حادثه تلخی که منجر به جشنواره شد

بردیا صدر نوری: همه عوامل باید در رشد موسیقایی یک کودک وظیفه خود را درست انجام بدهند

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۹:۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۴۸۲۷۵
بردیا صدر نوری: همه عوامل باید در رشد موسیقایی یک کودک وظیفه خود را درست انجام بدهند
بردیا صدر نوری گفت: اگر به چشم یک فرآیند به این نگاه کنیم که کودک یا نوجوانی که وارد عرصه موسیقی می‌شود، به کجا خواهد رسید، عوامل مختلفی را در رشد او تاثیرگذار می‌بینیم. این عوامل می‌تواند خانواده، معلمان، مسئولان جشنوارها و مسئولان سیاستگذار حوزه فرهنگ و هنر باشد که هرکدام از آن‌ها وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، این فرآیند به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش گروه  فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بردیا صدر نوری ـ نوازنده پیانو و آهنگساز ـ که مدیریت جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) را بر عهده دارد، با حضور در برنامه تلویزیونی «چشم شب روشن» درباره این جشنواره که چهارمین دوره آن در حال برگزاری است، گفت: جشنواره همایون خرم بر اثر یک حادثه تلخ آغاز شد. من در چندماه آخر حیات استاد خرم این افتخار را داشتم جلساتی را برای تمرین کنسرت با هم بگذرانیم زیرا قصد داشتیم اسفندماه 1391 کنسرتی را در تالار وحدت برگزار کنیم.

او ادامه داد: اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و حادثه درگذشت استاد خرم پیش آمد که برای من ضربه سنگینی بود. با این حال ما در همان تاریخ کنسرت بزرگداشتی را برای این هنرمند برگزار کردیم. همایون خرم یک موسیقیدان چندوجهی بود؛ او یک مهندس بود و موسیقی را به شکل علمی می‌دانست. او همچنین یک نوازنده ویولن و یک هنرمند اخلاق‌مدار بود که باعث شد من به رضا خرم، فرزند او پیشنهاد بدهم که کودکان و نوجوانان را با میراث عظیم و ارزشمند موسیقی اصیل‌مان آشنا کنیم.

صدر نوری بیان کرد: این جشنواره طراحی شد و در سال 1393 اولین دوره آن را برگزار کردیم و در فراخوان‌مان خواستیم کودکان زیر 18 سال، یکی از آثار استاد همایون خرم را به شکل اجرای گروهی به دبیرخانه ما ارسال کنند.

او با اشاره به رشد تعداد شرکت‌کنندگان این رویداد در هر دوره، اضافه کرد: امسال 1150 شرکت‌کننده داریم که آثار استادان خرم، تجویدی، بدیعی، یاحقی، خالدی و خالقی را اجراء می‌کنند. آثار ارائه شده در 3 مرحله داوری می‌شود و ما 212 اجرای صحنه‌ای در 4 روز برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌کنیم.

صدر نوری در پاسخ به مجری (رضا مهدوی) که علاوه بر طرح پرسشی مبنی بر ارتباط رشته تحصیلی او (مهندسی صنایع و دکتری مدیریت استراتژیک)  با موسیقی، اظهار کرد: موضوع دیدار عقل و عشق به هنر است. هر فردی باید یک هنر بلد باشد. این کار به لطافت روح او کمک می‌کند و باعث می‌شود آرام‌تر زندگی کند. رشته تحصیلی من مهندسی صنایع است که مهندسی و موسیقی هر دو بر نظم مبتنی هستند؛ همه این‌ها باید ما را به نقطه الهی برسانند. هرکس باید سعی کند قدمی برای مملکتش بردارد.

این نوازنده پیانو در پاسخ به این سوال که او با وجود مسئولیتش در قوه قضاییه و سازمان برنامه و بودجه کشور، چگونه به برنامه‌ریزی‌ها و کارهای جشنواره می‌رسد؟ ادامه داد: یک دوره افتخار داشتم برای طراحی سیستم‌های مکانیزه قوه قضاییه فعالیت‌هایی داشته باشم، در حال حاضر نیز افتخار دارم در سازمان برنامه و بودجه خدماتی را انجام بدهم. در جریان برگزاری جشنواره نیز آقای ناصر ایزدی، رضا خرم و خانواده استاد همایون خرم کمک‌های زیادی به من می‌کنند.

صدر نوری درباره نواختن پیانو نیز گفت: ساز پیانو از کودکی به عنوان یکی از اعضای خانواده ما شناخته می‌شد؛ من در دوران کودکی‌ام در رشت معلمی داشتم که با او موسیقی کلاسیک کار می‌کردم اما بعدها که به تهران آمدم بیشتر موسیقی ایرانی کار کردم و چهار آلبوم تک‌نوازی پیانو منتشر کردم.

مدیر جشنواره نوای خرم در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اگر به چشم یک فرآیند به این نگاه کنیم که کودک یا نوجوانی که وارد عرصه موسیقی می‌شود به کجا خواهد رسید، عوامل مختلفی را در رشد او تاثیرگذار می‌بینیم. این عوامل می‌تواند خانواده، معلمان، مسئولان جشنوارها و مسئولان سیاستگذار حوزه فرهنگ و هنر باشد که هرکدام از آن‌ها وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، این فرآیند به نتیجه نمی‌رسد.

او با بیان این‌که این جشنواره به هیچ وجه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، درباره حمایت از برگزیدگان اظهار کرد: اگر چشمانتان را ببندید و به اجرای شرکت‌کنندگان جشنواره گوش کنید باورتان نمی‌شود یک بچه 8 - 9 ساله این‌گونه تار یا ویولن می‌نوازد. ما در حد خودمان سعی داریم این بچه‌ها را در طول سال رها نکنیم؛ سال گذشته کنسرتی را برای آن‌ها برگزار کردیم. امسال نیز قصد داریم از اساتید خوب کمک بگیریم و این بچه ها را تحت پوشش قرار بدهیم؛ اما باید تعامل خوبی بین خانواده‌های آن‌ها و مشاوران ما وجود داشته باشد تا بچه دچار مشکل نشود.

صدرنوری که شامگاه 20 آذر در شبکه چهار سیما سخن می‌گفت، بیان کرد: سال گذشته سالار عقیلی در یکی از کنسرت‌هایش از این بچه‌ها دعوت کرد و آن‌ها یک قطعه اجراء کردند. ما تلاش می‌کنیم حمایت خود را انجام بدهیم اما به تنهایی نمی‌توانیم بلکه باید نهادهای ذی‌ربط مانند وزارت ارشاد و صدا و سیما به ما کمک کنند.

او همچنین گفت: اگر ما همایون خرم را انتخاب کردیم به دلیل این بود که اخلاق مهم است. ما سال گذشته پویش احترام به پیشکسوت را در این جشنواره برگزار کردیم اما امسال به دلیل حجم بالای کار، نرسیدیم. از سویی این بچه‌ها با پیشکسوتان معاشرت می کنند و آداب یاد می‌گیرند.

مدیر جشنواره موسیقی نوای خرم، با بیان این‌که امسال 99 آموزشگاه از 64 شهر و 25 استان در این رویداد شرکت کردند، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد این جشنواره توانسته آموزشگاه‌ها را به سمت فعالیت بیشتر سوق بدهد. ما توانستیم این امر را که موسیقی اصیل ما تک‌نفره است را، بشکنیم و گفتیم اگر شرکت‌کنندگان به‌صورت گروهی اجراء کنند، امتیاز بیشتری به آن‌ها می‌دهیم.

او اضافه کرد: در حالی‌که این بچه‌ها روزانه انواع و اقسام موسیقی را در فضای مجازی گوش می‌دهند؛ رو آوردن به موسیقی اصیل ایرانی جای امیدواری دارد.

صدر نوری در ادامه سخنانش اظهار کرد: ما وظیفه داریم در حوزه‌هایی که آسیب‌شناسی شده، ورود کنیم. خانواده‌ها باید آموزش‌هایی ببینند. یک بخش هم به آموزش شنیداری و دیداری بچه‌ها برمی‌گردد. اگر ما آن‌ها را رها کنیم با این موسیقی‌های روزمره، از موسیقی اصیل ایرانی دور می‌شوند. موسیقی ما اگر به فرد منتقل شود به خانواده او و در نهایت به جامعه منتقل خواهد شد.

مدیر نوای خرم درباره ترس کودکان از صحنه نیز، گفت: بچه ها جسورترند و به اندازه بزرگترها از صحنه ترس ندارند. سال گذشته اجراهای صحنه‌ای ما در تالار وحدت برگزار می‌شد اما امسال آن را به دو سالن کوچکتر منتقل کردیم تا اجراء در تالار وحدت برای آن‌ها یک پله بالاتر باشد. آن‌ها باید بدانند در حوزه موسیقی باید ممارست وجود داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز