پوریا آذربایجانی در گفت و گو با برنا:

«جشن دلتنگی» چیزی را به مخاطب القا نمی کند

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۰:۲۲:۰۱
کد خبر: ۶۷۴۷۳۴
«جشن دلتنگی» چیزی را به مخاطب القا نمی کند
فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی از فیلم‌های پذیرفته شده در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ پوریا آذربایجانی کارگردان، تهیه کننده، فیلمنامه نویس و بازیگر است. وی تا کنون در جشنواره های متعددی برنده جوایز مختلفی از جمله جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم «آب و آینه» از جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم اول برای «روایت‌های ناتمام» در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلمنامه در جشنواره ۲۹ فجر برای فیلم «عاشقانه‌ای برای سرباز وظیفه رحمت»، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سونوما سانفرانسیسکو برای فیلم «اینجا همه چیز خوب است» و... شده است. گفتگوی خبرنگار برنا با این کارگردان جوان را در ادامه بخوانید:

فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» با محوریت فضای مجازی است چطور به این مسئله به عنوان یک معضل در جامعه پرداختید؟ آیا این موضوع را روایت کرده اید یا نه، خیلی وارد جزئیات نشده اید؟

فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» بیش از اینکه راجع به فضای مجازی باشد، درباره معضل تنهایی و روابط امروز آدم ها با یکدیگر است. امروزه روابط آدم ها با فضای مجازی گره خورده و این فضا بخش عمده ای از زندگی آنها را شکل می دهد. بنابراین برای ساخت این فیلم سینمایی ورود به فضای مجازی اجتناب ناپذیر بود و جدا از این موضوع همانطوری که آدم ها فارغ از سینما، فیلم و هر قصه ای با نگاه به جهان اطراف خود متوجه می شوند ارتباطاتی که در جهان مجازی ایجاد شده تا حد زیادی جای ارتباطات واقعی را گرفته که به نظرم اتفاق جالب و جذابی نیست. به همین دلیل پرداختن به این موضوع به عنوان اینکه یک معضل را مطرح کنیم و آینه ای را جلوی مخاطب بگیریم که کمی خودش را بهتر نگاه کند می تواند جذاب باشد.

در فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» بازیگرها و چهره های زیادی بازی می کنند. آیا انتخاب بازیگرهای چهره جزء انتخاب های اول شما بودند یا اینکه بعد از گزینش گزینه های زیادی به این چهره ها رسیدید؟

 انتخاب بازیگرهای این فیلم سینمایی اغلب جزو انتخاب های اول بودند و بازیگرهایی هم که جزو انتخاب های اول نبودند به نظرم در جای درستی قرار گرفته اند. از انتخاب بازیگرها راضی هستم و تأسف نمی خورم که چرا به جای بازیگرهای فعلی این فیلم، بازیگرهای دیگری بازی نکردند.

فیلم های قبلی که ساخته اید بیشتر به نوعی هنری و تجربی بودند این فیلم با توجه به خلاصه داستانی که از آن منتشر شده به نظر می آید یک فیلم رئال و اجتماعی تری باشد، آیا اینطور است؟

 به نظرم این فیلم نسبت به فیلم های قبلی که ساخته ام مخاطب پسند تر است. سعی داشتم همه استانداردهای لازم را به عنوان یک فیلم سینمایی خوب داشته باشد. با توجه به موضوع و شکل قصه گویی این فیلم فکر می کنم مخاطب عام به راحتی بتواند با «جشن دلتنگی» ارتباط برقرار کند.

حرف اصلی فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» چیست؟

به نظرم مخاطب باید فیلم را ببیند که به حرف اصلی آن برسد. وقتی فیلمنامه می نویسم یا اینکه فیلم می سازم به این فکر نمی کنم که قرار است حرف اصلی آن چه باشد. بلکه مجموعه ای از داشته هایی که به ذهنم می آید به فیلمنامه و بعد هم به فیلم تبدیل می شود که بیشتر حاوی احوال من است و پیام نیست. این احوال ممکن است در ذهن مخاطبان معانی مختلفی داشته باشد. یعنی یک بخشی از این فیلم به واسطه ارتباط فیلم و مخاطب اینترکتیو است. بهرحال نمی توانم بگویم این فیلم پیام خاص، عجیب یا ویژه ای دارد بلکه به نظرم به عنوان آینه ای در مقابل مخاطبی قرار می گیرد که زندگی اش این روزها به صورت جدی با فضای مجازی گره خورده است. این اثر برای معانی از جمله روابط سالم انسانی که روز به روز در حال تحلیل رفتن است، و به آن عشق و ... می گوییم ارزش قائل است.

مهم ترین ویژگی فیلم « جشن دلتنگی» در قصه و داستان یا بازی بازیگران این فیلم است؟

با توجه به ویژگی این فیلم، هیچ کدام نباید بر دیگری غالب شوند. ویژگی این فیلم این است که هیچ اتفاقی مبنی بر بازی بازیگران و کارگردانی آن نیست. تصمیم ما از روز اول هم این بود که هیچ اتفاقی مبنی بر غالب شدن کارگردانی و بازی بازیگران نسبت به یکدیگر نیفتد. به نظرم مهمترین ویژگی «جشن دلتنگی» این است که یک فیلم خوب و کامل است و بدون ادعا کار خود را به درستی انجام می دهد. حتی قرار نیست هیچ چیزی از این فیلم بیرون برود و به مخاطب القا شود یا اینکه بیننده بعد از دیدن این فیلم از بازی بازیگرها و کارگردانی و ... متعجب شود و یا حتی آن را آنچنانی تصور کند. به نظرم سینما این نیست که کارگردان کار خیلی عجیبی انجام دهد که از دل فیلم بیرون بزند چون این کار، اشتباه است.

فکر می کنید فیلم سینمایی «جشن دلتنگی » در چه بخش هایی نظر هیئت داوران را جذب می کند؟

جشنواره فجر مهمترین اتفاق سینمایی است که در کشور رخ می دهد و تأثیر گذار است. هر کدام از داوران سلیقه مربوط به خود را دارند اگر جای هیئت داوران جشنواره فجر بودم به همه عوامل فیلمم جایزه می دادم.

کدامیک از بازیگران بیشتر از آثار قبلی که در کارنامه هنری خود دارند در این اثر درخشیدند؟

همه بازیگرهای این فیلم در جای خود عالی و فوق العاده بازی می کنند. ولی احساس می کنم بهنام تشکر  و تا حدی هم محسن کیایی نسبت به نقش های قبلی خود کمی در این فیلم متفاوت هستند.

تحلیل پوریا آذربایجانی از نگاه و اعتماد مردم به جشنواره فیلم فجر چقدر است؟ آیا به همان اندازه است که وقتی می گوییم فلان فیلم برنده جایزه اسکار شده مردم به سرعت علاقمند به تماشای آن فیلم می شوند آیا به نظر شما اعتبار این جایزه در جشنواره فیلم فجر در نظر مخاطبان هم بالا است یا نه؟

جشنواره فیلم فجر همیشه مخاطب خود را داشته است و این جشنواره جزو پر مخاطب ترین جشنواره سینمایی در کشور است. اسکار هم به لحاظ اقتصاد و عرضه و نه ارزشی خیلی به سینمای ایران نزدیک نیست.

این روزها در زمینه فیلمسازی فعالیت جدیدی دارید؟

این مدت با همراهی عوامل ساخت فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» مشغول آماده کردن امور فنی و نهایی کردن نسخه نهایی این فیلم برای تحویل به جشنواره فجر بوده ایم و فعلا فیلم جدیدی برای ساخت ندارم.

 

گفتگو: سها راستاد

 

نظر شما