از آب سرد تا تکریم مادر زن؛

چالش‌های مثبتی که چهره ها باعث پدید آمدنش شدند

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۶:۲۰:۴۷
کد خبر: ۶۶۵۸۴۸
چالش‌های مثبتی که چهره ها باعث پدید آمدنش شدند
هنرمندان و بازیگران با راه اندازی چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و... تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی‌ امور مختلف دارند.

به گزارش گروه باشگاه جوانی خبرگزاری برنا؛ روز گذشته محسن افشانی که مدتی است حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشته چالشی به راه انداخت که در میان حاشیه های اخیر و جنجالی منفی اش، اتفاق مثبتی جلوه کرد. او با انتشار تصویری از مادر همسرش بازیگران دیگر را به احترام و تکریم دعوت کرد.

تاکنون چالش های زیادی میان بازیگران و هنرمندان کشورمان صورت گرفته که اغلب آن‌ها چالش‌هایی در مسیر انسانی و اخلاقی بوده‌اند. چهره ها همواره در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی، انسانی، فرهنگی و ... مخاطبان و همکارانشان را به چالش‌هایی دعوت کرده اند که موجب خلق اتفاقات مهم و مثبتی شد. در ادامه به برخی از این چالش‌ها اشاره کرده ایم که می‌خوانید.

اولین چالشی که در میان هنرمندان سرو صدای زیادی به پا کرد چالش «آب سرد» برای حمایت از بیماران «ای، ال، اس»بود. پس از آن چالش سطل شن برای حمایت از مردم غزه پخش شد.

در حوزه هنر هم می‌توان به چالش«هنر توقیف شدنی نیست» یا«می خواهم هیچ فیلمی توقیف نباشد» اشاره کرد. برای دفاع از صاحبان آثار و فیلم هایی که مجوز اکران نگرفتند تقریبا تمام بازیگران به این چالش دعوت شدند واز آن حمایت کنند، علاوه بر آن مردم به خصوص اهالی رسانه به دفاع از این چالش بر آمدند.

در زمینه سیاست اما چالش «من هم رای می دهم» یا «با روحانی تا 1400» بازتاب زیادی در میان بازیگران و هنرمندان داشت و همین موضوع در  خلق حماسه حضور مردم صفوف آرا بی تاثیر نبودو همچنین موجب شد شهروندان به آینده کشور خود بی تفاوت نباشند.

از طرف دیگر چالش«من صدای آب هستم» توسط رضا کیانیان و «نجات یوز ایرانی» به وسیله هدیه تهرانی نیز از جمله چالش های حمایت از محیط زیست بود که کاربران مجازی را به اعتراض برای حفظ نسل یوز ایرانی وادار کرد. در خصوص موضوعات اخلاقی و انسانی اما چالش «توهین برابر بلاک» برای فرهنگ سازی در فضای مجازی و چالش «مادرانه» را داشته ایم که گلاره  عباسی برای ادای احترام به مادران سرزمین مان راه انداخت.

اما نمی‌توان از چالش «عکس بدون آرایش» غافل شد که در ابتدا توسط ترانه علیدوستی راه افتاد و در ادامه بازیگران دیگر هم با او هم صدا شدند و یکی پس از دیگری تصاویر بدون آرایش و گریم را از خود منتشر کردند.

لازم به ذکر است در تمام این چالش‌ها مردم با هنرمندان بنا به الگو بودنشان هم صدا شدند. این امر نشان می‌دهد هنرمندان و بازیگران با راه اندازی این چالش‌ها تاثیر به سزایی در فرهنگ سازی‌های مختلف دارند.

سارا گلستانی کارشناس ارشد مشاور خانواده در این باره به خبرنگار برنا گفت: این چالش‌ها می‌توانند کمک کنند تا توجه مردم به یک موضوع جلب شود. به دلیل اینکه مردم افراد هنرمند را دوست دارند و توصیه هنرمندان برای‌شان اهمیت دارد موجب بیشتر شدن حرکت اجتماعی می‌کند آن هم صرفا در جهت هدفی که برای آن چالش راه اندخته‌اند. بنابراین چالش‌ها می‌توانند تاثیرات مثبت داشته باشد با این شرط که از طرف فرد چالش‌گذار هدفهمند آغاز شود.

وی چالش‌ها را به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد و افزود: چند دسته چالش وجود دارد. اول از هر چیزی باید بدانیم چرا یک چالش به وجود می‌آید؟ چرا ما کاری را انجام می‌دهیم واز دیگران می‌خواهم آن‌ها هم انجام دهند؟ درواقع این نوعی فرآیند ارتباط اجتماعی است و دعوت کردن افراد به یک فعالیت گروهی محسوب می‌شود. این به خودی خود ارتباط ایجاد می‌کند برای آد‌ ها جذاب و تا حد زیادی سرگرم کننده و دوست داشتنی است.

گلستانی عنوان کرد: اما از یک جایی به بعد اتفاقی که می‌افتد این است که چالش‌ها می‌توانند هدفمندباشد ودر راستای یک کار بزرگتر و جدی تری شکل انجام شوند و معمولا در کمپین‌ها یا کارهایی که به نفع افراد جامعه است از آن استفاده می‌شود. این چالش ها به دلیل وجهه فرهنگی و عام المنفعه بودن مخاطبان خودشان را دارند.

این روانشناس با اشاره به نوع دوم چالش‌ها توضیح داد: مدل دیگری از چالش‌ها هستند که شرکت‌های تبلیغاتی برای فروش بهتر از آن استفاده می‌کنند. طبیعتا این دسته از چالش‌ها بیشتر پی گیری می‌شود به دلیل اینکه هدف تجاری و تبلیغاتی دارد.اما دسته دیگری از چالش‌ها که فکر میکم رواج بیشتری دارند چالش‌های سرگرمی هستند. یعنی مردم خودشان انجام می‌دهند و کاملا خود انگیخته است. البته آن‌ها هدفی را دنبال نمی‌کنند و صرفا برای‌شان هیجان انگیز است.

گلستانی افزود: با توجه به دسته بندی که ذکر شد افراد ارزش‌های مختلفی در زندگی‌شان دارند و نگاه‌شان به مسائل پیرامون مختلف است و بنا بر همان نگرش‌هایی که دارند هر کدام ممکن است جذب یکی از این چالش‌ها شوند. اساسا چالش‌ها به خاطر جذاب و سرگرم کننده بودنش و نیز هدفی که پشت آن وجود دارد باعث می شود افراد از این تعامل لذت ببرند.به هر حال چالش به دلیل ویژگی ارتباطی بین گروه و ایجاد لذت جذاب است و انگیزه تولید می‌کند. بسته به موضوع چالش میزان انگیزه دهندگی آن برای شروع م‌یتواند بیشتر یا کمتر باشد.

این روانشناس در پایان بیان کرد: هر چیزی که به ارتباط اجتماعی کمک کند مفید است چون یکی از نیازهای ما برای ارتقا و سلامتی روح و روان، برقراری ارتباط است. اما اگر به یک سرگرمی صرف تبدیل شود در جایی کارایی و ارزش خود را از دست می‌دهد بنابراین ممکن است مضراتی به جهت لوس و تکراری شدن داشته باشد. در کل اگر فعالیتی که در آن افراد به چالش کشیده می‌شوند فعالیت آسیب زایی نباشد نمی‌تواند مضر واقع شود زیرا اساس آن بر پایه ارتباط اجتماعی است و می‌تواند به تکاپو و رشد جامعه کمک کند.

خبرنگار: اکرم رضایی ثانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز