برگزیدگان دهمین جایزه «جلال» معرفی شدند

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۲۰:۰۳:۲۵
کد خبر: ۶۵۹۴۰۶
برگزیدگان دهمین جایزه «جلال» معرفی شدند
دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز با حضور وزیر ارشاد برگزیدگان خود را در تالار وحدت معرفی کرد.
سید عباس صالحی در این مراسم گفت : زبان فارسی زبانی است که واژه‌های زیبای کم‌نظیری دارد که گاه مثل سنگ مرمر فخیم است و از دل آن قصاید بلند فارسی بیرون آمده است و گاه قطره‌های شبنم است که از دل آن غزلیات فارسی برمی‌آید. زبان فارسی  باطراوت است و ما هنوز طراوت زبان سعدی را احساس می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی معتقد است خردورزی در آثار برجسته ایرانی نهفته است و ادامه می‌دهد: مهم نیست مضمون اثر چیست. گاه فلسفه است، گاه سیاست‌نامه و یا حتی تاریخ. بیهقی را همه می‌شناسیم که چطور ترکیبی از تاریخ خردورز و زبان شیرین فارسی را ترکیب کرد.

صالحی گفت: زبان فارسی زبانی است که استعداد داستان‌گویی آن بی نظیر است. زبان فارسی زبانی است که در یک جغرافیای محدود تفسیر نمی‌شود و در ایران فرهنگی جریان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جایزه جلال هم گفت: جایزه جلال جایزه‌ای ملی و فراگروهی است. جایزه‌ای است که یک رویداد مهم فرهنگی است و تلاش می‌کند آثار یک سال را به داوری بگذارد. البته با حوزه‌هایی که در کنار ادبیات داستانی مهم‌اند مثل مستندنگاری و نقد ادبی. این جایزه سعی می‌کند تا فضایی را فراهم کند که آثار داستانی بیش از پیش بدرخشند.

 

اما بر اساس آراء هیئت داوران در بخش رمان اثر «این خیابان سرعت‌گیر ندارد» نوشته مریم جهانی از نشر مرکز و «بی‌کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان از انتشارات شهرستان ادب به صورت مشترک به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش داستان کوتاه کتاب «اسم شوهر من تهران است» نوشته زهره شعبانی از نشر مرکز شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش مستندنگاری دو اثر «آنک پاریس» نوشته میرجلال الدین کزازی از انتشارات صدای معاصر و «سفر دیدار» نوشته محمدرضا توکلی صابری از نشر اختران به صورت مشترک شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش نقد ادبی نیز دو کتاب «بلاقطع از آتن تا مدینه» نوشته داود عمارتی مقدم از نشر هرمه و کتاب «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی» نوشته حسین صافی از نشر نی شایسته تقدیر شدند.

در بخش ویژه مربوط به موضوع کار نیز هیئت داوران از آثار زیر تقدیر کرد.

ـ «سایه اژدها» نوشته محمد علی گودینی

ـ «سرگذشت نامه کارآفرینان ایرانی» نوشته رضا یادگاری و مهشید صناعی فر

ـ «پنجره ای به گذشته» نوشته بهراد مهرجو و متین غفاریان

ـ «برج سکوت» نوشته حمیدرضا منایی

ـ «میر نامیرا» نوشته میکائیل عظیمی

ـ «شازده حمام» نوشته محمدرضا پاپلی

ـ «نفحات نفت» نوشته رضا امیرخانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز