درددل های تنها کارگردان انیمیشن حاضر در جشنواره فیلم فجر؛

محمدیان: بودجه تولید انیمیشن در ایران هزینه چای و قهوه هالیوودی ها هم نمی شود!

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۹:۳۲:۱۹
کد خبر: ۶۷۱۷۸۳
محمدیان: بودجه تولید انیمیشن در ایران هزینه چای و قهوه هالیوودی ها هم نمی شود!
هادی محمدیان کارگردان تنها انیمیشن حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه با این رقابت سینمایی سخن گفت.

هادى محمدیان کارگردان «فیلشاه» در گفت و گو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزارى برنا با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر ویترین سینماى ایران است، بیان کرد: گلچینى از آثار ساخته شده در طول یک سال به جشنواره فیلم فجر راه پیدا مى کنند و این فستیوال با توجه به اهمیت زیادى که دارد فضاى تبلیغاتى مثبت و خوبى را براى فیلم هاى حاضر در جشنواره به وجود مى آورد.

وى در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید جشنواره فیلم فجر چقدر به بیشتر دیده شدن «فیلشاه» کمک کند، افزود: جشنواره فیلم فجر جشن سینماى ایران است و گفتگوهایى که در این ارتباط ایجاد مى شود به دیده شدن فیلم در زمان اکران کمک شایانى مى کند و زمینه خوبى براى تبلیغات فیلم است.

انیمیشن ساز سینماى ایران در ارتباط با پیچیدگى و هزینه هاى ساخت انیمیشن «فیلشاه»، بیان کرد: اعلام هزینه ها در حوزه تخصصى من قرار ندارد ولى در رابطه با این موضوع مى توانم بگویم میان انیمیشن هاى ایرانى با انیمیشن هاى خارجى تفاوت بسیارى وجود دارد. به عنوان مثال انیمیشن «کوکو» با هزینه اى حدود ٢٠٠ میلیون دلار ساخته شده ولی سازندگان انیمیشن در ایران با ٢٠٠ میلیون تومان کار مى کنند که این رقم هزینه چاى و قهوه هالیوودی ها هم نمى شود.

محمدیان با اشاره به اینکه کیفیت انیمیشن هاى ایرانى حدود ٦٠ الى ٧٠ درصد انیمیشن‌هاى خارجى است، خاطرنشان کرد: به لحاظ سخت افزارى در کشورمان مشکل داریم، تمام اتفاقات در سیستم کامپیوتر مى افتد با توجه به سخت افزارها محدودیت های خودمان را به لحاظ کیفی داریم ولى نمی‌توانیم خودمان را بالاتر ببریم، هزینه و زمان یکی از مشکلات جوانان است اما سازندگان انیمیشن این کار را با انگیزه و علاقه خودشان انجام می دهند.

وى با اشاره به اینکه انیمیشن در ایران به لحاظ کمى هنوز به شرایطى نرسیده که براى آن جشنواره راه اندازى کنیم، گفت: انیمیشن «دیو و دلبر» در یک سال در ٨ بخش نامزد اسکار شد و بعد از گذشت زمانى تعداد انیمیشن ها زیاد شد ولى در ایران هنوز به آن نقطه نرسیدیم که تعداد زیادى آثار انیمیشن با یکدیگر بتوانند رقابت کنند. به نظرم حضور «فیلشاه» در جشنواره فیلم فجر اتفاق مثبتى است. این که جشنواره این اهتمام را داشته و از انیمیشن حمایت کرده است. من این طور فکر مى کنم که این انیمیشن موفق شده به نقطه اى برسد که نظر هیات انتخاب را جلب کند.

هادی محمدیان در رابطه با چگونگی سیر پیشرفت انیمیشن سازان در کشور و امیدوار کننده بودن مسیری که این کارگردانان در آن قدم برداشته اند، عنوان کرد: من در جشنواره فجر سی و سوم که به خاطر انیمیشن (شاهزاده روم) جایزه گرفتم٬ گفتم که دهه پیشرو دهه انیمیشن ایران خواهد بود. ولی ما در گروه خود یعنی گروه هنر پویا به این نتیجه رسیدیم که برای اینکه به صنعت انیمیشن برسیم و سالی یک فیلم تولید کنیم. نیاز به این داریم به یک کمپانی تبدیل شویم یعنی ما کاملا مستقل عمل کنیم که به عنوان یک کمپانی برای مخاطبان مان فیلم بسازیم و با آنها در ارتباط باشیم و بتوانیم آثار قابل توجهی هم نمایش دهیم. برای رسیدن به این مهم باید ساختار درستی وجود داشته باشیم. یعنی بتوانیم در زمینه بازاریابی درست عمل کنیم و از مشاوره های مختلف در زمینه روانشناسی و جامعه شناسی کمک بگیریم و در تیم تولید از افراد متخصص استفاده کنیم که سالی یک انیمیشن خوب برای مخاطبان مان تولید کنیم که فیلمی خوبی هم از لحاظ تصویر و کیفیت باشد و هیچ وابستگی هم به هیچ نهاد و ارگانی نداشته باشد. و تنها با مخاطب به طور مستقیم در ارتباط باشیم. این اتفاقی که در هنر پویا می افتد به نظرشخصی ام کلید نجات سینمای انیمیشن و کلا شاید سینمای ایران هم باشد.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو بیان کرد: اگر انیمیشن حال چه برای جشنواره باشد یا نباشد٬ برای کودکان در نظر گرفته شده باشد٬ موفق تر اند. چون مخاطب کودک و نوجوان ذهنی دارد که به یک بار دیدن فیلم قناعت نمى کند و دوست دارد بارها یک فیلم را ببینید و اگر لذت ببرد چندین بار به سینما بیاید و خانواده اش را هم می برد و باعث می شود انیمیشن در دنیا به عنوان پرفروش ترین فیلم ها عنوان گیرد.

نظر شما