واکنش کارگردان کروکودیل به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر:

دوست ندارم ۴ نگاه فسیل‌شده درباره فیلمم نظر بدهند!

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۷۰۶۱
دوست ندارم ۴ نگاه فسیل‌شده درباره فیلمم نظر بدهند!
با اعلام 22 فیلم منتخب برای حضور در جشنواره سی و شش فجر، آثاری از حضور در این رقابت جا ماندند که مسعود تکاور با فیلم کروکودیل یکی از آنهاست.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مسعود تکاور که تجربه کارگردانی یک فیلم 90 دقیقه ای و یک سریال مناسبتی را در کارنامه خود دارد، امسال با ساخت فیلم «کروکودیل» برای اولین بار قصد حضور در جشنواره فیلم فجر را داشت و با پر کردن فرم حضور در این رقابت ها نشان داد برای حضور در جشنواره 36 مصمم است. تا اینکه روز گذشته اسامی 22 فیلم برای حضور در این رقابت اعلام شد و فیلم «کروکودیل» در این لیست غایب بود.

با این کارگردان از دلایل انتخاب نشدن فیلمش در این ماراتن صحبت کردیم که وی به خبرگزاری برنا گفت: من فکر می‌کنم یکی از مشکل ترین کارها انتخاب اثر هنری برای رقابت در یک جشنواره مهم است. به هر صورت نمی‌شود بگوییم یک قانون خاص و مدونی در این رابطه وجود دارد و سلیقه در این مقوله تاثیرگذار است.

شاید این لیست عادلانه نباشد

کارگردان «رهایی» ادامه دارد: نکته ای که وجود دارد این است که یکسری از اعمال سلیقه ها در سیاست گذاری می توانست به شکل دیگری باشد. در مرحله‌ای که فیلم‌ها برای حضور در جشنواره انتخاب می شوند، مدیران سیاست گذاری جشنواره اعلام می‌کنند یکسری دیگر از فیلم ها می‌توانند در این جشنواره با توجه به تمایل کارگردانان شرکت کنند. من فکر می کنم جشنواره فجر برای فیلمسازهای ایرانی نماد امید، یک حرکت و یک جایگاه ویژه است. این را هم باید بدانیم که ما نباید جشنواره فجر را نسبت به جشنواره های خارجی و دیگر جشنواره ها بسنجیم.

تکاور در ادامه در خصوص 22 فیلم راه یافته به این رقابت خاطرنشان کرد:  اگر این 22 فیلم کاملا بر اساس عدالت انتخاب شده باشند خیلی خوب است اما من فکر نمی‌کنم قرار دادن اثر یک فیلمساز اولی مقابل یک فیلمساز با تجربه که آثار بسیاری در کارنامه اش دارد، عادلانه باشد. البته مقصود من این است که کارگردان فیلم اولی از نظر مالی و شرایط اقتصادی نمی تواند مانند یک کارگردان با تجربه و با سابقه ای که در این مقوله حمایت های ویژه ای دارند فیلم بسازد، نه از نظر هنری. به عبارت دیگر بی عدالتی  در نوع  سیاست گذاری شکل گرفته است.

نگاه من با نگاه هیات انتخاب هماهنگی ندارد

وی در رابطه با حضور مستمر برخی از کارگردانان در جشنواره فیلم فجر و تکیه صرف جشنواره ها به نام این کارگردانان گفت: ما چه بخواهیم، چه نخواهیم وجود نامی که برند شده و شخصیتی که یک جایگاهی پیدا کرده ناخوداگاه تاثیرگذار است. این موضوع خیلی طبیعی است اما باید بپذیریم سیر نزولی آثار یک کارگردانی که حتی نامش برند است، وجود دارد. در هر صورت نباید باعث شود هیات انتخاب به آن نام ها تکیه کند. وجود نوعی نگاه در ادوار سابق جشنواره فیلم فجر مثبت بود. چون شرایط نبوغ خاص یک فیلم  را در یک بخش مجزا قرار می دادند و بخش ها تفکیک شده بود اما الان همه را در یک بخش قرار گرفته اند. شاید اصلا نگاهی که من در این مدیوم و در فیلمم دارم با نگاه قدیمی و تکراری و «فسیل» چهار نفر دیگر هماهنگی نداشته باشد.  هیات انتخاب حق ندارد بدون هیچ دلیلی بگوید، یک فیلم ما را شگفت زده نکرده است. واقعا من بابت این نوع برخورد و سیاست گذاری متاسفم.

2678476_408

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز