فیلمنامه نویس اثر برنده ۲ سیمرغ در گفت و گو با برنا:

«دارکوب» فیلمی پر ماجرا و سرپاست/ همکاری با شعیبی را ترجیح می دهم

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۹:۵۲:۲۸
کد خبر: ۶۷۴۷۳۶
«دارکوب» فیلمی پر ماجرا و سرپاست/ همکاری با شعیبی را ترجیح می دهم
فیلم سینمایی «دارکوب» به نویسندگی حسین تراب نژاد و آزیتا ایرایی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در بخش های مختلف جزو نامزدهای دریافت جایزه بود و در نهایت برنده 2 سیمرغ شد. در این رقابت 2 بازیگر این اثر "سارا بهرامی" موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و جمشید هاشم پور بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این روزها حسین تراب نژاد یکی از نویسندگان دارکوب، سریال «رنج پنهان» را به عنوان فیلمنامه نویس بر صفحه ی تلویزیون دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ حسین تراب نژاد فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون است. وی تاکنون موفقیت های مختلفی را در کارنامه هنری خود دارد. از جمله آثار تراب نژاد می¬توان به فیلمنامه سریال های «فوق سری»، «شوق پرواز»، «پرده¬نشین»، «نفس گرم» و فیلم سینمایی «دارکوب» اشاره کرد. گفتگوی خبرنگار برنا با این فیلمنامه نویس را در ادامه بخوانید:

با توجه به اینکه تا به حال فیلم¬ها و سریال¬های متعددی با محوریت اعتیاد ساخته شده، آیا دارکوب از لحاظ قصه و محتوا نسبت به این آثار تفاوتی دارد؟

آثار تولید شده با موضوع اعتیاد، به دلیل جنس موضوع، اغلب فضایی چرک و ریتیمی کند دارند و ماجراهای زیادی در آن¬ها نمی¬بینیم. ما در نگارش فیلم¬نامه¬ی دارکوب سعی کردیم داستانی پرماجرا و سرپا طراحی کنیم که از این نظر با فیلم¬های با موضوعات مشابه تفاوت داشته باشد. دیگر اینکه داستان دارکوب پیرامون اعتیاد در طبقه¬ی متوسط و تأثیر آن بر روابط انسانی و تبعات گسترده¬ی آن حتا تا نسل بعد پرداخته است. هدف ما نشان دادن پس لرزه¬هایی¬ست که این معضل در طبقه¬ی متوسط جامعه¬ی ما ایجاد می¬کند.

شکل کاراکترهای معتاد در فیلم های سینمایی و سریال ها معمولا خیلی به هم مشابه، مفلوک و رنجور هستند. در مورد شخصیت¬ها در دارکوب کمی برای ما توضیح بدهید.

ایده¬ای که آقای شعیبی در ابتدا برای ما تعریف کردند بر مبنای سه کاراکتر بود. مردی که بعد از وضع حمل همسرش متوجه می¬شود همسرش مهسا دچار اعتیاد بوده است. یعنی داستان ما خارج از فیلم زمانی آغاز شده که یک آدم کاملاً معمولی که درگیر روزمره¬های زندگی بوده دچار اعتیاد شده. تا حدی که ظاهرش هم نشان نمی¬داده و شوهرش متوجه این موضوع نشده است. به نظرم این وضعیت تا بحال در آثار نمایشی ما دیده نشده.

ترکیب بازیگرهای فیلم سینمایی «دارکوب» شامل بازیگرهایی از سینمای تجاری، هنری و همچنین جمشید هاشم پور ستاره پیشکسوت سینما است. شما چقدر در انتخاب بازیگرهای این مجموعه دخالت داشته و نظر داده اید؟

بله، چون با بهروز شعیبی چند فعالیت داشته ام معمولاً در امر انتخاب بازیگر نیز از من مشورت می¬گیرد. به نظرم علی-رغم سختی¬هایی که انتخاب بازیگر این فیلم داشت بهترین بازیگرهای ممکن در این فیلم دور هم جمع شدند. به خصوص خانم افشار که به دلیل تجربه¬شان به درستی تشخیص دادند کاراکتر نیلوفر نقشی درونی و پرچالش است و می¬تواند امکانات زیادی را برای اجرای بازی متفاوت در اختیار یک بازیگر قرار دهد.

همکاری در فیلم سینمایی «دارکوب» چندمین همکاری حسین تراب نژاد با بهروز شعیبی است. به نظر شما شاخصه کارگردانی شعیبی چه چیزی است؟

قبل از بازی در دارکوب، فیلم¬نامه¬ی سیانور را بازنویسی کرده بودم و پیشتر هم سریال پرده نشین را با همکاری دو نفر از دوستانم نوشته بودیم. همکاری طولانی مدت باعث شده که با سلایق و نگاه یکدیگر آشنا شویم و به همین دلیل به نسبت، زود به نتیجه¬ی دلخواهمان برسیم. مهمترین نکته ای که به عنوان یک فیلمنامه نویس برای من مورد اهمیت است این است که بهروز شعیبی کارگردانی¬ست که متن را در مرحله¬ی اجرا ارتقا می¬دهد  و از این بابت خیال نویسنده می¬تواند راحت باشد. او به شدت از مرحله¬ی طرح، درگیر متن می¬شود و به همین خاطر به آنچه نوشته می¬شود متعهد می¬ماند.

این روزها چه فیلمنامه ای جدیدی دارید؟

فیلمنامه سریال «رنج پنهان» به کارگردانی بیژن میرباقری و تهیه کنندگی رضا جودی در 20 قسمت ساخته شده از 23 بهمن در شبکه اول سیما در حال پخش است. این سریال درباره چریک های فدایی خلق و فعالیت¬هایشان در مقطع زمانی سال پنجاه و سه تا پنجاه و پنج است. مینی سریال پلیسی «دختر گمشده» به کارگردانی احمد کاوری هم، اکنون در مرحله¬ی تصویربرداری قرار دارد.

خبرنگار: سها راستاد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز