد آن را از سر تکلیف برگزار کنید، از خیرش می‌گذرید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نشست رسانه‌ای هجدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد؛ در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش ـ مدیرعامل خانه موسیقی ـ توضیح داد: این جشن سه شنبه ٢١ آذرماه ساعت ١٩ در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. البته رسم هر سال بر این است که  این جشن روز ٩ مهرماه نزدیک به روز جهانی موسیقی و بزرگداشت فارابی و سالگرد تاسیس خانه موسیقی برگزار شود اما به دلیل تقارن با ایام خاص گاهی وقت‌ها جا به جا شده است.

او ادامه داد: این هجدهمین جشن خانه موسیقی است و این نهال نوپا با حضور و اعتماد و همراهی اهالی موسیقی  به درخت تناوری تبدیل شده است. امروز باعث افتخار این که تعداد اعضای ما از ١٥ هزار نفر بیشتر شده و این اعتماد اهالی موسیقی است.

نوربخش با اشاره به فعالیت کانون‌های تخصصی این نهاد اظهار کرد: تنها کانونی که تا امروز موفق نشدیم آن را تشکیل بدهیم کانون «خواننده‌های پاپ» است که البته این به دلیل کم کاری افراد این حوزه بوده است. متاسفانه مشغله‌های خوانندگان پاپ اجازه نداد باهم جمع شوند گرچه ما مقداری از کارهایشان را پیش بردیم و برایشان اساسنامه تدوین کردیم اما هنوز مجمع تشکیل ندادند.

او اضافه کرد: البته فعالان موسیقی پاپ در حوزه ساز، عضو کانون نوازندگان هستند.

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین گفت: ما طبق سال‌های گذشته در بخش‌های موسیقی نواحی، ایرانی، کلاسیک و پاپ و تلفیقی اجرا خواهیم داشت. ما سعی می‌کنیم سخنرانی نداشته باشیم یا به این بخش کم بپردازیم.

او اظهار کرد: ما به شکل یک سال در میان، «آلبوم سال» و «کتاب سال» را معرفی می‌کنیم. امسال به دلیل اینکه کانون خوانندگان پاپ تشکیل نشده است، آلبوم‌ها را در بخش موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی بررسی و داوری کردیم. این آلبوم‌ها تاریخ انتشارشان در بازه زمانی تیر ١٣٩٤ تا تیر ١٣٩٥ برمی‌گردد. در این میان ٢٥٣ آلبوم به دست ما رسیده که ١٧٩ آلبوم سنتی و ٧٤ آلبوم کلاسیک است.

نوربخش درباره معیار انتخاب این آلبوم‌ها نسبت به جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: هیات داوران جشنواره موسیقی فجر نسبت به جشن خانه موسیقی گسترده‌تر است. در جشن خانه موسیقی به دلیل امکانات محدود فقط دو آلبوم در دو حوزه معرفی می‌کنیم.

او در ادامه گفت: ما به دلیل اینکه خانه همه موسیقی‌ها هستیم،  در بخش تقدیر و اجرا سعی می‌کنیم انواع موسیقی را پوشش بدهیم. ما در هر جشن یک استعداد جوان معرفی می‌کنیم که نوید بدهیم موسیقی پویا است.

مدیرعامل خانه موسیقی اظهار کرد: این نهاد در آغاز دوران جدیدی است و هیات مدیره ما با جزئیات مسائل را دنبال می‌کنند و کار خود را ادامه می‌دهند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت این جشن از سر تکلیف برگزار می‌شود؟، اظهار کرد: این جشن به هیچ عنوان از سر تکلیف برگزار نمی‌شود ما هیچگاه چنین احساسی نداشتیم. مسائل یک جشن آنقدر طاقت فرساست که اگر قرار باشد آن را از سر تکلیف برگزار کنید، از خیرش می‌گذرید.

نوربخش همچنین درباره تاثیر و اقبال نسبت به این جشن گفت: ما مقیاس و ترازو نداریم که ببینیم این جشن میان اهالی موسیقی اقبال دارد یا نه اما هرساله استقبال زیادی داشتیم و عده‌ای برای ورود پشت در می‌ماندند.

مدیرعامل خانه موسیقی  درباره چگونگی تقدیر از فعالان موسیقی بیان کرد: ما دارای ١٠ کانون تخصصی هستیم که از آنها می‌خواهیم پیشنهادهایی را در این زمینه به ما بدهند در نهایت به جمع‌بندی می‌رسیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر ماجرای دریافت تعهدنامه توسط اداره اماکن نیروی انتظامی در حوزه موسیقی اظهار کرد: ما مشغول پیگیری هستیم. نقطه نظر و نگاه ما بر این است که همه ساز و کار نظارت بر امر موسیقی فقط باید در دفتر موسیقی وزارت ارشاد باشد؛ ما منکر موضوعات نظارتی نیستیم اما حرف ما بر این است که شورای صیانت دفتر موسیقی به همین دلیل ایجاد شده است.

او درباره برگزاری جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: ما از ابتدای اسقرار دولت و وزیر جدید ارشاد به دنبال برگزاری جلسه‌ای با او بودیم که قول دادند عنقریب جلسه‌ای برگزار شود. مطالبه‌های ما جدی است و پیگیر آن هستیم.

در بخش دیگری از این نشست، سید محمد میرزمانی ـ رئیس هیات‌مدیره خانه موسیقی ـ اظهار کرد: در هیات‌ مدیره این نهاد همدلی و همکاری وجود دارد و به دلیل اینکه وضع مالی مناسب نیست سعی کردیم شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که درآمدزایی کنیم. ما چند طرح در این زمینه داریم که امیدواریم به مقصد برسد.

میرزمانی که ظهر ۱۸ آذرماه در ساختمان خانه موسیقی سخن می‌گفت، بیان کرد:  پیشرفت کار هیات‌مدیره خوب است و کانون‌ها با ما خیلی همکاری می‌کنند اما کانون «صدابرداران» فعالیت و جدیت بیشتری دارند.

او با بیان اینکه در این دوره جشن خانه موسیقی به عنوان یکی از داوران حاضر بوده است، گفت: متاسفانه امروز کمتر شاهد عرضه آثار برجسته هستیم. اگر قرار است اثری بازسازی یا بازخوانی شود باید با نگاه جدیدی انجام شود و گیراتر و مطلوب‌تر باشد. متاسفانه در آثار کمتر خلاقیت دیده می شود و در نغمه‌پردازی، آهنگسازی و اجرای ارکستر شاهد ناکوکی و اجرای ضعیف هستیم.

هوشنگ کامکار ـ عضو شورای عالی خانه موسیقی ـ نیز در این نشست از خبرنگاران درخواست کرد تا درپوشش اخبار علمی‌تر و آگاهانه‌تر عمل کنند.

نظر شما