افروز هوشنگ عنوان کرد

پیوند خیام و نیچه در نمایشگاه «مغاک»

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۵:۴۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۰۵۳۷
پیوند خیام و نیچه در نمایشگاه «مغاک»
افروز هوشنگ در نمایشگاه «مغاک» از تعلق خاطرش به تفکرات خیام و نیچه و الهام گرفتن از آنها برای خلق آثارش می‌گوید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نمایشگاه «مغاک» با 11 اثر از افروز هوشنگ این روزها در گالری مژده  دایر است؛ در این نمایشگاه هشت اثر با محوریت میانه هستی و نیستی به نمایش در آمده و سه اثر از مجموعه قبلی این هنرمند هم به تماشاست تا مخاطب سیر کار هنرمند را به نظاره بنشیند.

افروز هوشنگ درباره نام این نمایشگاه گفت: «مغاک» به معنای چاه و چاله است، این آثار تحت تاثیر مطالعات چند سال اخیر من درباره افکار خیام و نیچه است که از جنبه‌هایی تفکرات این دو فیلسوف به یکدیگر شباهت دارند. در فلسفه نیچه به هیولا اشاره می‌شود که می‌تواند نمادی از سختی‌ها و مشکلات زندگی باشد؛ نیچه در این فلسفه می‌گوید انسان می‌خواهد هوشیاری به خرج دهد که به هیولا تبدیل نشود اما غافل از اینکه وقتی بیش از اندازه به یک چاه نگاه کنیم آن چاه ما را فرو می‌بلعد.

هوشنگ درباره فلسفه هستی و نیستی اظهار داشت: یک کل به نام زندگی داریم که در داخل این کل زندگی و مرگ در کنار یکدیگر قرار گرفته است و ما در میانه این دو قرار گرفتیم و من اسم او را «لبه زندگی» می‌گذارم؛ حقیقت درست در همین جا قرار دارد یعنی تنش بین مرگ و زندگی که اگر غفلت کنیم، در ورطه مرگ می‌رویم و اگر هوشیار باشیم در لبه مغاک می‌رقصیم و وجودمان را به زندگی تحمیل می کنیم.

در آثار این هنرمند مرزی از تاریکی و روشنی وجود دارد که درباره‌اش توضیحداد: در آثارم تیرگی و روشنی مرز مشخصی دارد که می تواند روشنی و تاریکی وجود و حقیقت روح ما باشد.

حرف «ه» نیز آثار خودنمایی می‌کند و هوشنگ درباره آن معتقد است: در تمامی آثار با کلمه «هست» بازی شده است، شکل های مختلفی از این کلمه را طراحی کردم تا نمودهای متعددی از هستی باشد؛ همان طور که هست یک فرد با دیگری متفاوت است.

افروز هوشنگ کار خود را با خوشنویسی سنتی آغاز کرده اما آثارش آبستره است و از سنت خارج شده‌اند. او در این باره گفت: زمانیکه خوشنویسی سنتی کار می کردم به خطوط شکسته و نستعلیق فکر کردم که می‌توانم در راستای دیگری از آن بهره ببرم. در مجموعه قبلی که فرم نقاشی‌خط داشت با حروف بازی کردم و در پایان کار متوجه شدم که مجموعه به سمت آبستره رفته است که برایم خیلی جذابیت داشت که از فضایی سنتی به اکسپرسیون رسیدم.

نمایشگاه مغاک تا یکم دی از ساعت 16 تا 20 در گالری مژده واقع در سعادت‌آباد میزبان علاقه‌مندان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز