کارگردان «زندان زنان» در مورد ساخته هایش می‌گوید؛

منیژه حکمت: ترجیح می دهم سکوت کنم

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۵:۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۷۱۵۰۰
منیژه حکمت: ترجیح می دهم سکوت کنم
منیژه حکمت بعد از 11 سال دوباره کارگردانی کرد و فیلم سینمایی «جاده قدیم» را ساخت. این فیلم سینمایی امسال یکی از نامزدهای سی و ششمین جایزه جشنواره فیلم فجر است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ منیژه حکمت، تهیه‌کننده سینما و کارگردان فیلم های «زندان زنان»، «سه زن» در گفتگو با خبرنگار برنا عنوان کرد:

محوریت فیلم سینمایی «جاده قدیم» چقدر زنانه است؟

این فیلم سینمایی می تواند همه مصداق ها را داشته باشد. فیلمی زنانه یا خانوادگی و درباره یک معضل بزرگ اجتماعی باشد.

بعد از گذشت 11 سال فیلم سینمایی «سه زن » آخرین فیلمی بوده است که منیژه حکمت کارگردانی اش را برعهده داشته است چه چیزی در«جاده قدیم» بود که شما را مشتاق کرد دوباره کارگردانی کنید؟

کارگردانی یکی از مهمترین دغدغه های من است که باری به هر جهت پشت دوربین قرارنمی گیرم. بلکه براساس اندیشه و جریان سازی فیلم می سازم و با توجه به آنچه در ذهنم شکل می گیرد طی پروسه تحقیقاتی طولانی به قصه می رسم و کار را به تصویر می کشم. ضمن اینکه 9 سال پیش به «جاده قدیم» رسیدم. اما مشکلاتی که در این سال ها پیش آمد باعث شد به امسال موکول شود.

دغدغه های منیژه حکمت بیشتر در حوزه تهیه کنندگی یا کارگردانی است؟

تهیه کنندگی شغل من است و خیلی مشخص است که براساس بینش، درچه شرایط  و مقطعی، چه فیلمی را تهیه و حتی پخش کنم اما در بخش کارگردانی کشف، شهود و تحقیقات میدانی ست که مبنا قرار می گیرد.

فیلم سینمایی «جاده قدیم» چقدر رئال و واقعیتی از مشکلات زنان سخت کوش جامعه است؟

تلفیقی ازدرام وناتورالیسم یعنی طبیعی بودن برای من مهمترین است. درام در بستر طبیعی بودن خود، به  تصویر کشیده می شود .

چرا نخواستید شخص دیگری تهیه کنندگی فیلم سینمایی «جاده قدیم» را بر عهده بگیرد و تمرکز خود را فقط روی کارگردانی این فیلم بگذارید؟

بهترین اتفاق برای کارگردان مستقل این است که خود تهیه کننده اثرش باشد .

حرف اصلی فیلم سینمایی «جاده قدیم» چیست؟

ترجیح می دهم سکوت کنم و این فیلم را در زمان اکران به همراه مردم روی پرده ببینیم.

این فیلم را چقدر در رقابت بین فیلم های سودای سیمرغ فجر مدعی می دانید؟

تا به حال در جشنواره فیلم فجر شرکت نکرده ام ولی امیدوارم هیئت داوران نگاه عادلانه، حرفه ای و سینمایی داشته باشند ولی نمی دانم امسال قرار است چه اتفاقی رقم بخورد. بهترین قضاوت را مردم می کنند و در انتهای این جشنواره مشخص می شود چگونه برگزار شده است. به هرحال دیده شدن این فیلم و تقسیم دغدغه های من و گروه «جاده قدیم» با مردم مهمترین اتفاق است.

مهم ترین ویژگی فیلم «جاده قدیم» در قصه و داستان یا بازی بازیگران این فیلم است؟

تلفیقی از همه چیز است، من آن را جدا نمی کنم، این فیلم معجون خوشمزه ای است که قابل تفکیک نیست. خوشمزه نه از لحاظ شیرین کاری بلکه از دریچه ای که یک فیلم سینمایی قابل احترام، بسیارحرفه ای، درست و اصولی است.

کدام یک از بازیگران بیشتر از آثار قبلی کارنامه در این اثر درخشیدند؟

همه بازیگران در این فیلم بهترین حضور را دارند و آگاه بودند در چه نوع، فیلم و ساختاری بازی می کنند. حتی درساخت این فیلم سینمایی بسیار همراه بودند .

فکر می کنید فیلم سینمایی «جاده قدیم» در چه بخش هایی نظر هیئت داوران را جذب می کند؟

دیدگاه داوران را نمی شناسم از بخش های جشنواره فیلم فجر امسال اطلاعی ندارم و نمی خواهم راجع به این موضوع صحبت کنم. بعد ازاکران و دیدن این فیلم سینمایی، نظرات و بازخوردهای مردم برایم مهم است

تحلیل منیژه حکمت از نگاه و اعتماد مردم به جشنواره فیلم فجر چقدر است؟ به همان اندازه هست که وقتی یک فیلم برنده جایزه اسکار شود به سرعت به تماشای این فیلم می روند؟ به نظر شما اعتبار جایزه در جشنواره فیلم فجر هم بالا است یا نه ؟

چون تا به حال تجربه شرکت در جشنواره فیلم فجر را نداشته ام نمی توانم در این زمینه اظهار نظر کنم، امیدوارم که در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد نگاه عادلانه و تخصصی داوران به مجموعه فیلم ها و سینما باشیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز