یک روان‌شناس

قصه ابزاری برای تربیت و درمان است

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۱۴:۴۹:۲۰
کد خبر: ۶۶۴۶۱۳
قصه ابزاری برای تربیت و درمان است
قصه به عنوان یک روش درمانی در بهبود مشکلات روانی افراد بسیار موثر است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یک روان‌شناس قصه را ابزار مناسبی برای تربیت خواند و گفت: «کودکان به قصه مانند بازی، نقاشی و... علاقه‌مندند و بهتر می‌توانند مفاهیم اخلاقی و آموزشی را از این راه بیاموزند. از طریق قصه، کودکان نه تنها سرگرم می‌شوند بلکه آداب و قوانین فرهنگ جامعه را می‌شناسند و تجربه‌های بسیار پیدا می‌کنند و عدم داشتن چنین تجربه‌هایی در کودکانی که قصه نشنیده‌اند، کامل مشهود است.»

زهرا برازنده‌نژاد خاطرنشان کرد: «افراد در همه‌ی سنین به قصه علاقه‌مندند و کودکان به دلیل ذهنیت آفریننده و تصویرساز خود بیش از بزرگ‌سالان به قصه توجه و علاقه دارند.»

وی به لزوم قصه‌گویی از سوی والدین اشاره داشت: «قصه‌گویی والدین باعث شکل‌گیری پل ارتباطی میان آن‌ها با کودکان‌شان می‌شود و از طریق سوال‌هایی که کودکان در حین شنیدن قصه از آن‌ها می‌پرسند و مشاهده‌ی عکس‌العمل‌های کودک از طریق والدین، به نیازها، علایق و دل مشغولی‌های کودک‌شان آگاه می‌شوند.»

این روان‌شناس به ویژگی‌های یک قصه‌ی خوب اشاره داشت: «قصه‌ی خوب، قصه‌ای است که با توجه به سن کودک انتخاب شود و در آن یک موضوع مشخص دنبال شود تا کودک بتواند خط داستان را دنبال کند و دچار سردرگمی نشود و هم‌چنین نباید پیام داستان به شکل دستوری و مستقیم باشد. در یک قصه خوب کودک با مشکلات و مسایل زندگی و روش درست برخورد با آن‌ها آشنا می‌شود و مهارت‌های اجتماعی بیش‌تری به‌دست می‌آورد. قصه‌ی خوب با پایانی خوب تمام می‌شود تا کودک را دچار پریشانی نکند.»

وی ادامه داد: «وقتی کودکان مشغول گوش دادن به قصه هستند از محیط اطرافشان جدا شده و به دنیای دیگری می‌روند و با دریافت تجربه‌ها، دریچه‌هایی از زندگی آینده پیش روی‌شان گشوده می‌شود. کودکان با رفتن در دنیای قصه به طور غیرمستقیم متوجه اثرات رفتارهای منطبق با اخلاق درست می‌شوند و با پیامدهای منفی رفتارهای نادرست آشنا می‌شوند. در این فرایند عواطف و احساسات‌شان تلطیف شده و گنجینه‌ی واژگان‌شان افزایش می‌یابد، مهارت گوش دادن در آن‌ها بالا می‌رود و قدرت بیان و حافظه‌شان تقویت می‌شود.»

این مدرس قصه را یک روش درمانی در بهبود مشکلات روانی افراد خواند: «در بحث‌های درمانی، درمان‌گرها از قصه‌ها استفاده‌ی زیادی می‌کنند. استعاره‌ها در قصه‌ به افراد اجازه می‌دهد تا روش‌های قدیمی و غیرسازنده‌شان را تغییر دهند و درمان‌گر، پیام‌ها و اهدافش را در قالب داستان به بیمار تلقین می‌کند. باید گفت مهم‌ترین نقشی که قصه یا استعاره در درمان ایفا می‌کند همگانی جلوه دادن مشکلاتی است که مراجعه‌کننده با آن دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین فرد احساس تنهایی نمی‌کند و متوجه می‌شود که خیلی‌ها مثل او و در شرایط او قرار دارند.»

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 2 تا 5 بهمن در تهران برگزار می‌شود.

 

نظر شما