در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری برنا مطرح شد؛

محمدعلی ابطحی: توقع دارم وزارت ارشاد و شهرداری به اهالی هنر اعتماد کنند/ کتاب جدیدم در مرحله اخذ مجوز است

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۶:۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۴۸۴۶۲
محمدعلی ابطحی: توقع دارم وزارت ارشاد و شهرداری به اهالی هنر اعتماد کنند/ کتاب جدیدم در مرحله اخذ مجوز است
محمدعلی ابطحی این روزها منتظر اخذ مجوز برای کتاب جدیدش با عنوان «وب نوشت» است و درباره انتظاراتش از شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف های انتقادآمیزی برای گفتن دارد.

 محمدعلی ابطحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار برنا، درباره موضوع و زمان احتمالی چاپ جدیدترین کتاب خود با نام «وب نوشت» و اینکه چرا نشر این کتاب را به نشر ثالث سپرده است گفت: «وب نوشت» در 5 جلد با 5 اسم طی 5 سال نوشته شده که توسط نشر ثالث منتشر می شود و با توجه به اینکه این نشر،  انتشارات بسیار خوبی است با اشتیاق، پیشنهاد چاپ این کتاب را از طرف مدیریت آن پذیرفتم. وب نوشت در مرحله اخذ مجوز است و زمان چاپ این کتاب بستگی به این دارد که نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد در آینده چه چیزی باشد.

وی درباره موضوع کتاب عنوان کرد: «وب نوشت» شکلی تاریخی دارد و حوادثی را بازگو می کند که حدود یک نسل از آن می‌گذرد و به صورت روز آن را نوشتم و این خیلی تعیین کننده است که فضای تاریخی آن دوران را شرح می‌دهد خواننده با خواندن این کتاب از مشکلات آن دوره از تاریخ با خبر می شود و در جریان وقایع تاریخی اش قرار می گیرد.

نویسنده کتاب «وب نوشت» درباره انگیزه اش از انتخاب کوتاه نویسی گفت: کوتاه نویسی را با توجه به ذهن مخاطبان انتخاب کردم یعنی به همه نسل ها توجه داشته ام گاهی در روزنامه ها برای چاپ، مقاله مورد نیاز بود و امکان اینکه که کمتر از مقاله نوشت وجود نداشت بعد کم کم حوزه وبلاگ و فضای مجازی وبلاگی به وجود آمد و چیزی حدود 200 الی 300 کلمه که باید متن ها مختصر تر شود تا اینکه به تلگرام و اینستاگرام (که با محوریت عکس است) رسید که در این فضا اگر جملات از چند کلمه بیشتر شود دیگر مطلب خواننده ندارد. تا اینکه به توئیتر و 140 حرفش می رسد و متاسفانه سلیقه آدم ها در نسل جدید به سمت کوتاه نویسی پیش می‌رود. ما هم باید بر طبق این سلیقه ها بنویسیم که مطالب خوانده شود و اگر نوشته ها مخاطب نداشته باشد در این صورت نوشتن بی فایده است چون نوشتن برای خوانده شدن است.

با توجه به اینکه محمدعلی ابطحی در فضای مجازی فعالیت های زیادی دارد درباره اینکه جوانان کشور به چه میزان به مطالعه و فرهنگ و هنر توجه نشان می دهند گفت: متاسفانه فعالیت های فضای مجازی علیرغم همه نکات مثبتی که دارد مقداری عمق فرهنگی را از جامعه جوان گرفته و نسل امروز خیلی سریع خوان هستند امروزه مطالعه فقط از طریق کاغذ نیست مطالعه  را می توان از طریق فضای مجازی انجام داد اما خیلی آمادگی برای این کار وجود ندارد و می‌توان مطالعه را  در فضای مجازی انجام داد اما من معتقدم کماکان باید بوی ورق کاغذ همچنان در ذهن آدم ها باقی بماند.

این سیاستمدار و  نویسنده درباره اینکه چقدر کتابخوان است و به خواندن چه کتاب هایی علاقه دارد این طور توضیح داد: بیشتر رمان های معروف دنیا را خوانده ام و همچنان این رمان ها را به صورت مرتب مطالعه می کنم و به کتاب هایی با موضوعات سیاسی و خاطرات تاریخی بیشتر از بقیه حوزه ها علاقه دارم و آخرین کتابی که خوانده ام با اسم «بازجویی های صدام حسین» بود که تازه منتشر شده و کتاب قابل توجهی است و خواندن آن را به افراد سیاسی توصیه می کنم. همچنین کتابی را به اسم «خلاصه ای از تاریخچه ابن بطوطه» نوشته دکتر محمدعلی موحد را در دست مطالعه دارم که کتابی خواندنی است.

محمدعلی ابطحی در پاسخ به این سوال که چه انتظاراتی در دوران مدیریت نجفی شهردار تهران درباره بحث فرهنگ هنر دارد گفت: امکاناتی که در اختیار شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است هیچ دستگاه دیگری ندارد متاسفانه این امکانات در طول سال های گذشته در اختیار جدی جامعه هنری نبوده و بیشتر به بخش هایی که در اختیار اهداف سیاسی و اعتقادی بوده تعلق  گرفته است. توقع دارم در هر حوزه ای به اهالی آن حوزه اعتماد کنند و این امکانات را در اختیار آنها قرار دهند ولی هنوز شروعی برای  این کار نمی‌بینم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز