رویش‌ها و ریزش‌های ادبیات کودک و نوجوان بررسی شد

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۱:۲۸:۲۵
کد خبر: ۶۶۳۸۲۶
رویش‌ها و ریزش‌های ادبیات کودک و نوجوان بررسی شد
دبیر جشنواره کتاب برتر در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره به بررسی رویش‌ها و ریزش‌های ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ قدرت‌الله نیکبخت دبیر نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان در آستانه مراسم پایانی این جشنواره با اشاره به دوره جاری آن اظهار داشت: در این دوره در بخش کتاب‌های علمی آموزشی شاهد  آثار قابل توجهی در موضوعات و محتوا و عرصه های جدید، تولید کتابهای مجموعه‌ای و برخاسته از پژوهش‌های موردی و علمی  بودیم.

وی ادامه داد: افزایش کیفیت فنی و هنری کتاب ها از نکات بارز این پیشرفت و جریان علمی رو به جلو نشر در کشور است و در کنار آن ظهور نامهای جدید در داستان نویسی و ورود به عرصه‌ها و ژانر های جدید نیز از اتفاقا ت دیگر این دوره بود.

نیکبخت همچنین گفت: نبود نگاه‌های مدیریتی و راهبردی در گرافیک آثار و عدم توجه به ویرایش و زبان معیار در کتاب های که برای کودک و خردسال منتشر می شود در داوری این دوره از آثر به شدت مشهود بود و نیازمند توجه جدی دست‌اندرکاران است.

دبیر نهمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان همچنین افزود: علیرغم تعداد اندک کتاب در گروه شعر نوجوان، به لحاظ کیفیت شعر نوجوان وضعیت قابل قبولی دارد و بیشترین آمار تولید شعر نوجوان به ناشران دولتی اختصاص داشت. شایسته است با توجه به تاثیر گذاری این قالب  ناشران خصوصی هم در این حوزه وارد شوند.

نیکبخت ادامه داد: در این دوره شاهد برخی کارهای جسورانه در حوزه آموزش جنسیتی و آسیب هایی که بی اطلاعی از آن کودکان را تهدید می کند بودیم. به باور من توجه و انتشار این آثار اگرچه لازم و ضروری ست اما توجه به این نیاز باید با بهره گیری از نظرات کارشناسان  روان شناسان کودک،   صورت پذیرد. در کنار این موضوع  ژانرهای جدید داستانی با تکنیک های قوی نویسندگی و حلقه های تودرتو توی داستانی همچنین ژانر وحشت از آثارجذاب داستانی این دوره از رقابت ها بود و البته فعالیت در  این ژانر  نیازمند توجه جدی به مسایل روان شناختی و تاثیر آن این داستان ها بر روان مخاطب و آینده اوست.

وی در پایان همچنین گفت: کل کتاب های دریافت شده به دبیرخانه ۱۱۴۳ عنوان و کتاب هایی که به داوری راه یافتند ۹۲۱ اثر بودد که بیشترین کتاب ها به داستان کودک با تعداد ۴۰۵ عنوان و کمترین به شعر نوجوان ۱۹ عنوان اختصاص داشت

نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می گردد در دی ماه سال جاری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شرکت پنتر برگزار خواهد شد.

 

نظر شما