الهام غفوری:

سریال سازی برای کشورها تولید سرمایه و درآمد می کند

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۳:۳۱:۳۹
کد خبر: ۶۸۰۲۱۵
سریال سازی برای کشورها تولید سرمایه و درآمد می کند
الهام غفوری تولید مجموعه های خوش ساخت را از مهمترین وظایف تلویزیون دانسته و بر درآمدزایی و گسترش صنعت توریسم از طریق تولیدات خوب نمایشی تاکید می کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ الهام غفوری تهیه کننده تلویزیون در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم درباره جایگاه سریال های تلویزیونی در جذب مخاطب گفت: هم اینک در همه ی دنیا و در همه ی قاره ها سریال های تلویزیونی تلاش دارند تا جای خود را در خانه های مردم باز کنند. این اهمیت چنان مهم شده است که در برخی از کشورها شکل جدی صادرات و جذب توریسم و درآمدزایی شده است. حتی شما شاهد هستید که گرایش مردم جهان به نسبت گذشته، کم کم از سمت و سوی سینما و تئاتر به سمت سریال کشیده می شود.

وی مجموعه های نمایشی تلویزیون را عاملی در دورهمی های خانوادگی دانست و اضافه کرد: سریال های تلویزیونی مهمترین عامل و انگیزه شب نشینی های خانوادگی هستند و ما شاهدیم که خانواده ها علاقمندند در پایان روز در کنار یکدیگر داستان های این سریال ها را دنبال کنند.  هر اندازه سریال ها قصه های جدیدتر و جذاب تر و عامه فهم تری داشته باشند، نفوذشان در قلب مردم و مخاطبان عمیق تر می شود. به عبارت دیگر مردم هر قدر مردم خود را در سوژه سریال ها بیشتر ببینند به آن احساس نزدیکی بیشتری کرده و لذت می برند.

وی افزود: سریال ها از یکسو می توانند مردم یک جامعه را به وحدت و همدلی برسانند و بنیان خانواده ها را محکم تر سازد و از سوی دیگر می توانند کیان خانواده را برهم زنند و جامعه را معضلات بسیار کنند.

الهام غفوری تهیه‌کننده «علی البدل» در ادامه تلاش برای تولید سریال های پرمخاطب را از مهمترین نیازهای تلویزیون دانست و گفت: برای رسیدن به سریال های پربیننده باید جسارت و شجاعت بیان قصه های نو و برگرفته از دردهای جامعه را پیدا کنیم و در کنار روایت آن به مردم امید و دلگرمی دهیم.

وی تولید سریال های با مضامین اجتماعی را در گروه جسارت برنامه ساز و مدیران دانست و افزود: همچنین سرمایه ی لازم برای هر اثری با توجه به سوژه و سختی موضوع و تیم سازنده در نظر گرفته شود. این سیاست که همه ی سریال ها با یک وزنه سنجیده شوند نتیجه ای عکس خواهد داشت و باعث یکنواختی، عدم تاثیر گذاری، شتاب در تولید، استفاده از بازیگران و هنرمندان دسته دوم و سوم و... می شود.

تهیه کننده مجموعه پر بیننده «پایتخت» سیاست تشویق و تنبیه را از جمله مسایل تاثیرگذار در تولید آثار نمایشی پرمخاطب دانست و گفت: اگر سازندگان آثار بدانند کار تولید کار بی کیفیت عواقب دارد و برای آثار پرمخاطب و سازنده نیز تشویق های متعدد در نظر گرفته شود مسلما سازنگان سریال تلاش می کنند تا رضایت مخاطب را جلب نمایند.

غفوری در خصوص نقش تهیه کننده در پرسه تولید گفت: همواره گفته اند؛ شرایط تولید یک کار خوب و اثری موفق را تهیه کننده فراهم می کند. نقش تهیه کننده، نقش مهم و غیر قابل انکاری است. یک تهیه کننده باید مسلط به امور هنری در تمامی زمینه ها باشد و با پیشرفت های صنعت سریال سازی در دنیا آشنا باشد.

وی افزود:  تهیه کننده حرفه ای است که با انتخاب کارگردان مناسب برای اثر، نویسنده متعهد برای نوشتن، اسکلت اصلی سریال را می سازد. تهیه کننده خوب می تواند با مدیریت و رایت بحران های ناشی از مشکلات مالی و غیر مالی را فروکش داده و با کمترین آسیب، اثر را به آنتن برساند.

وی درباره حضور اسپانسر در سریال سازی گفت: اسپانسر در دنیا نقش تعین کننده ای در تولید آثار هنری و سریال ها دارد. اسپانسرها می توانند با حمایت های مالی خود، باعث تولید آثار درخشانی شوند که شاید یک تهیه کننده و یک سازمان به تنهایی نتوانند از پس آن برآیند. اما از سوی دیگر می باستی خواسته اسپانسر با ظرافت در بافت سریال گنجانده شود که از کار بیرون نزند و جزیی از قصه شود.

غفوری درباره مبحث سناریو یا فیلم نامه که از دغدغه های اصلی در تولید سریال است و نقاط قوت و ضعف این حرفه است، گفت: اولین چیزی که برای شکل گرفتن یک سریال ضرورت دارد وجود یک ایده ی ناب و یک نویسنده مناسب با آن تم و موضوع است. فیلمنامه اصلی ترین و مهمترین عنصر تشکلیل دهنده یک اثر هنری است. مخاطب از طریق قصه است که در ابتدا با سریال ارتباط برقرار می کند و سپس می رود سراغ بقیه اجزای ساختاری.

وی گفت: نویسنده خوب کم داریم و نویسنده بد فراوان. نویسندگان خوب هم به دلیل تعدد سفارشات و دستمزدهای حداقلی به ناچار وارد سوژه های تکراری می شوند. همان قدر که قدرت یک سریال به فیلنامه اش است، به همان میزان هم فیلنامه بد می تواند پاشنه آشیل یک سریال باشد.

الهام غفوری درباره جشنواره جام جم گفت: ما در این دوره با «پایتخت 4» حضور داریم «پایتحت» جزو آن دسته از سریال هایی است که با بودجه مناسب و با حمایت اسپانسر و درایت مدیران سازمان توانسته به خوبی در قلب مخاطب جا باز کند و به سیزن 5 هم برسد. جشنواره می تواند عامل رقابت و همان تشویق را احیا کند و باعث ایجاد انگیزه شود تا هنرمندان مطمئن شوند که تولیداتشان هر ساله مورد نقد و بازبینی قرار می گیرد و همین امر باعث رفتار مسئولانه تری از جانب آنها نسبت به مردم می گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز