محسن هجری:

قصه و داستان، مکمل آموزش رسمی است

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۹:۵۰:۰۶
کد خبر: ۶۶۳۸۰۵
قصه و داستان، مکمل آموزش رسمی است
با بهره‌گیری از هنر قصه‌گویی در مدارس، خلاقیت ذهنی دانش‌آموزان را افزایش و در نتیجه زمینه رشد علمی آن‌ها را فراهم کنیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محسن هجری معتقد است که برای رواج قصه‌گویی در مدارس ابتدا نیازمند توسعه‌ی کتاب‌خوانی هستیم.

این نویسنده‌ی کودک و نوجوان لزوم ترویج قصه‌‌گویی در مدارس را تغییر برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد و گفت: «برای ترویج قصه‌گویی در مدارس، نیاز به تغییر برنامه‌ریزی آموزشی داریم و با ساختار کنونی، آموزش و پرورش نمی‌تواند فضای مناسبی برای این کار فراهم کند. زیرا قصه‌گویی زیرمجموعه‌ای از کتاب‌خوانی است و در فرایند مطالعه است که قصه‌های مناسب را برای امر قصه‌گویی پیدا می‌کنیم. به ویژه اگر بخواهیم به طور مستمر مضامینی جدید برای قصه‌گویی پیدا کنیم. بنابراین به عنوان پیش‌زمینه‌، رواج قصه‌گویی در مدارس نیاز به توسعه‌ی کتاب‌خوانی داریم.»

وی در پاسخ به ضرورت بهره‌گیری از قصه‌گویی در آموزش رسمی گفت: «قصه و داستان نمی‌تواند جایگزین آموزش رسمی شود و حتی در دروسی چون ادبیات، ما نیاز به تدریس آکادمیک مباحث داریم. اما می‌توان قصه و داستان را به عنوان مکمل آموزش در نظر گرفت و از این راه به رشد خلاقیت ذهنی دانش‌آموزان کمک کنیم.‌ خلاقیت ذهنی نقشی کلیدی در رشد علمی افراد است نکته‌ای که خیلی‌ها از آن غافلند. این خلاقیت در ساختن فرضیه‌های علمی نقش اصلی را بازی می‌کند و فرد را یاری می‌دهد که پیش از آزمون و خطا، در ذهن خود یک پدیده و رویداد علمی را تخیل و تصور کند. مانند برادران رایت که پیش از اختراع هواپیما، سال‌ها در عالم خیال چنین وسیله‌ای را تصور می‌کردند و‌آن قدر خیال‌ورزی را تداوم بخشیدند که سرانجام هواپیما از یک مفهوم خیالی تبدیل به واقعیت عینی شد.»

این پژوهش‌گر و منتقد ادامه داد: «نقل می‌کنند کسی از آلبرت انیشتین پرسید چه کاری برای رشد علمی فرزندش باید انجام دهد؟ انیشتین پاسخ داد: قصه بخواند... قصه بخواند... قصه بخواند... قصه‌خوانی و قصه‌گویی ابزارهای قدرت‌مندی در جهت پرورش قوه‌ی تخیل هستند که علاوه بر لذت بخشیدن به مخاطب، به او مهارت گره‌افکنی و گره گشایی را یاد می‌دهد.»

دبیر سابق انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سبک روایی را در تاثیر‌گذاری قصه‌گویان موثر دانست و درباره‌ی بهره‌گیری از این هنر در معرفی آثار ادبی معاصر بیان کرد: «برای قصه‌گویی الزامی نداریم که فقط به ادبیات کهن و کلاسیک رجوع کنیم. مهم سبک روایی یک متن است که به قصه‌گو‌ اجازه بدهد تا با بیانی عاطفی و زبان بدن، مخاطب را به درون ماجرا بکشد. در سال‌های اخیر که برخی از کتاب‌های کودک و نوجوان در قالب کتاب شنیداری به مخاطب عرضه شده‌اند، در عمل شاهد آن هستیم که این کتاب‌ها علی‌رغم این که مضامین جدید یا بیان نو دارند، مناسب قصه‌گویی و بیان شفاهی هستند.»

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 2 تا 5 بهمن در تهران برگزار می‌شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز