در گفتگوی خبرگزاری برنا با مهدی ربیعی مطرح شد؛

«لیسانسه‌ها» توانست رابطه مردم و پلیس را مثبت جلوه دهد/ قرار بود نقش یک سرکارگر افغانی را بازی کنم/ ایده «تمام» از سروش صحت بود اما لحن را خودم ساختم

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۶۷۶
«لیسانسه‌ها» توانست رابطه مردم و پلیس را مثبت جلوه دهد/ قرار بود نقش یک سرکارگر افغانی را بازی کنم/ ایده «تمام» از سروش صحت بود اما لحن را خودم ساختم
مهدی ربیعی که در سریال لیسانسه ها با نقش ستوان نعیمی، ایفاگر یکی از تیپ های جذاب این سریال بود، به خبرنگار برنا گفت: «لیسانسه‌ها» توانست رابطه مردم و پلیس را مثبت جلوه دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سریال پر مخاطب «لیسانسه‌ها 2» به کارگردانی سروش صحت این شب‌ها از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود که علاوه بر کاراکترهای اصلی داستان شخصیت ستوان نعیمی مخاطبان زیادی را به خود علاقه‌مند کرده است. با مهدی ربیعی، بازیگر نقش ستوان نعیمی، گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا از نحوه ورود و معرفی‌تان به مجموعه «لیسانسه‌ها» بگویید.

من در ابتدا برای پروژه «شمعدونی» به سروش صحت معرفی وحتی گریم هم شدم اما قسمت نشد بازی کنم. پس از آن از آقای صحت خواستم هر وقت کار دیگری داشت به من خبر بدهد تا با ایشان کار کنم. تا اینکه سریال «لیسانسه‌ها» کلید خورد و در پیش تولید با من تماس گرفتند و گفتند چون من کارم معماری و طراحی ساختمان است برای نقش یک کارگر افغان به آنها بازیگر معرفی کنم. من نیز بازیگر نقش افغانستانی را برای تست بردم که او در جایی ضعیف واقع شد و من به جای او به طور امتحانی تست دادم که آقای صحت خوشش آمد و گفت: تو بازی می کنی یا نه؟ من هم گفتم قبلا قرار بود این همکاری محقق شود اما شرایطش به وجود نیامد. پس از آن صحت به من گفت: تو نقش سرکارگر افغان را بازی کن. مجددا یک روز را برای روخوانی متن مشخص کردند که تمام بازیگران آمدند و آنجا به من گفتند ما یک نقش پلیس داریم که چندین نفر برای این نقش تست دادند اما قبول نشدند و در آخرین لحظه از من تست گرفتند و خوشبختانه مورد قبول آقای صحت واقع شد و گفت پلیسی که می‌خواستم همین است.

گویش و لحنی که ستوان نعیمی در سریال دارد ایده خودتان بود؟

بله. این لحن صحبت کردن ایده من بود. البته قرار نبود گویش پلیس به این شکل باشد؛ برای تست به من یک متن دادند و من هم فقط در قسمتی که قرار بود از  بی سیم استفاده کنم تغییر لحن دادم. این کار برای سروش صحت سوال شد و من هم گفتم احساس می‌کنم وقتی پلیس بخواهد با بی سیم صحبت کند شاید لحنش همینطور باشد. صحت هم از من خواست همه دیالوگ ها را به همین شکل بیان کنم. این در حالی بود که در همان چند سکانس باید با لحن عادی صحبت می‌کردم.

این لحن را شما از کسی ایده گرفتید یا احیاناً کپی کردید؟

نه کپی نبود، من خیلی شخصیت سازی و تیپ سازی انجام می‌دهم و احساس کردم این کاراکتر اینطور باشد بهتر است. ضمن اینکه هرچه جلوتر می‌رفتیم این شخصیت برای من پرداخته‌تر می‌شد و آقای صحت از نوع میمیک صورتم، بازی با ابروها و چهره‌ام استقبال می‌کرد.

خودتان در زندگی شخصی چقدر شخصیت طنازی دارید؟  و چقدر تلاش کردید برای درآمدن این کاراکتر ایده و خلاقیت داشته باشید؟

از آنجا که متن سروش صحت بسیار جامع و کامل بود ما خیلی اجازه نداشتیم آن را تغییر دهیم و بداهه گویی کنیم. ما تماما از متن اصلی و بدون جا انداختن حتی یک واو استفاده کردیم. اگر هم موردی بود با مشورت و در قبال پذیرفتن آقای صحت انجام می‌شد.

IMG_1176

 

هم شغل و هم تحصیلات شما جدا از کار بازیگری است. آموختن بازیگری را به صورت آکادمیک شروع کردید؟

 اولین فعالیت من در سال پنجم ابتدایی در نمایش مدرسه اتفاق افتاد. از همان موقع به تئاتر و سینما علاقه‌مند شدم وآرزوی این را داشتم کار تصویر انجام دهم اما ورود به کار تصویر دشوار بود بنابراین از تئاتر شروع کردم و از سال 83، 84 اولین کار تئاترم را در حوزه کودک انجام دادم و پله پله جلو آمدم. همچنین سال 90 در کلاس‌های آقای سیامک صفری شرکت و بعدها با یکسری از کارگردانان تئاتر در جشنواره‌های دانشجویی کار کردم. آخرین دوره ای را هم که گذراندم با علی سرابی بود. در این بین کم و بیش کار تئاتر انجام دادم و جاهای مختلفی برای تست بازیگری تصویری می‌رفتم.

کماکان کار طراحی ساختمان هم انجام می‌دهید؟

بله، شغل اصلی من طراحی ساختمان و معماری داخلی است.

در سری اول سریال «لیسانسه ها» نقش شما به نسبت سری جدید کمرنگ‌تر بود، سروش صحت خودش می‌خواست در سری دوم نقش شما پر رنگ‌تر باشد یا به خاطر فیدبک‌های مثبت مخاطبان به این نتیجه رسیدید؟ 

آقای صحت به شدت دوست داشتنی است و همیشه از بازی من استقبال می‌کرد ولی صد در صد فیدبکی که از مردم گرفتیم باعث شد این اتفاق بیفتد. من در واقع یکی از شخصیت‌های فرعی داستان بودم ولی به خاطر استقبال مردم در فصل اول باعث شد سکانس‌های بازی مرا در سری دوم پر رنگ تر کنند. ناگفته نماند واژه «تمام» را سروش صحت نوشته بود ولی نوع گویش را من با لحن خاص خودم انجام دادم و حتی طوری شده بوده که در فضای سریال برخی از بازگیران مان از این کلمه استفاده می‌کردند.

از طرف نیروهای انتظامی و پلیس انتقاد و اعتراضی نشد؟

در فصل یک ما این مشکل را داشتیم که پلیس با این صدا بازی نکند و کمی کشمکش داشتیم. اما من در برخوردهای اولیه ای که با پلیس در جامعه و حتی کلانتری که لوکیشن‌هایمان بود داشتم هیچکدام انتقاد نکردند و اتفاقا خیلی‌ هم دوست داشتند. فقط کمی در سری اول حساسیت بر این بود که من غلو این صدا را پایین بیاورم و ضعیف‌تر اجرا کنم. چند قسمت هم به ما گفتند که با صدای عادی بازی کنم و ما هم انجام دادیم اما بعد دوباره تاییدیه گرفتیم که با همان لحن سابق کار کنیم و بعد صدای‌های عادی را خودم دوباره دوبله کردم. در فصل دوم مذاکراتی انجام شد مبنی بر این که سریال «لیسانسه‌ها» با همه اقشار جامعه در نهایت احترام شوخی می‌کند و همچنین در این سریال اصلا پلیس زیر سوال نمی‌رود. بلکه پلیس در این مجموعه بسیار سرعت عمل بالایی دارد و در همه صحنه به موقع ظاهر می‌شود.

گویا با سردار رحیمی، رییس پلیس تهران، قرار ملاقات دارید؟

بله وی از من دعوت کرد و شخصا خواستار این ملاقات شد. ضمن اینکه من چند روز گذشته مطلبی را خواندم که آقای منتظر المهدی گفته بودند این شخصیت پلیس بسیار کاریزماتیک است و خودمان موافقیم و از این اتفاق خوشحالیم. اما بازخورد جالبی که من تا کنون از مردم و مخاطبان گرفته ام این بود که خیلی‌ها وقتی با من صحبت می‌کنند از من می خواهند یک عکس برای فرزندشان بیاندازیم به این دلیل که کودکان شان در خانه به این کاراکتر علاقه‌مند شده‌اند و بسیار از این شخصیت استقبال شد. من فکر می‌کنم خوب است در جامعه ما فرهنگ سازی شود و کودکان مان با پلیس یک رابطه مهربانانه تری داشته باشند و مردم وقتی پلیس را می‌بینند احساس ترس نداشته باشند و رابطه مثبتی به وجود بیاید. در واقع این سریال توانست رابطه مردم و پلیس را مهربانانه و مثبت کند.

الان مشغول به چه کاری دارید؟

در حال حاضر پیشنهاد یک سریال طنز تلویزیونی را دارم که باید این هفته با آنها صحبت کنم و ببینم موضوع در چه زمینه ای است زیرا نمی خواهم دچار تیپ نشوم. یک کار دیگر هم با مضمون پلیسی پیشنهاد شده و همچنین یک کار دیگر که فقط چند سکانس از آن را باید بازی کنم و همه این ها در حال مذاکره است اما یک کار تئاتر هم در این میان وجود دارد.

نکته ای جا مانده که بخواهید بیان کنید؟

بگذارید این نکته را بگویم که پلیس در جامعه ما واقعا مظلوم واقع شده و شبانه روز در حال فعالیت است. جامعه ما چقدر به این ها بودجه وهزینه می‌دهد که در قبالش از آنها کارایی خوب می‌خواهد. لباس‌ها، پوتین ها و موتورهای پلیس در خور شان پلیس ما نیست و این امکان وجود دارد بهترین موتور را به این‌ها ارائه دهند. لباس‌هایی که من در این سریال می‌پوشیدم گواه این حقیقت بود، این لباس‌ها در سرما و گرما بسیار بی کیفیت هستند و به نظرم کارایی کسی که در موقعیت حساسی کار می‌کند را پایین می آورد.

 

IMG_8856

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز