شادمهر راستین:

تولیدات تلویزیون باید به‌ دنبال «حال خوب» جامعه باشند

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۱۵:۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۸۴۲۷۳
تولیدات تلویزیون باید به‌ دنبال «حال خوب» جامعه باشند
شادمهر راستین فیلم‌نامه‌نویس سینما، تلویزیون و از داوران بخش سریال چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم می‌گوید: انتظار ما از کسی که شغل رسانه و تلویزیون را انتخاب می‌کند، خوب کردن حال جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شادمهر راستین فیلم‌نامه‌نویس سینما و تلویزیون و از داوران بخش سریال چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم است. وی ضمن تاکید بر اهمیت فیلم‌نامه به عنوان پایه اصلی سریال‌سازی گفت: ساختار تولید سریال‌های تلویزیونی در درجه اول بر اساس سناریو و فیلم‌نامه است. این قضیه آن‌قدر مهم است که تقریبا در بیشتر شبکه‌ها و استودیوهای بین‌المللی، واحد سناریو و فیلم‌نامه امکان کارمند شدن ندارد. برای جذب بهترین‌ها تنها فیلم‌نامه نویس است که شرایط حضور متفاوتی دارد و برآورد مالی آن خارج از سایر بخش‌ها انجام می‌شود، در حالی که در شاخه تدوین، تهیه‌کنندگی و تولید کارمند وجود دارد. طبق اصلی که همه جای دنیا اتفاق می‌افتد فیلم‌نامه بعد از تحقیق مفصل نوشته می‌شود، سپس مبنای کار تهیه کننده قرار می‌گیرد و در آخر کارگردان وارد مجموعه می‌شود.

نویسنده فیلم‌نامه سریال خاطره‌انگیز «خانه سبز» با اشاره به روند شکل‌گیری یک فیلم‌نامه در ایران ادامه داد: در ایران این مسیر تفاوت دارد و تقریبا شبیه به سینما افرادی مانند کارگردان‌های صاحب نام برای انجام یک پروژه وارد تلویزیون می‌شوند. در واقع کار به شکل پروژه‌ای دیده می‌شود و بعد از برآورد مالی به مرحله اجرا می‌رسد.

نویسنده فیلم‌نامه سریال «همسران» عنوان کرد: اگر بخواهیم رسانه‌ای تاثیرگذار داشته باشیم لازم است سرمایه‌گذاری بیشتری روی مردم و مخاطب انجام دهیم و ببینیم او چه می‌خواهد. تلویزیون باید براساس علاقه، نیاز و پرسش مخاطب مسیر مناسب را پیدا کند و طبق آن فیلم‌نامه بنویسد تا مخاطب در قالب یک سریال جواب سوالاتش را پیدا کند.

راستین درباره نحوه ارزیابی کیفیت سریال‌های این دوره از جشنواره گفت: در دوره‌ای که خیلی دور نیست یعنی تا دهه هفتاد، استاندارد در جامعه پایین آمده بود و حتی در حوزه‌هایی مثل پزشکی و مهندسی از استانداردهای جهانی عقب بودیم؛ اما دوستان در تلویزیون سعی می‌کردند استاندارهای بین‌المللی را رعایت کنند. برای همین آثار تلویزیونی به آثار بین‌المللی تنه می‌زد و هیچ‌وقت شرایط بیرونی بر یک برنامه تلویزیونی اثر نمی‌گذاشت. اما متاسفانه الان شرایط تلویزیون دقیقا مثل شرایط بیرونی شده و هر اتفاقی که در بیرون می‌افتد درون برنامه‌های تلویزیون هم وجود دارد؛ در واقع جامعه هر حالی دارد برنامه‌ها هم همان طور است.

وی افزود: انتظار ما از کسی که شغل رسانه و تلویزیون را انتخاب می‌کند این است که حال جامعه را خوب کند و با رعایت استانداردها برای تولید یک اثر ماندگار و نه یک بار مصرف تلاش کند.

داور چهارمین دوره از جشنواره جام جم درباره مبنای انتخاب آثار داوری شده در این دوره گفت: شخصا مجبور شدم آثار را با آنچه در ده پانزده سال پیش از تلویزیون پخش می‌شد مقایسه کنم. بنابراین معیار ما به گذشته بود نه استاندارهای امروز جهانی.  

وی اضافه کرد: مشکل دیگر اینکه شبکه‌ها مختار بودند بخش‌هایی که فکر می‌کردند مناسب است به داورها معرفی کنند، در نتیجه ما کل آثار را داوری نکردیم.

نویسنده سریال «خانه ما» درباره اثرگذاری برگزاری جشنواره در همراه کردن مخاطبان تلویزیون گفت: برای مخاطب شاید جایزه چندان مهم نباشد اما برای کسانی که کار می‌کنند، دلگرمی و پشتوانه‌ای است تا کارشان دیده شود و در نهایت تاثیر بهتری بگذارد.

راستین در پایان ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره جام جم جم عنوان کرد: جشنواره‌ جام جم قرار است آثار تلویزیونی را خیلی دقیق و گسترده مورد ارزیابی قرار دهد. در واقع جشنواره فرصتی است برای بحث‌ها و چالش‌هایی که نقد می‌شود و به گوش مسئولان می‌رسد. در حالی که راه دیگر این بود که مثل چند سال گذشته کلا آن را فراموش کنیم و نقدی نداشته باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز