مدیر جایزه «مهرگان ادب» عنوان کرد

جانِ تازه در کنارِ حاشیه‌ و فشار در حوزه ادبیات

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۱۷:۴۰:۳۰
کد خبر: ۶۶۷۵۲۲
جانِ تازه در کنارِ حاشیه‌ و فشار در حوزه ادبیات
مدیر جایزه «مهرگان ادب» می‌گوید: فضای شعر و ادبیات داستانی با شکل‌گیری چند جایزه ادبی خصوصی جان تازه‌ای گرفته اما از سوی دیگر با حاشیه‌ها، فشارها و حرف‌های ناروایی روبه‌روست.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ داوران مرحله مقدماتی و مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب، نشست یک‌روزه خود را با گفتگوهای اقناعی برای انتخاب کتاب‌های برگزیده هفدهمین و هجدهمین دوره این جایزه در محل دبیرخانه جایزه مهرگان برگزار کردند. هدف بیش از ١٢ ساعت گفت و شنود اقناعی داوران در جلسات صبح و بعدازظهر این نشست، ارزیابی دسته‌جمعی آثار و دستیابی به توافق میان اکثریت داوران برای معرفی ٢١ رمان از میان ٤٨ رمان راه یافته به این مرحله و همچنین شناخت ٢١ مجموعه داستان از میان ٣٨ مجموعه داستان بود. در جلسه بعدازظهر در مورد نامزدهای دریافت جایزه مهرگان ادب "یک عمر تلاش در عرصه نوشتن" نیز بحث و گفت‌وگو شد.

علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان در ابتدای جلسه با تشکر از داورانی که از تهران و دیگر شهرها برای حضور در این نشست گردهم آمده بودند گفت: شک ندارم که خواندن ٥٢٧ رمان و مجموعه داستان کوتاه در این دوره جایزه مهرگان کار بسیار سختی بوده و نیاز به صرف وقت زیاد داشته است، من به سهم خود و از سوی همکاران دبیرخانه از زحمات شما سپاسگزاری می‌کنم و اطمینان دارم که بسیاری از نویسندگان از دشواری کار داوری و فرایند انتخاب آثار باخبرند و خوانندگان نیز به کتاب‌های معرفی‌شده از سوی داوران مهرگان اعتماد دارند؛ اگر چنین نبود رمان برگزیده مهرگان ادب  - رمان چیدن باد نوشته محمد قاسم‌زاده - که در اسفندماه سال پیش برگزیده مهرگان شد در مدت زمان کمتر از ۱۰ ماه به چاپ دوازدهم نمی‌رسید، اینکه کتاب‌های برگزیده مهرگان ادب عموماَ به چاپ‌های متعدد می‌رسند نشانه توجه و اعتماد عمومی است.

او افزود: این روزها از یک سو فضای شعر و ادبیات داستانی ما با شکل‌گیری دو سه جایزه ادبی خصوصی جان تازه‌ای گرفته و از سوی دیگر با حاشیه‌ها، فشارها و حرف‌های ناروایی روبه‌روست. توقع داشتیم با توجه به تجربه‌های به‌دست‌آمده در دهه ۸۰، دیگر شاهد این‌گونه حاشیه‌سازی‌ها نباشیم و همه بتوانند برنامه‌های خود را با آرامش دنبال کنند. در هر حال فکر می‌کنم این وضعیت دوام چندانی نداشته باشد. نویسندگان ما ظرفیت و توانایی بالایی برای خاتمه دادن به این‌گونه حاشیه‌سازی‌ها دارند. البته در چنین مواقعی از مهرگان ادب با دو دهه تجربه کار انتظار می‌رود که با انتخاب‌های دقیق‌تر به آرامش‌بخشی فضای این روزهای ادبیات کمک کند.

جواد اسحاقیان، مهدی غبرایی، علیرضا سیف‌الدینی، لیلا صادقی، حسین آتش‌پرور، سیاوش گلشیری، حسین ورجانی، سودابه سلگی، ابوالفضل حسینی، و مدیر و اعضای دبیرخانه مهرگان در این نشست یک‌روزه حضور داشتند.

در این دوره جایزه مهرگان ادب علاوه بر انتخاب بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان فارسی، تندیس و جایزه مهرگان ادب "یک عمر تلاش در عرصه نوشتن" نیز به یکی از نویسندگان بزرگ ایران تعلق می گیرد. پنج چهره بزرگ ادبیات توسط هیأت داوران مهرگان ادب نامزد دریافت این جایزه شده‌اند. داوران در این بخش از جوایز مهرگان، مجموعه آثار یک نویسنده و تأثیرگذاری نوشته‌ها و سخنان او را بر جریان داستان‌نویسی معاصر ایران بررسی می کنند و به اتفاق آرا یک تن را برمی‌گزینند.

57627146

57627145

57627142

57627147

57627144

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز