مسعود آب‌پرور در گفت‌وگو با اکبر نبوی در «کافه‌فیلم» مطرح کرد؛

مشاوره مؤثر شهاب حسینی در فیلمنامه «قتل آنلاین»

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۲:۱۰:۴۰
کد خبر: ۶۸۱۲۲۲
مشاوره مؤثر شهاب حسینی در فیلمنامه «قتل آنلاین»
مسعود آب‌پرور، کارگردان فیلم سینمایی «قتل آنلاین» درباره حضور شهاب حسینی در فیلمش گفت: در یکی‌دو نشستی که بعد از خواندن فیلمنامه با شهاب حسینی داشتم، آنقدر خوب با فیلمنامه ارتباط برقرار کرده بود و حفره‌های فیلمنامه را پیدا کرده بود که سبب شد در یک هفته با زاویه دید او، قصه را ویرایش کنیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مسعود آب‌پرور در برنامه کافه‌فیلم با اجرای اکبر نبوی، درباره فیلم «قتل آنلاین» توضیح داد: «قتل آنلاین» را نادر وحید برای سیمافیلم نوشته بود و در مقطعی من را از طرف سیما فیلم و آقای کمال طباطبایی دعوت کردند .بعد از سپردن کار به چند نفر بالاخره به من رسیده بودند.

کارگردان «قتل آنلاین» با بیان اینکه دغدغه‌های خاص خودم را در ارتباط با تکنولوژی‌های عصر نوین داشتم، گفت: عمومی شدن فرهنگ مواجهه با پدیده‌های مختلف وارداتی اغلب با تأخیر شکل می‌گیرد و از این زمینه آسیب می‌بینیم. بد نبود از بین کارهایی که به امتیازات این پدیده‌ها می‌پرداختند یک کار هم خطراتش را گوشزد کند.

وی ادامه داد: در زمان ساخت این فیلم در حدود ۱۲ سال پیش، جامعه سنتی ما در حال گذار به سمت تکنولوژی بود و شاید خیلی‌ها هنوز کامپیوتر نداشتند و ارتباط در فضای مجازی را شروع نکرده بودند و پلیس هم چنین وضعیتی داشت به‌ویژه سرهنگ فیلم، که سن‌وسالی از او گذشته بود. کشیدن قصه به سمت فضای مجازی برای من یک مضمون تلویحی داشت و دوست داشتم مخاطب به این برسد که حتی کنار گوش یک پلیس کارکشته و با امکانات زیاد هم ممکن است دخترش را فریب دهند؛ بنابراین مردم که کاملا خلأ سلاح‌اند.

آب‌پرور با اشاره به اینکه فضای مجازی در فیلم فقط بستری برای ارتباط جمعی ایجاد کرده بود و قربانیان از آن فضا انتخاب می‌شدند، ابراز کرد: بازخوردهای خیلی خوبی دریافت کردم. در سینمای ما تا به حال ساخت فیلم پلیسی نتیجه خوب نداشته است. اما در آن زمان «قتل آنلاین» تنها در تهران  ۴۰۰ میلیون تومان فروخت و بعدش هم بارها از تلویزیون پخش شد.

کارگردان این فیلم سینمایی و سریال‌های پلیسی نظیر «هوش سیاه» درباره انتخاب بازیگرهایش گفت: جمشید هاشم‌پور قبل از بسته‌شدن قرارداد با من، برای نقش سرهنگ انتخاب شده و قرارداد با وی بسته شده بود و من این امکان را روی چشم گذاشتم.

وی افزود: حضور شهاب حسینی را هم مدیون مشورت با آقای طباطبایی هستم. در یکی‌دو نشستی که بعد از خواندن فیلمنامه  با شهاب حسینی داشتم، او را یک جوان خوش قریحه، با انگیزه و آگاه دیدم .آنقدر خوب با فیلمنامه ارتباط برقرار کرده بود و حفره‌های فیلمنامه را پیدا کرده بود که سبب شد در یک هفته با زاویه دید او، قصه را ویرایش کنم.

آب‌پرور در پاسخ به سؤال مجری درباره علت ضعف و منفعل بودن شخصیت سرهنگ در برخی موقعیت‌ها، گفت: علی‌رغم اینکه روایت ما کلاسیک است و بر مبنای الگوهای پایدار حرکت می‌کند، به‌دلیل اینکه می‌خواهیم دوره گذار را نشان دهیم که قهرمان، آن قهرمان سنتی و سخت افزاری به درد این دوره نمی‌خورد، می‌بینیم که سرهنگ در موقعیت‌هایی کاملاً گیج و متحیر است و حتی برای منافعی که باید از آن دفاع کند، خیلی کارکرد ندارد. دلمان می‌خواست بگوییم که باید در این‌باره فکر کرد.

این کارگردان معروف سینما و تلویزیون کشور درباره سکانس کابوس سرهنگ توضیح داد: فعالیت‌های حرفه‌ای در تلویزیون را با ویدیوکلیپ آغاز کردم و تجربه‌های زیادی در این کار داشتیم که شاکله اصلی این تجربه ، در سکانس کابوس سرهنگ است. دوربین ما این قابلیت را داشت که  سرعتش را با موتوردرایو کم و زیاد کنیم. بعد از بارها تمرین با سه لنز و با کمک زنده‌یاد کاظم شهبازی که که دومین تجربه سینمایی را با من در «قتل آنلاین» داشت، این صحنه را فیلم گرفتیم؛ موتور درایو دست من بود و از دوست دیگرم خواستم کلید را قطع و وصل کند و این کار را که معمولاً در لابراتوار با کم‌و‌زیادشدن نور ایجاد می‌شود ما خودمان تولید و طراحی کردیم.

وی درباره سکانس آخر فیلم که روی ارتفاع‌ گرفته شده است، گفت: شهاب حسینی در دیالوگی که به نامزد دختر آدرس می‌دهد می‌گوید: بیا به بلندترین برج نیمه تمام شهر. انگار که از مدرنیسم  یک چیز نیمه‌تمام در دسترسمان است و رفتیم روی اوج آن نشستیم که بسیار خطرناک است. این استعاره‌ها به لحاظ معنایی به‌شدت به بافت درام کمک می‌کند.

«کافه‌فیلم» هر پنجشنبه پس از پخش فیلم سینمایی در ساعت‌۲۱:۰۰، با حضور کارگردان آن فیلم، با اجرای اکبر نبوی از آنتن آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز