گزارشی از تودیع و معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

فاضل نظری: تلاش کنیم اعتماد خانواده‌ها را به کانون افزایش دهیم

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۱۱:۲۸:۳۴
کد خبر: ۶۴۹۱۰۴
فاضل نظری: تلاش کنیم اعتماد خانواده‌ها را به کانون افزایش دهیم
مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم توجه بیشتر به نقش تولی‌گری این مجموعه در حوزه‌های فرهنگی‌، هنری و ادبی تاکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ابوالفضل (فاضل) نظری، در آیین تکریم از علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل سابق و معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید کانون با تاکید بر این موضوع گفت: به اعتقاد من حوزه‌های تصدی‌گری فرهنگی کودکان و نوجوانان باید به بخش‌های خصوصی، جوانان مستعد و سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار شود و کانون به عنوان متولی اصلی این حوزه نقش خود را پررنگ‌تر ایفا کند.

مدیرعامل جدید کانون هم‌چنین بر توجه بیشتر به محتوا محور بودن فعالیت‌ها و توسعه کیفی در کنار کمیت‌ها تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم اعتماد خانواده‌ها را نیز به کانون افزایش دهیم.

نظری با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و اثرگذارترین بخش‌های جامعه است، خاطرنشان کرد: از نقش این مجموعه‌ی فرهنگی نه می‌توان صرف‌نظر کرد و نه به جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد، می‌توان بسنده کرد.

وی فرهنگ را مجموعه‌ای از آداب، عقاید، اعتقادات، باورها، رفتارها، هنجارها و نمادهایی دانست که رفتارهای انسان‌ها را شکل می‌دهد و به آن‌چه که هستند تبدیل می‌کند.

نظری افزود: اگر فرهنگ را به مثابه معماری یک بنا نگاه کنیم آن‌چه به این بنا شکوه می‌دهد در واقع خشت اول آن است که درست گذاشته شده است و دوران کودکی نیز که زمان شکل‌گیری شخصیت افراد است، نقش بسیار با اهمیتی دارد.

وی با بیان این‌که ایجاد تغییر در اعتقادات و باورها، کاری دشوار است اظهار داشت: باید تلاش کنیم با تغییر در کودکان که همان سنگ بنای جامعه‌اند در جامعه تغییر ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این‌که گام‌های بسیار خوبی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان برداشته شده که شایسته قدردانی است، گفت: معتقدم اگر فعالان حوزه فرهنگ با قلب و جان خود گام برمی‌دارند برای کار در کانون باید یک چاشنی عشق نیز به آن اضافه کرد، چرا که برای ایجاد افق‌های تازه در این بخش اگر عشق نباشد زیان خواهیم کرد.

مدیرعامل جدید، کار در کانون را پیش از آن‌که تلاشی برای پاداش باشد پاداشی برای تلاش‌ کسانی دانست که در این مسیر متحمل زحمت و همتی شده‌اند و اظهار امیدواری کرد: ثمره‌ی تلاش‌های وی نیز در آینده با بالندگی کودکان و نوجوانان مشخص شود.

وی در پایان از اعتماد وزیر آموزش و پرورش قدردانی کرد و ابراز داشت: خدا را شاکرم که در این برهه از عمرم توفیق خدمت به کودکان و نوجوانان کشور را پیدا کردم و خود را کانونی می‌دانم و کانونی خواهم ماند.

آیین تکریم از تلاش‌های علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل سابق و معرفی ابوالفضل (فاضل) نظری به عنوان مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عصر روز 22 آذر 1396 با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در سینما تئاتر کانون برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش  هم گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را شریک مدرسه و محیط دوم یادگیری دانش‌آموزان می‌دانیم که می‌تواند بیش از گذشته در خدمت تعلیم و تربیت قرار گیرد.

سیدمحمد بطحایی تصریح کرد: این ظرفیت در کانون وجود دارد که به عنوان شریک در ماموریت‌های آموزش و پرورش و مدرسه ایفای نقش کند.

وی افزود: کانون بسیاری از محدودیت‌هایی که در مدارس و در قالب برنامه رسمی با آن مواجه هستیم را ندارد از همین جهت، استعداد قابل توجهی برای پذیرش این نقش را داراست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کانون با هم‌افزایی با مدرسه این توان را دارد که در کنار مدیران نه به عنوان پشتیبانی کننده مدرسه، بلکه به عنوان شریک مدرسه ایفای نقش کند. بسیاری از اهداف تربیتی نظام آموزشی کشور از طریق فعالیت‌های کانون محقق می‌شود.

وی گفت: ویژگی شراکت کانون و مدرسه در تربیت این است که امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی به شراکت گذاشته شود. از همین طریق باید هم‌افزایی صورت‌ گیرد، اگر این دو با یک هدف و در یک راستا ساماندهی شوند شرط این شراکت را بجا آورده‌اند.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری یک محیط یادگیری انعطاف‌پذیر است به شرط آن‌که قالب‌هایی را که همواره در تصمیم‌گیری‌ها حاکم می‌دانیم کنار بگذاریم و اجازه دهیم کانون در کنار مدرسه در اختیار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان قرار بگیرد.

بطحائی یادآور شد: از آنجا که حجم بسیار زیادی از تولیدات چند رسانه‌ای در کشور ما وجود دارد و به دلیل جنبه‌های تجاری بیشتر در حوزه کودک و نوجوان گستردگی پیدا کرده انواع تولیداتی که خارجی هستند در این رقابت وجود دارند که ماموریت جدی کانون در این شرایط حمایت از تولیدکنندگان برای باز کردن فضای رقابت با چنین محصولات خارجی است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کانون می‌تواند به مانند نخ تسبیح، نقش موثری در عرصه ادبیات کودک ایفا کند و فعالان این عرصه کانون را به عنوان یک پشتیبان و حامی جدی بشناسند.

وی افزود: باید از کانون به عنوان محیط یادگیری انعطاف‌پذیر نام ببریم زیرا از طریق کانون می‌توان به اهداف مدنظر در امر تعلیم و تربیت دست پیدا کرد به شرط آنکه بخشی از قالب‌های حاکم بر تصمیم‌گیری‌ها را کنار بگذاریم.

بطحایی با اشاره به پیشینه کانون گفت: کانون پیشینه غنی و قوی 52 ساله دارد و انباشتی از تجربه‌های مختلف در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات کودکان را در خود جای داده و سرمایه گران‌قدری است تا به‌عنوان یک موتور محرک برای حرکت در مسیر تعلیم و تعلم قرار گیرد.

وی با بیان این‌که کانون به عنوان یک محیط یادگیری می‌تواند به جبران نقایصی که در مدرسه و در فرآیند تعلیم و تربیت وجود دارد بپردازد، افزود: کانون با برخورداری از هنر، سهم فراوانی در تربیت کودکان و نوجوانان دارد. کودکان ایرانی باید با نشاط، سرزنده و امیدوار به آینده و تلاشگر تربیت شوند.

وی گفت: ما انتظار داریم بچه‌ها کار گروهی و تعامل با یکدیگر، صبوری، آزادی و آزادگی، صداقت و درستی را یاد بگیرند که مدارس ما نمی‌تواند همه این اهداف را محقق کند و کانون می‌تواند به عنوان محیط دوم یادگیری بیش از گذشته مورد توجه و در کنار مدرسه قرار گیرد.

بطحایی تصریح کرد: در میان انواع محیط‌های یادگیری، کانون از یک پایگاه اجتماعی فاخری برخوردار است، همه ما تجربه و خاطره‌های خوبی از کانون داریم و محیط آرامش‌بخش، شادی و نشاط و ترکیب رنگ‌ها را در ذهن ما تداعی می‌کند.

وی با اشاره به این که کانون پایگاه اجتماعی و سرمایه عظیمی است که مردم به آن اعتماد دارند، افزود: کانون پرورش فکری در کنار ماموریت خود در حوزه ادبیات هنر کودکان و نوجوانان می‌تواند در حوزه‌های مهارت‌آموزی نیز وارد شود و در زمینه کارآفرینی، تقویت روحیه پرسشگری و هدایت به سمت پژوهش نیز وارد عمل شود.

وزیر آموزش و پرورش در توصیف ابوالفضل (فاضل) نظری از وی به عنوان هنرمندی جوان، پرتلاش و پرانرژی و دارای ذوق و درک عمیق از جامعه هنری کشور یاد کرد و گفت: بسیاری از هنرمندان به کانون احساس تعلق می‌کنند و خودشان را مدیون و وام‌دار این مجموعه می‌دانند و برای کمک به کانون آماده‌اند. امیدوارم مدیرعامل جدید کانون با ارایه‌ی برنامه خود، از این ظرفیت بی‌کران جامعه هنری برای شتاب‌بخشیدن به فعالیت‌های کانون استفاده کند.

وی در پایان همچنین به خدمات مدیرعامل سابق کانون نیز اشاره کرد و گفت: چهار سال پر ثمر در کانون پشت سر گذاشته شد و این خدمات در تاریخ کانون ماندگار خواهد شد. از آقای حاجیان‌زاده خواسته‌ام به‌عنوان مشاور با من همکاری کند تا از تجربه‌هایش در حوزه‌های فرهنگ و هنر کودک و نوجوان استفاده کنیم.

57608064

نظر شما